Magyarországról alig egy tucat ember vehetett részt azon a brüsszeli rendezvényen, ahol a távirányítású helikoptereiről és drónjairól elhíresült Propel leleplezte legújabb üdvöskéit, a Star Wars harci drónokat. Az elsőre egyszerű játékoknak tűnő kütyüket felszerelték néhány elég komoly technológiával, amikkel eddig nem igazán találkoztunk.
A drónok különlegessége abban rejlik, hogy képesek megküzdeni egymással. A rájuk szerelt infrás jeladóval lőhetnek egymásra, és ha sikerül elégszer eltalálni az ellenfelet, az kényszerleszállást hajt végre. Mivel ez a jel elég durván szóródik, viszonylag könnyű vele eltalálni az ellenfelet, éppen ezért a profik már nem is ezzel, hanem a géphez extraként megvásárolható lézerrel harcolnak, amihez sokkal pontosabbnak kell lennünk.
Aprócska méreteik ellenére ezek a drónok elég komoly teljesítményre képesek. A gyártó szerint akár 50-60 km/h-s sebességre is fel tudnak gyorsulni, de érdemes vigyázni, mert a távirányító hatótávja durván 60 méter, így nagy sebességgel könnyel elrepülhet az aprócska gép. Szerencsére mi magunk választhatjuk ki a számunkra megfelelő sebességi fokozatot: gyakorló módban például nagyon lassan fordul a gép és egy láthatatlan padló illetve plafon is korlátozza a mozgásunkat, amíg megtanuljuk az alapokat.
Aztán ha már profik vagyunk, jöhet a durvább fokozat, ahol látványos manővereket vagy akár teljes bukfenceket is végrehajthatunk. A dobozban két akkumulátort találunk, ezek durván 6-8 percet bírnak ki a levegőben és fél óra alatt töltődnek fel, így ha hosszabb időre szeretnénk kivinni a gépet a szabadba, néhány tartalék telepre mindenképp szükségünk lesz. A drónok irányítása egyébként meglepően könnyű és intuitív, az is hamar ráérez majd a dologra, aki még sosem reptetett hasonló kütyüt, még akkor is, ha az nem mindig úgy viselkedik, ahogy az ember szeretné. Bár a rendezvényen semmilyen furcsaságot nem tapasztaltuk, a szerkesztőségbe érkező drón képtelen egyhelyben lebegni, folyamatosan húz egy kicsit balra, még zárt térben is. Ettől nem lesz ugyan irányíthatatlan, némi ellenkormányzással visszahozhatjuk a kívánt helyre, de a tapasztalatlan pilóták dolgát egész biztosan megnehezíti. Sajnos többen is belefutottunk ebbe a problémába, de azért szerencsére nem minden drónnal volt gond.
A távirányító önmagában is használható, de a mobilos alkalmazással kiegészítve válik igazán izgalmassá. Az app segítségével akár egy virtuális szimulátorban is gyakorolhatjuk a drónozás művészetét, illetve ez kell ahhoz, hogy egymásnak ereszthessük a gépeinket. Akár 3v3 csatákat is vívhatunk a levegőben, az alkalmazás valós időben jelzi, hogy kinek épp mennyi életereje van. A kontrollerek Wi-Fi, a drónok pedig egy ennél is gyorsabb, de a Wi-Fi működéséhez nagyon hasonló Li-Fi technológia segítségével kommunikálnak egymással. Az alkalmazás rengeteg gyakorló küldetést és kihívást tartogat, amiket a későbbiekben tovább bővítenek majd.
A Propel és a Disney sokkal inkább szolgáltatásként, mintsem termékként tekint az új Star Wars dónokra: a következő években érkeznek majd a további modellek (jelenleg az X-Wing, a Tie Advanced és a Speeder Bike elérhető), bővítik az alkalmazást, és tervben vannak a kamerával felszerelt darabok is. A kihívások teljesítésével szinteket léphetünk, ha pedig elég magasra másztunk a ranglétrán, akár saját eseményeket, versenyeket is szervezhetünk majd a Propel támogatásával. A közösségi élményt minden oldalról megtámogatják, így például kereshetünk majd a környékünkön épp játszó emberekre, hogy csatlakozzunk a bulihoz.
A Propel hivatalosan holnap (szeptember 1-én) leplezi majd le a gépeket, amelyek a hazai piacon várhatóan 80 ezer forint körüli összegért lesznek kaphatóak. Ez nem kevés, de ha figyelembe vesszük, hogy mennyi mindenre képes az aprócska szerkezet, illetve hogy a későbbiekben folyamatosan bővül majd a kínálat, akkor egy rajongó számára nem is megfizethetetlen. Emellett jó hír, hogy a Propel új raktára is Budapest mellett nyílt, így ha bármilyen alkatrészre, pót akkumulátorra vagy hasonlóra lenne szükségünk, azt pillanatok alatt beszerezhetjük. A drónok egyébként elég jól bírják a strapát, a tesztidőszak alatt bizony jó néhányszor sikerült odacsapni őket, de néhány kisebb karcoláson kívül semmilyen maradandó sérülést nem szenvedtek el.