Nagyon régóta követem figyelemmel a World of Warcraft alakulását. Korábban alaposan magával ragadott a Blizzard fantáziavilága, ami már a Warcraft-trilógiában is megvillogtatta a csodáit, de a 2004-ben debütált MMORPG totálisan más szintre emelte az élményt.
Játszottam a vanillával, rengeteg időt töltöttem el a The Burning Crusade kiegészítővel, és a Wrath of the Lich King is hosszú időre a képernyő elé szegezett. Ezt követően inkább már csak belekóstolgattam a későbbi tartalmakba egy ideig, de továbbra is igyekeztem naprakész lenni a játék világában zajló eseményekkel, és miután a WoW Classic beszippantott, kapott egy esélyt a 2020-ban megjelent Shadowlands is.
Sokat kalandoztam a Warcraft túlvilágában, mire rájöttem, hogy ma már rengeteg sebből vérzik az a World of Warcraft, amit régen annyi ember megszeretett. Az újrahasznosított játékmechanikák nyilván izgalmasak voltak egy darabig nekem, a régi-új játékosnak, de aztán feltárta előttem magát az elcsépelt dizájn, ami a szörnyen degradált lore-ral borzasztó összképet alkotott.
Fapados túlvilág
A Shadowlands megpróbált egy történetet elmesélni, ami témáját tekintve nagyon messze állt a Warcraft világától, ráadásul olyan emberek billentyűzetéből származott az egész, akik talán végleg bebizonyították, hogy más munka után kéne nézniük. Egy ideig még reménykedhettek a játékosok abban, hogy a Sylvanas-imádat és a csúf, nyilván szörnyen gonosz rosszfiú mellett azért izgalmas végkifejlete lesz a sztorinak, de a 9.2-es frissítéssel érkezett finálé után erősödtek a kétségeink azzal kapcsolatban, valóban a legjobb emberek szövik-e tovább a World of Warcraft történetének fonalát.
Nagyon röviden (és picit gúnyosan) összefoglalva arról szólt a Shadowlands kiegészítő cselekménye, hogy bajba került a Warcraft túlvilága, mert az azt felügyelő, természetesen óriási erővel rendelkező lények korábbi kollégája, Zovaal látszólag megunta a banánt, és úgy döntött, átalakítja a valóságot. Ehhez sereget toborzott, nagyon titokzatosan beszélt a terveiről, illetve színes sigileket gyűjtögetett, nagyjából úgy, ahogy Thanos a köveket. Még Sylvanast is besorozta, aki jó szolgaként megcsinált neki egy csomó mindent, aztán hirtelen kijelentette, hogy sose fog szolgálni. Kellemetlen. Extraként találkoztunk a túlvilágon néhány ismerős arccal, akik még a Warcraft fénykorában haraptak fűbe, de sajnos közülük is nagyon sokan "sótlanul" tértek vissza.
Közben kiderült, hogy már a Warcraft III-ban látott események, Arthas bukása mögött is a háttérben tevékenykedő, furmányos Zovaal állt. A Burning Legionhöz kapcsolható nathrezimek, vagyis a dread lordok pedig valamiért szintén a Shadowlands egy területéről származnak. A Blizzard jelenlegi csapata tehát nemcsak a saját történetét baltázta el, de még a korábban lefektetett alapokat is szépen megkutyulta. Néha tényleg szükség lehet a korábbi események megmásítására a nagyobb jó érdekében, de nem ilyen formában.
A kiegészítőt lezáró Eternity's End pontot tett egy hosszú történet végére. Zovaal elbukott, de a korábbi sejtelmességéhez igazodva még figyelmeztett minket, hogy egy megosztott kozmosz nem fogja túlélni azt, ami jön. Elképzelhető tehát, hogy az exkolléga tényleg csak segíteni akart nekünk a maga őrült módján, és lapulhat egy még nagyobb hal a gonosztevő-listán. Milyen eredeti, ugyebár. Véget ért a túlvilági sztori, de persze a Blizzardnak sikerült ferdén felraknia a pontot is a girbe-gurba i-re ezzel a befejezéssel.
Sárkányok tánca
Persze mielőtt az utolsó lapát földet is rászórnánk az egykor szebb napokat látott MMO-ra, érdemes meglesni, hogy milyen terveket szövöget a csapat. Április 19-én hivatalosan is bemutatkozik a játék új kiegészítője, ami egy korábbi szivárgás szerint sárkányokról fog szólni. A választott alcím a Dragonflight lehet, persze nem kizárt, hogy ez csak egy munkacím, és a stúdió kreatívjai azért picit jobban megerőltették magukat.
A szivárgást hitelesebbé tette, hogy megjelent a Redditen egy kép, amelyen láthattunk egy új logót, és feltűnt a Warcraft világának egyik legismertebb sárkánya, Alexstrasza is, gyaníthatóan Wrathion társaságában. Sőt, 2021-ben még egy sárkányos témájú, játékbeli cuccokkal megpakolt csomagot is vásárolhattak Azeroth kalandorai, ami értelemszerűen még jobban megerősítette a témaválasztással kapcsolatos pletykákat.
Egy sárkányos kiegészítő egyébként kiváló lehetőséget adna arra, hogy a játékosok végre meglátogathassák a legendás Dragon Isles nevű szigetcsoportot, ami a Blizzard korábbi tervei szerint már a vanilla WoW-ban szerepelt volna. Itt elvileg az Old Godok előtt tisztelgő templomokkal találkoztunk volna, és nem mellesleg ezt a helyet szánták a korábban említett Alexstrasza otthonának is.
