Bár az E3 és a Geoff Keighley-féle Summer Game Fest szervezői is igyekeznek úgy tenni, mintha hozzájuk tartozna a Microsoft bulija, valójában köszöni szépen, a saját lábán is meg tud állni a magyar idő szerint június 13-án, vasárnap este hétkor kezdődő Xbox + Bethesda Showcase. Másfél órányi műsoridőt kell majd kitöltenie Phil Spencer csapatának, ami gyaníthatóan nem fog gondot okozni, főleg úgy, hogy a tavalyi ilyenkor bejelentett címek még mindig a keltetőben várják, hogy végre kibújhassanak a tojásból.
Hála a 2018-ban indult, és még távolról sem befejezett felvásárlásoknak, mostanra 22-re rúg a Microsoft videojátékos részlegét kiszolgáló stúdiók száma, ráadásul ezek némelyike elég nagy ahhoz, hogy csapatokra osztva párhuzamosan több projektet is képes legyen kezelni. Még úgy is, hogy lesznek hiányzók, már önmagukban a házon belüli fejlesztések elegendők lennének a műsorhoz, de biztosra vehetjük, hogy gyakran a 23. stúdióként számon tartott Xbox Game Studios Publishing is tesz majd róla, hogy további exkluzívokkal gyarapodjék az Xbox Game Pass. (Természetesen az exkluzivitás egy ideje már az Xbox konzolokon túl a PC-re is vonatkozik, akárcsak a mobilokra a cloud gaming réven, azaz minden olyan platformra, amelyiken elérhető az imént említett előfizetéses szolgáltatás.)
2020 nyarán nem egészen egy óráig tartott a prezentáció, amit szerencsére csak ritkán szakítottak meg beszélő fejek, a fókusz egyértelműen a játékokon volt. Most is hasonlóra számítunk azzal a különbséggel, hogy ezúttal - hallgatva a kritikákra - várhatóan több gameplayt és in-engine videót, illetve kevesebb CGI trailert mutat majd a Microsoft. Tény, hogy az utóbbiak látványosak és hangulatosak tudnak lenni, de a gamerek parasztvakítás helyett arra kíváncsiak, hogy milyenek a készülő játékok valójában.
A show bejelentése alkalmából kiadott artwork (ezen Master Chief nem, de a Halo több másik spartanja látható, valamint a Bethesda szerepjátékának évekkel ezelőtti beharangozó teaserében mutatott bolygó) nem hagy kétséget afelől, hogy mely játékokra helyez különösen nagy hangsúlyt a Microsoft. Még az sem tűnik ördögtől valónak gondolatnak, ha azt feltételezzük, hogy a Halo Infinite nyitja, és a Starfield zárja az előadást.
Nagy kérdés, hogy e kettő között milyen, főként házon belül fejlesztett játékoknak szorítanak helyet a minden bizonnyal ismét szép számban jelen lévő multiplatform címek (Elden Ring gameplayt a népnek!) mellett. A következő húszezer karakterben megpróbáljuk megjósolni, hogy az XGS és a ZeniMax stúdiói közül melyik mivel képviseltetheti magát. Ha szerintetek valamiről megfeledkeztünk, esetleg nem értetek egyet valamelyik okfejtésünkkel, netán épp annak adnátok hangot, hogy mindent pont ugyanígy képzeltetek el, nos, ne fogjátok vissza magatokat, erre való a kommentszekció. Aztán a prezentáció után megbeszélhetjük, hogy melyik jóslat jött be, mivel lőttünk mellé, kinek volt igaza egy-egy vitás kérdésben.
343 Industries
Csúnyán keresztülhúzta a Microsoft terveit a Halo Infinite első játékmenet-bemutatójának felemás fogadtatása, hiszen Master Chief legújabb kalandjának kellett volna megkoronáznia az Xbox Series X és S konzolok tavaly novemberi debütálását. Becsülendő, hogy Spencerék inkább vállalták a halasztással járó blamázst ahelyett, hogy egy, az elvárásokat jócskán alulmúló játékkal súlyos - esetleg visszafordíthatatlan - károkat okozzanak a franchise-nak, amelyik nélkül ma nem is létezne Xbox. Végső soron azonban akár még jól is jöhet, hogy a projekt élére újonnan kinevezett Joseph Staten (a Bungie veteránja) vezetése alatt a csapat tovább csiszolhatja a nyitott világgal kacérkodó sci-fi lövöldét, mert mire elkészülnek, pont betölti John-117 a húszat.
Nagyon meglepődnénk, ha nem 2021. november 15-ére, a Halo: Combat Evolved megjelenésének 20. évfordulójára időzítenék a Halo Infinite premierjét. Az eddig csak képeken mutogatott grafikai fejlődést mozgás közben lesz majd igazán érdekes látni, és ezúttal garantáltan kapunk ízelítőt a free to playként beharangozott többjátékos módból is, sőt erős a gyanúnk, hogy utóbbi a prezentáció során háttérbe fogja szorítani a kampányt. Azt sem zárnánk ki, hogy már a prezentáció alatt szélesre táruljanak a bétaszerverek kapui, mert így még arra is maradna idő, hogy a visszajelzések alapján finomhangolják az élményt, valamint tesztelhessék a csalók kiszűrésére bevetett eszközöket.
