Az MIT egyetem kutatói úgy döntöttek, megtanítanak egy számítógépet arra, hogyan olvassa el és értelmezze egy játék kézikönyvét, majd frissen szerzett tudását kamatoztassa is.
A szakemberek azt állítják, hogy a számítógépek nagyon jók abban, hogy a szavakat adatként kezeljék. Az egyik például képes volt értelmezni a szavak jelentését, miután elolvasta egy szoftver telepítésének leírását a Microsoft honlapján.
Egy másikkal elolvastatták a Civilization II kézikönyvét, minek következtében az MI korábbi 46 százalékos győzelmi rátája 79 százalékra ugrott.
A kísérlet vezetője, Regina Barzilay villamosmérnők és a számítástudomány doktora elmondta, hogy a mesterséges intelligenciák teszteléséhez komplexitásuk miatt választották a videojátékokat.
A kézikönyvekben az a jó, hogy nem azt árulják el a számítógépnek, hogy miként nyerheti meg a játékot, hanem azt, hogy hogyan kezelheti, s ezáltal lényegében az MI maga kell kigondolja, hogy mikor mit tesz. Az instrukciókat elolvasva a számítógép egy rakás cselekvési lehetőséget ismer meg (jobb és bal klikk az egérrel, a kurzor mozgatása, stb.
A gyakorlatban ez úgy működik, hogy az MI véletlenszerű lépéseket hajt végre, ami a Civilization II esetén azt jelenti, hogy különféle szavak jelennek meg a képernyőn. Ezeket összeveti a kézikönyv instrukcióival, s így meg tudja állapítani, hogy mit is csinál, működnek-e a lépések, avagy sem. Mintegy 80 százalékát képes reprodukálni azoknak a lépéseknek, amiket egy ember követne el az instrukciók ismeretében.
A kutatócsoport feltett szándéka továbbdolgozni a teórián, s remélik, hogy idővel robotokkal is össze tudják kapcsolni, minek következtében egy napon talán robotok ellen is játszhatunk.