A hónap, ha nem az év legnagyobb játékipari bejelentésén vagyunk túl, amelyet a Gizmodo például "A Microsoft már dönthet úgy, hogy Master Chief és Doomguy csókolózzon" címmel hozott le, de ha a száraz tényeknél akarunk maradni, akkor elég annyit kijelenteni, hogy a Microsoft felvásárolja a Bethesdát és a mögötte álló egész ZeniMaxot.
Egy ekkora üzlet az egész játékipart átalakíthatja, és persze azonnal temérdek friss kérdés merülhet fel az emberben az akvizíció hírét olvasva. Most ezek közül próbáljuk megválaszolni a legfontosabbakat.
Mit is vett meg a Microsoft és mennyiért?
Nem finomkodtak, felvásárolták az egész egész ZeniMax Mediát, így hozzájuk került a a Bethesda Softworks, a Bethesda Game Studios, az id Software, a ZeniMax Online Studios, az Arkane, a MachineGames, a Tango Gameworks, az Alpha Dog, és a Roundhouse Studios is. Ez mintegy 2300 új munkatársat jelent, az Xbox Games Studios belsős fejlesztőcsapatainak száma pedig 15-ről egyből 23-ra ugrott.
A teljes cégcsoportért 7 és fél milliárd dollárt, vagyis 2315 milliárd forintot fizettek, ami még a Microsoft léptékével mérve is hatalmas összeg.
Ennek az egyharmadáért vették meg anno a Minecraftot fejlesztő Mojangot. Összehasonlításként a 4 milliárd dollárért vette meg 2012-ben a The Walt Disney Company az egész Lucasfilmet (2,2 milliárdot fizettek készpénzben, a maradékot részvényekben), míg 2009-ben a Marvel Entertainmentet vásárolta meg nagyjából ugyanennyiért ugyancsak a Disney.
Ezek azonban filmes egyezségek, nézzük tehát, videojátékos fronton mekkora összegek mozogtak az elmúlt években. 2011-ben csupán 400 millió dollárét vette meg a Tencent a Riot Games 93%-át (a maradékot 2015-ben szerezték meg), a Vivendi-Activision egyesülés után létrejött Activision Blizzardból pedig 5,83 milliárd dollárért vásárolták ki a Vivendi többségi tulajdonrészét.
Ha már az Activision szóba került, akkor érdemes megemlíteni a Candy Crush Saga mögött álló Kinget, amit 2015-ben 5,9 milliárd dollárért vettek meg. Kijelenthetjük tehát, hogy a Microsoft és a ZeniMax Media a játékipar egyik legnagyobb üzletét kötötte most.
Holnaptól akkor már a Microsoft ad ki minden Bethesda játékot?
Nem eszik ennyire forrón, ezek a dolgok azért messze nem így működnek. Ha egy pillanat erejéig visszakanyarodunk a filmvilághoz, akkor biztosan emlékeztek, milyen hosszú ideig tartott a teljes procedúra a Fox felvásárlása esetén is. A jelenlegi állás szerint nagyjából valamikor 2021 közepére kerülhet pont az egész folyamat végére, onnantól fogva már tényleg jogilag is minden döntést a Microsoft fejesei hozhatnak meg.
Apropó fejesek: ne örüljenek azok, akik a felvásárlásban esetleg Todd Howard vesztét látták körvonalazódni, ő ugyanis marad szépen a helyén.
Akkor eztán minden Bethesda játék csak Xboxra jelenik meg?
Már alapvetően akkor sem lehetne ez a helyzet, ha Xbox-exkluzív címekről beszélnénk, hiszen hosszú ideje alapvetés, hogy az Xbox már nem csak a Microsoft konzoljait, hanem a cég egész videojátékos ágazatát lefedi, így minden belsős fejlesztésük megjelenik a legújabb asztali konzolokra és a jó öreg PC-re is.
Sőt, mostantól fogva idecsaphatjuk újabb platformként a mobilokat és tableteket, hiszen Androidot használó eszközökön elstartolt játékstreaming szolgáltatásuk, az Xbox Game Pass Ultimate-be betagozódó xCloud - ne gondoljátok, hogy ez a rendszer csak pár embert érdekel, ugyanis az Xbox Game Passnek már több mint 15 millió felhasználója van, ez ötmilliós növekedést jelent kevesebb mint hat hónap alatt.
