December 20-án debütált a Netflix kínálatában a részben Magyarországon forgatott The Witcher, vagyis Vaják első évada. És ahogy azt a stream-szolgáltatótól megszokhattuk, egyszerre vált elérhetővé mind a nyolc epizód, nem kell heteket, hónapokat várunk arra, hogy egy lendülettel ledarálhassuk mindet. Spoilermentes kritikánk egy pontján szóba került a sorozat három idősíkon mozgó történetvezetése, érdemes egy kicsit mélyebbre ásni és megvizsgálni az alkotók döntése mögötti okokat.
Lauren Schmidt Hissrich showrunner több interjúban is kifejtette, hogy miközben Ríviai Geraltot tekinti az adaptáció protagonistájának, vele egyenrangú szerepben kíván látni két kiemelten fontos női karaktert. Megjegyzendő, hogy Andrzej Sapkowski regényeit és az általuk inspirált szerepjátékokat is elérte a szexizmus vádja, mondván a szoknyabolond Geralt minden csinosabb lánnyal seggre pacsit játszik, akit útjába sodor a sors (az írók) keze.
Kritikusai kifogásolják, hogy a történetek női szereplőit sokszor tárgyiasítják, lealacsonyítóan bánnak velük a férfiak és nagy számban válnak durva és erőszakos cselekmények, például gyilkosság, kínzás vagy nemi erőszak áldozatává. Eközben persze figyelmen kívül hagyják, hogy a fantáziavilág mintájául szolgáló középkori viszonyok cseppet sem kedveztek a gyengébbik nem képviselőinek, ahogy arról is hajlamosak megfeledkezni, hogy mindennek dacára a történetek jó néhány női karaktere rendelkezik politikai és/vagy mágikus hatalommal.
Erre a kis kitérőre azért volt szükség, hogy világossá tegyük, Hissrich szándéka Yen és Ciri előtérbe tolásával csupán részben feleltethető meg az aktuális hollywoodi trendnek, elvégre tudjuk jól, hogy mindkettejüket alapból erős és független nőként ábrázolja Sapkowski. Az elsődleges szempont sokkal inkább az volt, hogy ne kelljen várni a bemutatásukra, és a nézők már a pilot során megismerhessék őket. Erre sor kerülhetett volna egy a lecsó közepébe csapó kezdéssel is, de meglátásom szerint jobb az az út, amire léptek, még ha ezúttal az ugrálás a idősíkok között nem szükségszerűen jár annyira bravúros eredménnyel, mint a Westworld esetében, amikor a végén a néző döbbenten csapott a homlokára.
Az íróknak módot kellett találniuk arra, hogy áthidalják a Geralt perspektívájából mesélt történetek gyenge pontját, melyekből alig-alig tudunk meg valamit a többi szereplőről, egészen addig, míg a Tündevérben meg nem változik a nézőpont. Egyetlen megoldásnak az tűnt, ha játszanak az idősíkokkal, de Hissrich a forgatókönyv egyik változatával sem volt elégedett. Végül Christopher Nolan 2017-ben bemutatott második világháborús drámája, a Dunkirk megmutatta, hogy lehet jól kiegyensúlyozni három egymásba szőtt történetszálat, amelyek közül az egyik nagyjából egy órát, a második egy teljes napot, a harmadik pedig egy egész hetet ölel fel, vagy picivel többet.
"És ekkor megszületett a gondolat, hogy vajon össze tudnám-e kapcsolni Ciri történetének két hetét Yennefer hetven évével úgy, hogy egyformán fontosnak érződjenek. Szó szerint a zuhany alól ugrottam ki, hogy elújságoljam a férjemnek. Nagy kihívás volt, hiszen annyi mindenre kellett figyelni a szereplők életkorától az idő múlásáig, de az írócsapat örömmel állt elébe, és számomra is ez a történetmesélés egyik legjobb része."
- mondta Hissrich, aki azt is hozzátette, hogy a koncepció részeként szándékosan nem tüntették fel soha a mindenkori évszámot. Higgye csak azt a néző, hogy az események párhuzamosan zajlanak, míg magától rá nem döbben tévedésére.
Figyelem, innentől enyhén spoileresek leszünk, csak az olvasson tovább, aki látta a pilotot és a második epizódot!
És hogy mindez hogy fest a valóságban? Nos, már az elején felvezetik a három történetszálat, melyekről sejteni lehet, hogy előbb-utóbb összefonódnak. Geralt megküzd egy kikimórral a mocsárban, majd Blavikenbe poroszkál Keszeg hátán, ahol a remélt jutalom helyett egy újabb ajánlat várja: választania kellene a kisebb és a nagyobb gonosz között.
Ezzel párhuzamosan a deformált gerinccel született Yennefer annyi pénzért, amennyiért egy malacot sem lehetne vásárolni Tissaia de Vries rektor tulajdonába kerül, aki magával viszi Thannedd szigetére, hogy varázslónőt faragjon belőle.
A harmadik szálon pedig Cintra csapatai vereséget szenvednek Nilfgaard erőivel szemben, ami Calanthe királynő halálához és Cirilla hercegnő meneküléséhez vezet. Ha itt még nem fogtál gyanút, akkor vélhetően nem olvastad egyik novellát sem, vagy ha mégis, akkor túl sok idő eltelt azóta, hogy élénken emlékezz a hosszabb-rövidebb történetek minden mozzanatára.
Kezdjük először is azzal, hogy Yen már bőven nagymamakorú, amikor először találkozik Geralttal, de erre csak egy későbbi epizódban utalnak, magyarán a tanoncként töltött időszaka után csak évtizedekkel torkollik mészárlásba a blavikeni kaland, Cintra eleste pedig még később következik be. Ahogy epizódról epizódra lépdelünk előre, úgy csökken a távolság időben Yennefer és Geralt szálai között, hogy végül egy ponton összefonódjanak, és a fináléban, vagyis a jelenben utolérjék Ciriét.