A nyitott tenyér és a zárt ököl útja
Kisebb kitérőnk után kanyarodjunk is gyorsan vissza a BioWare cégtörténetéhez. A srácok már a Star Wars: Knights of the Old Republic fejlesztése során is kezdtek összebarátkozni a Microsofttal (a játék első körben csak Xboxra jelent meg, a PC-s kiadásra picit várni kellet, a PS2-es játékosok pedig sosem kapták meg). Az Xbox divízió erősítésének egyik útját ekkor a redmondiak az ázsiai piac betámadásában látták, ezért keleti stílusú szerepjátékokkal akarták bővíteni repertoárjukat. Ez az ötlet a 15 évvel ezelőtt megjelent, a kínai mitológiából merítő Jade Empire-ben manifesztálódott.
Talán a BioWare egyik legkevésbé ismert akció-szerepjátékáról van szó, pedig a Jade Empire a maga idejében igazi gyöngyszemnek számított: mély történetéhez remek karakterek párosultak, élvezetes harcrendszere pedig temérdek különböző fegyverre, és cifra kombókra épített.
Mindezek ellenére a Jade Empire hatalmas bukás lett, ami talán arra vezethető vissza, hogy a konzolgeneráció legvégén jelent meg, abban az évben, mikor már az Xbox 360-at is le lehetett emelni a boltok polcairól.
EA-vel a csillagok felé
Bár lehetett kósza pletykákat hallani arról, hogy a Microsoft meg akarja vásárolni a BioWare-t, végül nem így történt. A kanadaiak először 2005 novemberében jelentették be, hogy egyesülnek a korábbi Activision dolgozókból alakult Pandemic Studiosszal, illetve kaptak egy elég nagy anyag boostot az Elevation Partners befektetőcégtől. Ebben az időben arról olvashattunk több helyen is, hogy tulajdonképpen a U2 zenekar frontember, Bono vette meg a BioWare-t, ami azért minimum egy méretes csúsztatás: Bono tényleg az Elevation Partners egyik befektetője volt, de azért szó sincs arról, hogy ő maga vásárolta volna be magát a játékfejlesztésbe. Mindenesetre azt már pontosan tudjuk, végül milyen irányt vettek az események: 2007 októberében bejelentették, hogy egy új kérő, az Electronic Arts vásárolja meg a BioWare-t és a Pandemic Studiost.
Még ugyanebben az évben megjelent az első Mass Effect, a sci-fi akció-szerepjátékok új etalonja. Bár magát az IP-t nem a Microsoft birtokolta, és a BioWare is már az EA-hez tartozott, de azért a szoros összefonódás mégis tetten érhető: a játék először kizárólag Xbox 360-ra jelent meg, a PC-s kiadásra még nagyjából fél évet kellett várni, a Microsoft külön kikötése értelmében viszont a PS3-as játékosok csak öt évvel később, 2012 decemberében vehették meg az első részt, magyarán korábban játszhattak a folytatással, mint ezzel - bár a Mass Effect 2-t is csak egy évvel azután kapták meg, hogy megjelent PC-re és Xbox 360-ra.
Nagyjából a 2000-es évek vége felé kezdte el az egyik kisebb csapatuk, a 2006-ban alapított BioWare Austin vizsgálni az MMO piacot, aminek később még fontos szerepe lesz a cég történetében. Illetve egyetlen kósza gondolat erejéig azért essen szó a Nintendo DS-re kiadott Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood szerepjátékról is, aminek elkészítéséhez valamilyen megmagyarázhatatlan okból kifejezetten ragaszkodott a BioWare.
A sci-fi vonal mellett a fantasyt sem hanyagolták el, sőt ezúttal egy teljesen új, saját világot alkothattak meg. Bár sok korábbi hangzatos ígéret végül nem teljesült be a Dragon Age: Originsben, és a konzolos port is meglehetősen pocsékul sikerült technikai megvalósítás tekintetében, mégis elindított egy újabb, azóta trilógiává bővülő, remek szériát.
Mi egyébként teljes magyar lokalizációval, Dragon Age: Vérvonalak címmel kaptuk meg a játékot, így olyan örökzöld elnevezésekkel gazdagodtunk a darkspawn lények frontján, mint a "csesznye" és a "csorlák".
A Mass Effect és a Dragon Age is kapott folytatást, a második részek után azonban beérett az a hosszú ideje készülő MMO-s projekt, amit a World of Warcraft legesélyesebb kihívójának tartottak, ez lett a Star Wars: The Old Republic.
Sith Birodalom kontra Galaktikus Köztársaság
Megoszlanak a vélemények arról, hogy a 2011-ben megjelent, elvileg 150-200 millió dollárból, vagy akár még többől készült Star Wars: The Old Republic végül ténylegesen bukásnak tekinthető-e, elvégre a mai napig folyamatosan jelennek meg kiegészítői (legutóbb tavaly októberben az Onslaught), de az bizonyos, hogy elsődleges célját, a WoW trónfosztását nem tudta elérni, és viszonylag gyorsan át is kellett állnia az előfizetéses modellről a free-to-play megoldásra. A The Old Republic single player szerepjátékokat megszégyenítő történettel, remekül kidolgozott küldetésekkel, és karakterosztályonkénti teljesen egyedi, remek történetszálakkal rendelkezett, ami magasan kiemelte a tucat MMO-k közül, viszont MMORPG-ként sok tekintetben nem állta meg a helyét, és elmaradt a WoW megoldásaitól.
Ugyan sosem mondták ezt így ki, és a hivatalos kommunikáció szerint saját független döntésük volt, mégis egyesek szerint a The Old Republic vártnál gyengébb teljesítménye miatt kérték meg kedvesen, de határozottan a két, még a cégnél dolgozó alapítót, Ray Muzykát és Greg Zeschukot, hogy távozzanak. Erre egészen pontosan 2012. szeptember 18-án került sor, egyetlen nappal azután, hogy bejelentették a Dragon Age: Inquisitiont. Közel egy évig nem volt eztán hivatalos vezetője a BioWare-nek, majd végül Matthew Bromberget nevezte ki group general managernek az Electronic Arts.
Cikkünk még nem ért véget, a harmadik oldalon folytatódik!