Hirdetés

A nagy Apple Arcade dilemma: a havidíjas mobiljátékok kudarcra vannak ítélve?

|

Az Apple előfizetős játékplatformja kapcsán egyelőre úgy tűnik, hogy a cupertinóiak háttal ülnek a moziban, de korai lenne még temetni a szolgáltatást.

Hirdetés

A Google nyomában

Ilyen előzményekkel jött idén áprilisban egy nagy bővítés, amikor egyszerre 30 új címmel gazdagodott a jelenleg már 180 játék felett járó kínálat. Ez az új jövevények puszta mennyisége mellett leginkább azért volt fontos hír, mert az összeállításuk alapján beigazolódott, hogy az Apple kénytelen volt taktikát módosítani.

Az első másfél évben ugyanis az volt az alapszabály, hogy telefonon csakis az Arcade-en elérhető címekkel hódítanak, ezúttal viszont olyan, Androidon is tolható játékok különkiadásai csatlakoztak a kínálathoz, mint a Badland, a Fruit Ninja, a Chameleon Run, a The Room Two, vagy a Monument Valley.

Így aztán az a fura helyzet állt elő, hogy a különcködő Apple Arcade hirtelen az arra válaszul létrehozott Google Play Pass mintáját kezdte követni, hiszen a Google mindössze 4 nappal később startolt szolgáltatása nagy csinnadrattával felvezetett saját gyűjtemény helyett eleve közkedvelt játékokat és appokat csomagolt egy havi 5 dolláros előfizetésbe.

Az Arcade a jól ismert címekkel kiegészülve persze csak csábítóbb ajánlat lett, de a lépés egyben azt is jelezte, hogy azoknak volt igazuk, akik kételkedtek az Apple eredeti víziójának piacképességében.

Hirdetés

Merre tovább?

Jelenleg tehát adott egy szolgáltatás, ami viszonylag alacsony havidíjért csaknem 200 játszható címet kínál, köztük rengeteg Androidon elérhetetlen tétellel. Ekkora mennyiségnél ugyan mindenki találhat néhány fogára való mókát, de mintha még mindig hiányozna az átütő erő a szolgáltatásból, azt pedig végképp nehéz megindokolni, hogy valaki rögtön egy teljes évre elkötelezze magát iránta.   

A legnagyobb rejtély továbbra is az, hogy létezik-e egyáltalán az az igény a prémium mobilos címekre, ami hosszabb távon is eltarthatná az Apple Arcade-et. A fizetős mobiljátékok ugyanis sosem robbantottak bankot, manapság pedig még az AAA-címek is egyre inkább a F2P modellel kacérkodnak, elég csak a Call of Duty: Warzone sikerére gondolni, ami már a Ubisoftot is megihlette.

És persze nem árt számolni a cloud gaminggel sem, ahol olyan nagy szereplők törik az utat, mint a Google, a Microsoft, az Amazon, vagy az Nvidia. A felhőalapú játék persze még mindig gyerekcipőben jár, hiszen a Stadia döcögősen indul, a Luna meghívós bétában fut, a GeForce Now-ra pedig saját vezetője is csak "plusz lehetőségként" tekint a hagyományos gaming mellett.

Mindazonáltal a felhőnek köszönhetően az AAA játékok már ott vannak a mobilok képernyőjén is, ami újabb komoly kihívást jelent a natív indie címekkel próbálkozó Arcade számára. Az Apple-nek itt ráadásul azzal is számolnia kell, hogy versenyjogi aggályokat vet fel a cég taktikája. A cupertinóiak ugyanis teljesíthetetlen feltételek támasztásával kvázi kitiltották a felhőalapú gaming-szolgáltatásokat az App Store-ból, ami miatt már az Xbox Cloud Gaming mögött álló Microsoft is lelkesen támogatja az Epic Games Apple-ellenes hadjáratát.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Azt persze csak Tim Cookék tudhatják, hogy pontosan mit is könyvelnének el sikernek az Arcade esetében. Könnyen lehet, hogy a cég megelégedne azzal is, ha legalább az amerikai piacon sikerülne egy stabil bázist kialakítaniuk, ami a családbarát kínálattal, a kedvező megosztási lehetőségekkel és az októberben elindított Apple One-csomaggal nem tűnik lehetetlennek. A vállalat ráadásul a lassú építkezéstől sem riad vissza, hiszen a Spotify babérjaira törő Apple Musicot is évek munkájával hozták fel a második helyre.

Végezetül pedig ott a jó öreg elkaszálás lehetősége is, ami szintén nem lenne példa nélküli az almás márka történetében. Az iTunes Ping nevű közösségi oldalukat például 2 év után szántották be, a hasonló Apple Music Connect pedig érdeklődés hiányában szintén fűbe harapott.

Az Arcade persze jóval több pénzből épült fel, és nagyobb lehetőségek is rejlenek benne, úgyhogy egyhamar nem érdemes arra számítani, hogy az Apple feladja a próbálkozást. A cég ugyanis évek óta dolgozik azon, hogy a komoly növekedési korlátot jelentő okostelefonos piac helyett egyszer majd a szolgáltatásokból származzon a bevételei nagyobb része. De hogy ez mennyi időt és energiát jelent még, arra szinte képtelenség most válaszolni.

Ti mit gondoltok?

Oldalak: 1 2

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)