A konzolok melletti egyik legmeggyőzőbb érvnek számít, hogy évekig nem kell lecserélni. A nyolcadik generáció két legjobban fogyó gépe kapcsán viszont (a Wii U-nak más problémái voltak) váratlanul hamar felmerült, hogy ideje volna egy-egy erősebb gép kiadásának. Korábban esélye sem lett volna egy ilyen gyors generációváltásnak, de a PS4 és az Xbox One alapján mégsem olyan kockázatos egy ilyen ráncfelvarrott gép kiadása.
A GameSpot egyik írója vetette fel a témát. Korábban ugyanis rengeteg konzolt nagyon különleges, más gépekben egyáltalán nem használt alkatrészek - főleg processzorok - felhasználásával építettek, így a fejlesztőknek a ritkán látott hardveres környezetekhez, architektúrákhoz és utasításkészlethez kellett alkalmazkodniuk. Az utóbbi években a legjobb példa erre a jelenségre a PlayStation 3 és a hozzá kitalált Cell architektúra volt, ami még a Sony házi fejlesztőinek is álmatlan éjszakákat okozott, ráadásul a generációk közötti kompatibilitásnak is keresztbe tett. A PS2 ugyanis a MIPS utasításkészletét használta, az utódként érkező PlayStation 4-gyel pedig az x86-ra tért át a Sony.
A visszafelé kompatibilitás hiánya elég komoly problémákat okozott már a hétéves konzolgeneráció után is, egy rövidebb idő után bekövetkező gépcsere esetén pedig valószínűleg még nagyobb lett volna a felháborodás. Az x86-os architektúra viszont már 1978 óta megvan és a mai napig rendkívül elterjedt, többek között a legtöbb PC-ben is ilyen hátterű CPU-kat találunk. Ennek pedig nemcsak a hardver-variációk közötti kompatibilitás a pozitív hozadéka, hanem az is, hogy rengeteg tapasztalattal rendelkeznek a fejlesztők ezen a platformon. Ez pedig nemcsak jobb teljesítményt, hanem rengeteg felhasználható technológiát (például grafikus motorokat) jelent, ami végeredményben rengeteg erőforrást megspórol a különböző stúdióknak és kisebb csapatoknak is lehetőséget ad, hogy konzolra fejlesszenek.
Így a Sony és a Microsoft viszonylag nyugodtan állhat ki az emberek elé azzal az üzenettel, hogy a korábban megvásárolt gépeiket nem teszi feleslegessé az új konzolok érkezése, míg korábban rögtön előkerültek volna a vasvillák egy ilyen kijelentés hallatán. Bár még mindkét félgenerációs konzol megjelenése messze van, azért egyre biztosabb, hogy a sokéves konzolgenerációk kora leáldozóban van és egy lépéssel közelebb kerülünk a folyamatosan fejlődő PC-k és mobilok világa felé.