Alpha Dog Games
Ha a teljes ZeniMax Media pakettet gyorséttermi menüként értelmeznénk, akkor az aprócska kanadai stúdió a legjobb esetben sem lehetne több, mint mondjuk a szalvéta. Eddig kizárólag mobilplatformokra dolgozott a csapat, ami akár még a javára is válhat, figyelembe véve az Xbox Game Pass mobilos terjeszkedését, és a tényt, hogy a mobilplatformok akkora szeletet hasítanak ki a videojáték-piac tortájából, mint a PC és a konzolok közösen. Neves franchise-ok sokasága várja, hogy egy új közönség is megismerje őket. Ezzel együtt sem túl valószínű az Alpha Dog soron következő projektjének felbukkanása, mi legalábbis egyáltalán nem számítunk rá.
Arkane Studios
Elég visszás helyzet alakult ki amiatt, hogy a Sony még a felvásárlást megelőzően átmenetileg kisajátította a Bethesda két játékát (egyéves intervallumról beszélünk), és beszámolók szerint hasonlóra törekedett a Starfielddel is. Ezért aztán kizárt, hogy a nemrég szeptemberre halasztott Deathloop felbukkanjon a Microsoft előadásában. Jó esély van rá viszont, hogy a 2017-es Prey óta Harvey Smith vezényletével egy új IP-n dolgozó Arkane Austin (a Deathloop az Arkane Lyon projektje) alkotását végre megismerheti a nagyérdemű. Bennfentesek - köztük Jez Corden, a Windows Central munkatársa - tudni vélik, hogy a titokzatos Project Omen az ún. immerzív szimulátorok stílusjegyeit magán viselő, vámpíros kaland lesz, mely kiválóan betöltheti a fejlesztő nélkül maradt Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 helyén keletkezett űrt.
Bethesda Game Studios
Egyszerűen nem tudunk elképzelni olyan forgatókönyvet, hogy a Bethesda akár csak egy nyúlfarknyi CGI trailerrel is a The Elder Scrolls VI-ra terelje a figyelmet a Starfield helyett. A napnál is világosabb, hogy ezúttal az a sci-fi szerepjáték élvezi majd a neki kijáró rivaldafényt, amelyik 25 év után az első új IP lesz a BGS történetében, és pont az imént említett intervallum az, amelyik miatt úgy véljük, hogy miként 2015-ben a Fallout 4-et, úgy idén a Starfieldet is a leleplezését követően néhány hónappal, tehát még az év vége előtt ringbe küldik.
Mindezt az optimista énünk mondatja velünk, csakhogy nem hagyhatjuk ki a számításból ezt a fránya koronavírust, amely játékipari források szerint átlagosan 6-12 hónapos csúszást okozott eddig a szektor egészében. Emiatt a realista forgatókönyv úgy fest, hogy most kapunk egy, a sztorit és a miliőt bemutató trailert, egy hosszabb betekintést a játékmenetbe Todd Howard tolmácsolásában, majd a végén megjelenik a 2022 felirat. Magukat jól értesültnek valló bennfentesek, akik fele-fele arányban hajlanak az idei és a jövőre esedékes premierre, látatlanban a The Outer Worldshoz, és állítólagos procedurális jellege miatt a No Man's Skyhoz is hasonlítják. Mi azonban jobban örülnénk, ha inkább az előbbi párhuzam érvényesülne, mintsem az utóbbi.
Compulsion Games
Némi tanácstalanság kísérte a Microsoft általi felvásárlást, hiszen a csapat eddigi munkásságát vegyes fogadtatás kísérte, valamiért azonban Phil Spencer fantáziát látott bennük. Utóbb külön ki is emelte, hogy a készülő projektek közül épp a Compulsioné az egyik, amelyik különösen lázba hozza (a másik a The Initiative játéka, de erről majd később). A szóban forgó alkotásról egyelőre annyit tudni, hogy Unreal motorra épül (valószínűleg még a negyedik generációsra) és AAA kategóriás lesz, azaz jelentős költségvetésből gazdálkodhat a stúdió. Egy hónapokkal ezelőtti, azóta már törölt Reddit-posztban valaki külső nézetes, lineáris kalandjátékként jellemezte, amelynek a futurisztikus Montreal ad otthont. Erre azért még nem vennénk mérget, ám egy kisebb összeget már fel mernénk tenni rá, hogy három évvel a We Happy Few után elérkezettnek látja az idejét a Compulsion Games, hogy leleplezze új játékát.
