Hirdetés

YouTube - újabb botrány bújtatott reklámok miatt

|

Fizetett reklámokat készítettek YouTube műsorgyárosok, amelyekről nem is tudtuk, hogy reklámok. Meglepődtünk? Felháborodjunk?

Hirdetés

Bárki nyakát - beleértve a sajátomat - feltenném arra, hogy a reklámozás ama formája, amelyre a minap derült fény, már régóta bevett gyakorlat, és nem csak az EA, valamint a Microsoft élt vele. A többiek csupán még nem buktak le.

Ezt Boogie, a nemzetközileg ismert YouTube személyiségek egyike is megerősítette. Hétköznapi jelenségről van szó, amiről egyszerűen nem tudtunk. A bili akkor borult ki, amikor a hétvégén elkezdtek kiszivárogni egy promóciós ajánlat részletei, amivel a Machinima kereste meg partnereit. Ezekben az állt, hogy azon felül, amiben eredetileg megegyeztek, további 3 dollár CPM (minden ezer néző után 3 dollár) jár, ha Xbox One témájú tartalmat tesznek közzé. Később az is kiderült, hogy a konzol novemberi rajta környékén 1 dollár extra CPM-et kapott, aki a gépet és a játékokat népszerűsítette. A részvétel feltételeként olyan videókat kellett publikálni, amelyek legalább 30 másodpercnyi Xbox One gameplay felvételt tartalmaznak, elhangzik bennük az Xbox One név, és a tagek között szerepelt az XB1M13. Természetesen záradékban rögzítették, hogy nem lehet rosszat mondani a konzolról, a játékokról, de a Machinimáról sem.

Még el sem ültek a tavalyi szerzői jogi balhé hullámai, máris újabb botrány volt születőben, hiszen a neoGAF fórumozói arra szolgáltattak bizonyítékot, hogy az Electronic Arts ugyanezzel a módszerrel népszerűsítette next-gen termékeit. Ezekből megtudhatjuk, hogy a Madden NFL 25-ért például 15 dollár CPM járt, míg a Battlefield 4, a FIFA 14 csak 10 zöldhasút ért. A cégnél Ronku néven fut ez a program, és a megállapodás részeként titoktartási kötelezettséget kell vállalniuk a résztvevőknek, tehát elvileg nem adhatják az emberek tudtára, hogy adott videóért pénzt kapnak. Csakhogy ez az Egyesült Államokban törvénybe ütközik. A sajtó megkeresésére az EA szóvivője azt állította, hogy a szerződésben feketén-fehéren leírják, hogy a YouTube műsorgyártónak be kell tartania a vonatkozó jogszabályokat.

Értelemszerűen a Microsoft és a Machinima sem maradhatott adós válaszával. Mindkét cég fontosnak találta kihangsúlyozni, hogy egy hétköznapi marketing együttműködésről van szó a két cég között, amelynek célja az Xbox One népszerűsítése volt december folyamán. Ráadásul az Xbox csapat nem véleményezte ezeket a tartalmakat, és semmiféle visszajelzés nem érkezett a részéről. A tisztánlátás végett pedig nem árt tudnunk, hogy a titoktartás a megállapodásra magára vonatkozott, nem pedig a promóció létezésére.

Egyelőre nem tudni, hogy hol ér véget a történet, lesz-e még folytatása, meddig tart ki azon játékosok dühe, akik megvezetve érzik magukat. Mindenesetre a Microsoft megkérte a Machinimát, hogy ne tegyen ki újabb Xbox One témájú videókat a megállapodás részeként, valamint lássa el "reklám" plecsnivel az eddig napvilágot látott alkotásokat.

Na de mi a helyzet a magyar YouTube tartalomgyártókkal? Rájuk milyen szabályok vonatkoznak? Részt vettek, részt vesznek-e hasonló promóciókban? Többek között ezekre a kérdésekre is válaszol Sirius kollégánk, a Pingvinharcos csatorna képviseletében.

"Ugye én machinimás vagyok (bárcsak sikerülne végre kilépni) és ez a dolog messze régebbi, mint a next-gen. Már a Need for Speed: Most Wanted (2012) esetében is volt ilyen plusz kereseti lehetőség. Nem tudom pontosan, hogy a törvénytelen kategóriába kerül-e, de ha csak az a feltétel, hogy mindenki tájékoztatva legyen róla, hogy reklám, akkor bizony pontosan ugyan ez a helyzet állt fent akkor is. Abban az esetben egyébként a játékot is elküldték, nyilván ezt nem tették meg az Xbox One esetében. (sajnos) Én magam is, mint gondolom minden machinimás megkaptam a tájékoztatót erről a programról, csakúgy mint a többiről. Az első ilyen alkalom a már említett Most Wanted volt amire emlékszem, abban részt vettem, de nekünk magyaroknak ilyen téren nagyon egyszerű a helyzetünk, hiszen nem értik mit mondunk. Ha benne volt a szerződésben, hogy lehet róla rosszat mondani, ha nem, teljesen mindegy. Ott egyébként a fizetség 2 dollár extra volt az alap CPM-re, ami már önmagában messze magasabb mint a Magyarországon elképzelhető kereset. Bevallom őszintén, én nem is láttam ezzel semmi problémát, bár szerintem nem a tartalomgyártóknak kell tisztában lenniük az amerikai jogszabályokkal, valamint elég lazán vettem a szerződésben foglaltakat, hiszen a Machinima is így tesz. Egyébként ezeknek a kampányoknak általában van egy felső határa, ez lehet egy pénzösszeg, vagy egy össz megtekintési szám (az összes kampány keretében készülő videóra értve, nem egyesével). Abban az esetben ha ezt a határt elérik, a további egyébként szerződött, de lassabban reagáló videó gyártók nem kapnak pénzt, függetlenül attól, hogy a "reklám" maga megszületett. Lutri az egész."

Most pedig tessék ítéletet mondani a történtekről. Ti mit gondoltok?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)