Az MMO Fandom-oldala szerint a Dragon Isles-t eredetileg egy raidnek szánták, ahova 65-ös és 70-es szint közötti játékosok látogathattak volna el. Néhány, a helyhez kapcsolódó asset még a WoW bétája után is megmaradt a játékban, és egy ideig a térképen is láthattuk a szigeteket. A Blizzard korábbi anyagai egyértelműen arról árulkodnak, hogy tényleg voltak tervei a hellyel a fejlesztőknek.
Azóta persze sokat változott a stúdió összetétele, és nagy kérdés, hogy sikerülhet-e színvonalasan prezentálni a Dragonflightot. Sajnos a sárkányos téma is lehetőséget ad arra, hogy a Blizzard - már nem először - újrahasznosítsa a korábbi ötleteit. A sárkányokat szín szerint kategorizáló dragonflightokból ugyebár öt főbb (meg egy csomó kisebb) variáció van: vörös, zöld, kék, bronz és fekete. Valószínűleg nem tartana sokáig ezeket is olyan formában tálalni, mint a Shadowlands négy Covenantjét, aztán gyűjtögethetjük a nagyon hangzatos nevű nyersanyagot a szárnyas gazdáinknak. Sőt, raid bossként szerepet kaphatna a sárkányháton ücsörgő Sylvanas is, aki a harc végén azt sikítaná, hogy "Enough!", majd elrepülne 1 HP-val.
Véleményem szerint szinte totál mindegy, miről fog szólni az új kiegészítő, a Blizzardnak alapvetően a dizájnon és a történetmesélésen kellene változtatnia. Ez viszont kemény munkával járna, és ezúttal nincs a brigádban egy Chris Metzen.
World of Warcraft 2.
Ebből kifolyólag lehet, hogy nem is új kiegészítő kellene a World of Warcraftnak, hanem egy soft reboot vagy egy folytatás. A drasztikus változások viszont nem azért kellenének, mert elavult a grafika vagy a játékot hajtó motor - a Warlords of Draenorral sikerült felfrissíteni a látványvilágot, és legalább továbbra is elfut a játék gyakorlatilag bármin.
Az egyik nyomós érv emellett, hogy túlságosan telített lett a játék az évek során. Rengeteget bővítették a vanilla verziót a különböző kiegészítők, de annyi réteg rakódott már egymásra, hogy egy csomó tartalom - egyébként tök logikus módon - irreleváns lett az újdonságok mellett.
Értékelendő, hogy a Blizzard megpróbálta újrahasznosítani valahogy ezeket, de valószínűleg nem mindenkit mozgatnak meg a régi raidekből összegyűjthető, a cuccok kinézetének megváltoztatásához használható transmogok. Az jó ötlet volt, hogy Chromie segítségével akár régi kiegészítőkben is fejlődhet karakterünk, viszont a szintezés gyakran így is olyan gyors, hogy ez mindössze ideig-óráig köti le az embert. A régi dungeonökbe elkalauzoló Timewalking szintén csak egy darabig érdekes, és nem is kínál túl hasznos jutalmakat.
A másik érv a lore-hoz és a játék világához kapcsolódik. A vanilla egyik különlegessége az volt, hogy Azeroth-ot járva temérdek kisebb-nagyobb sztorit ismerhettek meg azok, akik olvasgattak játék közben, és közel sem volt annyira lineáris a kalandozás, mint mostanában.
Én simán működőképesnek tartok egy olyan felütést, hogy a kozmikus ellenfelek legyűrése után a hősök visszatérnek Azeroth-ra, ahol közben eltelt vagy száz év (talán volt is ilyesmire vonatkozó utalás a Blizzard irányából), megváltozott sok minden, és senki nem ismeri már őket. Így kapnánk egy soft rebootot, ami gyakorlatilag egy továbbfejlesztett vanilla-élményt kínálna, és a hatalmas, fénylő szemű istenségek helyett megint egy vinnyogó gnoll jelentené a legnagyobb kihívást. Lehetne a neve Logger.
Most joggal zavarhatnátok el azzal, hogy "ott a WoW Classic, húzz a fenébe!", és bevallom, élveztem is a régi-új vanillát (a TBC Classicot már jóval rövidebb ideig, de ez most mellékes). Viszont úgy érzem, voltak remek ötletei is a Blizzarndak a különböző kiegészítőkben, és ha megszabadulnának a sallangoktól - tényleg nem értem, miért kellettek a "Pokémon-harcok" -, de közben megtartanák a grafikai tuningot, a dungeon findert, az informatív térképet meg a többi hasznos apróságot, akkor tényleg lenne potenciál egy egyszerre modern és klasszikus WoW-ban.
A folytatás sem teljesen borzalmas ötlet. Nem szükséges a játék neve után odabiggyeszteni a kettest, de az Overwatch 2 koncepciójához hasonlóan a második rész lehetne az eredeti WoW kipofozott, bővített verziója, ami folytatná a már megismert hősök sztoriját, persze sok régi elemet így is ajánlott volna kihagyni. Akár még konzolokra is megjelenhetne, ahogy arról már többször is pletykáltak korábban.
Teljesen biztos vagyok abban, hogy nem csak én szeretnék komolyabb változásokat látni az MMORPG háza táján. Az elfáradt történet, az önmagukat ismétlő mechanikák és az elcsépelt ötletek mind-mind ezt indokolnák. Sajnos kevés esélyt látok arra, hogy a jelenlegi Blizzard össze tudja majd szedni magát, de a játék 10.0-s verziójának tényleg nagyot kellene szólnia, különben attól tartok, még tovább fog csökkeni a játékostábor.
Ti is hasonlóan borúsnak látjátok a helyzetet, vagy azért még van remény? Mindenképp osszátok meg velünk, mit gondoltok!