Double Fine Productions
Amikor még csupán saját erőből és közösségi finanszírozásból készült a Psychonauts 2, 2018-as megjelenéssel számolt Tim Schafer csapata, ez a dátum azonban fokozatosan tolódott 2019-re (ekkor már beszállt kiadóként a Starbreeze), majd 2020-ra (a Microsoft színre lépését követően, mely kivásárolta a Starbreeze-t az üzletből, és lehetővé tette, hogy a projektet a Figen keresztül támogatók befektetése busásan megtérüljön), végül pedig 2021-re. Rendkívül kicsi az esélye, hogy további csúszást szenvedjen el Raz második kalandja, ezért arra számítunk, hogy a műsor alatt megismerjük premier időpontját. A nyár végére, esetleg az ősz elejére tippelünk, így elkerülheti a nagyobb kaliberű játékokkal telezsúfolt ünnepi időszakot. A Psychonauts 2-ről tudni kell, hogy PS4-re is megjelenik a Fig-kampányban leírt ígéretnek megfelelően, natív PS5-ös változat azonban nem készül belőle, vagyis szemmel látható lesz majd a különbség az Xbox Series X javára.
id Software
Alig egy éve, hogy megjelent a Doom Eternal, s bár időközben elkészültek a történet szálait elvarró DLC-k is, túlságosan korai lenne, hogy már most megismerjük, mi rotyog a texasi boszorkánykonyhában. Ugyanakkora eséllyel bővülhet trilógiává a 2016-ban rebootolt pokoljárás, mint amekkora egy új IP létrehozásának, vagy egy régi feltámasztásának a realitása. Miután az id Software-nek átlagosan 4-5 év kell, hogy befejezzen és kellően csiszolt állapotba hozzon egy játékot (az Avalanche-csel közösen összehozott Rage 2-től most tekintsünk el), bátran megkockáztatjuk a kijelentést, miszerint nem látunk a stúdiótól semmit az Xbox + Bethesda Showcase alatt a Doom Eternal next-gen portjának kivételével.
inXile Entertainment
Már nyugdíjba vonulását is bejelentette Brian Fargo, mielőtt megtette volna visszautasíthatatlan ajánlatát a Microsoft, azóta viszont - egy kisebb hegynyi bankóval a háta mögött - újult erővel és lelkesedéssel vetette magát a játékfejlesztésbe. Az újonnan az Xbox Game Studios családjához került többi stúdióhoz hasonlóan az inXile is intenzív terjeszkedésbe kezdett, hogy képessé váljon párhuzamosan több, már AAA kategóriába sorolható projektet kezelni. A készülő Wasteland 3 DLC-k mellett két játék is formálódik Unreal Engine 5-re építkezve, az egyik garantáltan belsőnézetes lövölde lesz (talán Fallout, talán egy steampunk stílusú új IP), de nincs még itt az ideje a leleplezésnek, a CGI trailereket pedig inkább hanyagolják, ha kérhetjük.
MachineGames
Kétszeresen is meglepetést tudnának okozni a svédek, akikről köztudott, hogy a Lucasfilm Gamesszel együttműködve Indiana Jones játékot készítenek (szinte biztos, hogy csak PC-re és Xbox Series X|S-re), ugyanakkor a fejlesztők saját bevallása szerint eddig más tennivalók - köztük a Deathloop támogatása - foglalta le erőforrásaikat, és csak nemrég fordultak rá teljes erővel a régészprofesszor kalandjára. Ezek alapján még az sem valószínű, hogy az ötödik mozifilm jövőre tervezett bemutatójáig lesz belőle valami. Persze jobb is, ha a saját lábán áll, és semmiben sem függ tőle, mert tudjuk jól, mi szokott kisülni a filmes játékokból. Szóval igencsak megdöbbennénk, ha néhány napon belül bepillantást nyernénk a játékmenetbe, legfeljebb egy trailert, abból is CGI-t (sajnos) tudunk elképzelni.
Szót kell ejtenünk egy másik projektről is, amiről tudjuk, hogy fejlesztés alatt áll, de a készültségi szintjéről nem szivárgott ki semmi. Ez pedig nem más, mint a Wolfenstein III, amivel valóban lezárhatná és keretbe foglalhatná a csapat B.J. Blazkowicz történetét. Tekintettel arra, hogy 2017-ben a második részt az E3-on leplezték le, és még abban az évben, októberben megjelent, nem kizárható, hogy ezúttal is minden ugyanúgy alakul. Feltéve persze, hogy a MachineGames nem jegelte minden náci rémálmát Indy kedvéért.
Mojang Studios
Függetlenül attól, hogy a Minecraft a Microsoft videojátékos részlegének legbőségesebben tejelő tehene, nem látjuk, hogy milyen újdonsággal követelhetne magának képernyőidőt a Mojang. Potenciális kiegészítőknél (Minecraft Dungeons) és tematikus tartalmi bővítményeknél (Minecraft) többet pillanatnyilag nem tartunk valószínűnek, ezért kétségesnek tartjuk a creeperek felbukkanását.
A cikk a következő oldalon folytatódik.