Ninja Theory
Egyszerre két vasat tart a tűzben (legalábbis ennyiről lehet tudni) a Hellblade fejlesztője. A pszichózissal küzdő Senua történetének második felvonása az egyik legizgalmasabb játék, ami az Xbox Game Studios berkein belül készül, és ha nem döntött volna úgy a csapat, hogy UE5-re vált, akár még egy év végi megjelenést is elképzelhetőnek tartottunk volna, így viszont inkább csak egy gameplay trailerre számítunk, arra viszont nagyon. És emellett talán kapunk pár információmorzsát arról is, hogy halad a titokzatos Project Mara.
Obsidian Entertainment
Világszerte RPG-rajongók milliói zokogtak fel, amikor megtudták, hogy a PlayStation a jövőben nélkülözni lesz kénytelen az Obsidian alkotásait, azét az csapatét, amelyik iparági pletykák szerint párhuzamosan több AAA kategóriás szerepjátékot fejleszt. Várhatóan a nyár folyamán, talán már a prezentáció alatt kikerülhet korai hozzáférésből a Grounded, hogy aztán megpróbáljon életben maradni, de számunkra sokkal izgalmasabb Pillars of Eternity világába helyezett Avowed, amelyből gameplay bemutatót szeretnénk látni a tavalyi CGI trailer után. Megjelenési dátumra (pláne ideire), azonban épp annyi esélyt látunk, mint hogy Josh Sawyer bejelentésre váró projektjét, vagy a The Outer Worlds nagyon is valószínűsíthető folytatását a közeljövőben felfedje az Obisidian, vagyis nem sokat.
Playground Games
Már azelőtt, hogy a Microsoft lecsapott volna rá, elkezdődött a fejlesztői létszám növelése, hogy egy második csapat új és izgalmas, az autóversenyzéssel semmilyen rokonságot nem mutató játékon dolgozhasson. Mint utóbb kiderült, ez nem más, mint a Fable rebootja, amely ugyanazt a ForzaTech motort használja, mint a Motorsport és Horizon játékok. Elképzelhető, hogy akár ebből is láthatunk valamit, de mi fekete helyett vörösre teszünk, azaz nagyobb esélyt adunk a régóta pletykált Forza Horizon 5 bejelentésének, méghozzá idei megjelenési dátummal. Több helyszínnel is szóba hozták a nyitott világú autóversenyt - köztük Japánnal - ám újabban Mexikó tűnik a befutónak.
Rare
Két éve láthattuk először az Everwildot, de azóta se jutottunk közelebb ahhoz, hogy megérthessük, milyen játék is lesz. Az egyetlen műfajba sem besorolható, roppant hangulatos alkotásból vélhetően most is láthatunk egy-két percet, hogy aztán ugyanolyan tanácstalanul vakargassuk a fejünket, mint tavaly és tavalyelőtt. Több szivárogtató is úgy véli, hogy még évekre vagyunk a megjelenéstől, egyesek belsős forrásokra hivatkozva egyenesen azt állítják, még a Rare-nél sem kristályosodott ki teljesen a koncepció.
Roundhouse Studios
Fogalmunk sincs, mire készülhet a Rune, és a 2006-os Prey mögött álló Human Head Studios veteránjait tömörítő csapat. Figyelembe véve, hogy milyen műfajokban alkottak korábban a srácok (FPS és külső nézetes akció), logikusnak tűnne, hogy hacsak nem bíznak rájuk egy kockázatos új IP-t, akkor kezelésbe vegyék az id Software valamelyik, parlagon heverő franchise-át. Az Activisionnel hosszú évek óta zajló, máig rendezetlen jogvita miatt sajnos kizárt, hogy akár a Heretic, akár a Hexen visszatérjen, de azt határozottan kijelenthetjük, hogy szerintünk készen áll a világ egy új Quake-re.
Tango Gameworks
Ugyanaz a helyzet az elvileg még idén megjelenő Ghostwire: Tokyóval, mint a Deathlooppal, konzolon ezt is magához láncolta egy évre a Sony, tehát kizárt, hogy bármilyen formában helyet kapjon a 90 percesre tervezett műsorban. Mivel Shinji Mikami stúdiója feleakkora sincs, mint az Arkane, képtelen egyszerre több játékot fejleszteni, ez pedig azt jelenti, hogy még jó darabig semmit sem várhatunk a japánoktól.