A kérdés tehát úgy fogalmazható meg inkább, hogy vajon a jövőben a Bethesda és a többi most megkaparintott stúdió címei megjelenhetnek-e mondjuk PlayStation 5-re és Nintendo Switchre? Egyelőre annyit jelenthetünk ki, hogy nincs teljesen kizárva a dolog.
Az Xbox üzletág fejese, Phil Spencer egészen pontosan úgy fogalmazott viszont, hogy "eseti jelleggel" más konzolokra is megjelenhetnek a Bethesda-család játékai. Ettől még a Starfieldről úgy beszélt, hogy a Bethesda jelenleg is készülő nagyszabású sci-fi RPG-je Xbox konzolokra és PC-re fog megjelenni, valamint már premierje napján bekerül a Game Pass kínálatába (ahogy a most megszerzett stúdiók régebbi játékai és új megjelenései is), viszont azt nem jelentette ki konkrétan, hogy PlayStation 5-re is megjelenhet-e a játék.
Az a legvalószínűbb tehát, hogy a Microsoft válogatni fog (miért is ne tennék ezt), és csak bizonyos címeket enged ki teljesen multiplatform megjelenésként.
Mi a helyzet a már bejelentett PlayStation 5-exkluzív Bethesda játékokkal?
Két játék miatt izgulhattak ma nagyon a jövendőbeli PlayStation 5 vásárlók, elvégre a Deathloop és GhostWire: Tokyo eddig csak PC-re és PlayStation 5 konzolokra volt bejelentve. Szerencsére aggodalomra semmi ok, az exkluzivitás marad, azonban ahogy az már sejthető volt, csak ideiglenes lesz.
Első körben tehát kizárólag PS5-ön és PC-n tudtok majd játszani ezzel a két címmel, később viszont teljesen biztos, hogy Xbox Series X (és Series S) konzolokra is meg fognak jelenni. Ebben nincs semmi meglepő, hiszen a már megkötött szerződéseket egy felvásárlás esetében sem lehet simán eltüntetni a fiók mélyén, ezek kötik az feleket továbbra is.
Lehetett valami újat hallani a készülő címekről? Mi van a The Elder Scrolls VI-tal?
Nem csak Phil Spencer szólalt meg ma a felvásárlás hírének bejelentését követően (sőt magát az akvizíciót is ő maga jelentette be), hanem a Bethesda oldaláról Todd Howard is, aki egy sokakban motoszkáló kérdést válaszolt meg. A Fallout és a The Elder Scrolls játékok nem kevés rajongója véli úgy, hogy a Creation Engine felett bőven eljárt már az idő, és váltani kellene.
Howard most elárulta, konkrét váltást továbbra sem terveznek, viszont rengeteget fejlődik a motor, ami a Starfieldet és The Elder Scrolls VI-ot is hajtani fogja. Egészen pontosan úgy fogalmazott, hogy a The Elder Scrolls IV: Oblivion óta nem kapott akkora ráncfelvarrást a Gamebryo motorból kinövesztett Creation Engine, mint most.
Howard szerint ezt a fejlődést a Microsofttal kötött megállapodás és az Xbox Series X-ben rejlő potenciál tették lehetővé.
Ennyit tudunk tehát jelenleg a Microsoft és a ZeniMax Media óriási, 7 és fél milliárd dolláros üzletéről. Kíváncsian várjuk, milyen hatással lesz mindez a következő konzolgeneráció novemberi rajtjára, de az igazán fontos változásokat tényleg csak akkor fogjuk majd saját bőrünkön érkezni, ha olyan címek, mint mondjuk a The Elder Scrolls VI nem jelenhetnek meg PlayStation 5-re.
Ez egyébként nem lenne példátlan a széria történetében, hiszen a The Elder Scrolls III: Morrowind is csak PC-n és az első Xbox konzolon volt elérhető. Kérdés, persze, hogy a 2020-as években egy ilyen húzást mennyire tolerálnának már a rajongók.