The Coalition
Figyelembe véve az utóbbi Gears játékok megjelenései között eltelt időt (3 év), logikusnak tűnne, hogy idén bemutassák, jövőre pedig ki is adják az új trilógia záróepizódját. Csakhogy, mint az a stúdió hivatalos Twitter-fiókja közölte, az Unreal Engine 5-re való átállás időt vesz igénybe, pillanatnyilag nincs semmi, amit bejelenthetnének. Cáfolták továbbá azt a pletykát is, mely szerint a Gears 6 mellett másvalamin is dolgoznak, méghozzá egy Star Wars: The Mandalorian adaptáción. Állítólagos belsős forrásokra támaszkodó szivárogtatók szerint a cáfolat csak a Star Wars licencre vonatkozik, mert igenis készül más is Vancouverben, valami, aminek nincs köze a Gears franchise-hoz. Ez utóbbit csak üdvözölni tudnánk, mert minden csapatnak jót tesz, ha nem kötik gúzsba és szorítják szűk keretek közé a kreativitását. (Lásd még a Killzone-okat fejlesztő Guerrilla és a Horizon Zero Dawn, vagy a nem igazán kiemelkedő inFamous folytatások után mesteri Ghost of Tsushimát szállító Sucker Punch esetét.)
The Initiative
Tehetségek tucatjait szipkázta el igen nagynevű csapatoktól (BioWare, Blizzard Entertainment Insomniac Games, Naughty Dog, Respawn Entertainment, Rockstar Games Santa Monica Studio) a nulláról felépített stúdió, amely talán az ezzel együtt járó óriási elvárások miatt új IP helyett egy régóta szunnyadó franchise feltámasztásával kezdi meg pályafutását. Ennek ellenére mégis olyan, mintha tiszta lappal kezdenének, ugyanis utoljára 2005-ben, az Xbox 360 egyik nyitócímeként debütált Perfect Dark: Zeróban vehettük át az irányítást Joanna Dark felett. Márpedig ez azt jelenti, hogy azoknak, akik csak ezt követően kapcsolódtak be a játékipar vérkeringésébe, nagy valószínűséggel semmit sem mond a Perfect Dark név, azaz pozitív vagy negatív prekoncepciók nélkül várhatják az in-engine trailert felünk együtt. Mert ezt sokkal valószínűbbnek tartjuk egy rendes gameplay bemutatónál, mivel úgy fest, hogy ennek a játéknak a megjelenésre is egy-két évet kell még várnunk, ha nem többet.
Turn 10 Studios
Hiába mutatta meg magát hamarabb az új generációs Forza Motorsport, úgy sejtjük, hogy a még leleplezésre váró Forza Horizon 5-tel hamarabb találkozik a közönség. A zárt pályákra terelt száguldozást inkább a 2022-es versenynaptár egyik esélyes befutójaként tartjuk számon, de ez nem lehet akadálya annak, hogy idén többet is lássunk belőle, egy tisztességes, néhány körből álló futamot akár, ahogy az is kézenfekvő volna, hogy a Turn 10 az előadás után bejelentse: megsokszorozza a közönség soraiból bevont tesztelők számát.
Undead Labs
Amikor mindössze egy CGI trailerből áll egy játék bejelentése, az elég félreérthetetlen jele annak, hogy még csak az elején jár a fejlesztés, a megjelenése várható időpontja pedig meglehetősen távoli. Pontosan ebben a cipőben jár a State of Decay 3-ik része is, amelynek óriási fejlődést kellene produkálnia elődjéhez képest, hogy ne középszerű Game Pass-töltelékként tekintsünk rá. Egy, a játékmenetet gondosan bemutató videó könnyen eldöntené a kérdést, de erre alighanem csak jövőre kerül sor.
World's Edge
Az Age of Empires felett bábáskodó stúdió inkább csak szervez és összefog, a fejlesztést olyan csapatok végzik, mint a negyedik részt már hosszú ideje csiszolgató Relic Entertainment. Nem vesszük biztosra a jelenlétét, de ha még ebben az évben piacra akarja dobni a Microsoft, akkor sanszos, hogy június 13-án megismerjük az Age of Empires IV megjelenési dátumát, gépigényét, és hogy milyen kiadásokban lehet majd megvásárolni.
ZeniMax Online Studios
Döcögősen indult, de most már a legnépszerűbb nyugati MMO-k közé tartozik a The Elder Scrolls Online, amellyel még sok-sok évig tervez a ZOS, és akárcsak a Fallout 76, továbbra is megkap minden frissítést, javítást, kisebb-nagyobb DLC-t és kiegészítőt PlayStationön. Phil Spencer egyértelművé tette, hogy mely játékokról nem kell lemondania a kizárólag a Sony konzolján játszóknak, ezek egyike a TESO. Szinte biztos, hogy ugyanilyen engedékeny lesz a Microsoft a ZOS következő, már új motorra és teljesen eredeti ötletre (értsd: nem licencelt, és nem is valamelyik franchise spin-offja) épülő játékával, ha az is multiplayer fókuszú lesz, például egy újabb MMO, mivel az ilyen címeknek az a jó, ha minél nagyobb potenciális játékosállományból meríthet. De azt, hogy a szóban forgó alkotás pár napon belül leleplezzék, kizártnak tartjuk.
De mi van a többiekkel?
Nem titok, hogy a Microsoft Flight Simulator konzolos változatát idén szeretné kiadni a Microsoft, de hogy ez ténylegesen megvalósulhat-e, azon is múlik, hogy mekkora mértékben hátráltatta az Asobo munkáját a világjárvány. Mi a nyári hónapokra tesszük a megjelenést, akárcsak annak a szintén first party címként kezelt (értsd: az Xbox Game Studios adja ki) interaktív drámának a premierjét, amit tavaly ismerhettünk meg. Az As Dusk Falls két család történetét követi nyomon harminc éven keresztül.
Még izgalmasabb kérdés azonban, hogy láthatjuk-e már most valamelyiket a bennfentesek által emlegetett, AAA-szintű stúdiók berkeiben formálódó exkluzív játékokból. Az IO Interactive-féle nyitott világú, sárkányos szerepjáték (Project Dragon) annyira korai stádiumban lehet még, hogy talán jövőre sem mutatják be, viszont Jez Corden által valamiféle többjátékos címként körülírt Project Typhoon több forrás szerint is már idén megjelenhet, ezért nagy valószínűséggel fel fog bukkanni az Xbox seregszemléje folyamán. Persze se szeri, se száma a pletykáknak, még Hideo Kojimát is összefüggésbe hozták az Xboxszal, miután az állítólag a Stadia számára hegesztett epizodikus horrorja a platform átstrukturálása miatt kútba esett. Erről azonban tudni kell, hogy a Google cáfolta, hogy Kojima valaha is fejlesztett volna nekik bármit.
Ugyanígy nincs rá garancia, hogy bármi is igaz az Xbox-exklzív Star Wars játékokkal kapcsolatos pletykákból. Viszont az tény, hogy Phil Spencer nagyon messzire hajlandó lenne elmenni, hogy magához édesgesse Kojimát, akivel jelentősen erősíthetné az Xbox jelenlétét a japán piacon. Az sem lehetetlen, hogy az Xbox Game Studios és a Lucasfilm Games között megállapodás jöjjön létre akár Star Wars, akár Marvel, vagy bármilyen más egyéb licenc felhasználásáról. Ha ezek közül bármelyikre sor kerülne még az Xbox + Bethesda Showcase előtt, annak garantáltan nagy feneket fog keríteni a Microsoft.
A külsős, ám teljes vagy ideiglenes exkluzivitást élvező projektek közül előreláthatóan azokra helyezi majd a hangsúlyt a Microsoft, amelyek még az év vége előtt megjelenhetnek, méghozzá a Game Pass kínálatát erősítve. Szerintünk ilyen lesz a 12 Minutes, a CrossfireX, a The Gunk, a Scorn és a Warhammer 40,000: Darktide, ellenben a S.T.A.L.K.E.R. 2 fél éven belüli megjelenésére nem mernénk fogadást kötni, ugyanis gyűlölünk veszíteni. Persze ettől még állunk elébe egy komolyabb gameplay trailernek, amelyik a mechanikákat is megmutatja, nem csupán hangulatot közvetít.
Jelentős eredménynek számítana az is, ha az EA után a Ubisoft játékait is be tudná húzni a Microsoft az Xbox Game Passba, amely márciusban már 30 milliónál is több aktív előfizetővel rendelkezett. Hogy a lendület ne fogyjon el, ahhoz további játékok kellenek, még hiányzó régiek (pár példa a Bethesda katalógusából a teljesség igénye nélkül: Dishonored: Death of the Outsider, Doom (2016), Fallout 3, Hunted: The Demon's Forge, Rage, The Evil Within 2, Wolfenstein II: The New Colossus), és a megjelenés napjától elérhető AAA kategóriás címek. Az egyik legvadabb pletyka szerint a Battlefield 6 pont így rajtolhat majd el Xboxon, és akár PC-n is.
Végezetül ismerve a Microsoftot, egyáltalán nem zárhatjuk ki, hogy újabb stúdió vagy stúdiók felvásárlását jelenti be valamikor a műsor folyamán, az épp bizonytalan helyzetbe került Warner Bros. Interactive-on túl is akad pár potenciális jelöltünk, ezeket ebbe a cikkbe gyűjtöttük össze.
Ti mire számítotok a Bethesdával megerősített Xbox Game Studiostól?