Az Android platform sokkal nagyobbá nőtte ki magát, mint valaha gondoltuk volna. Mobil operációs rendszerként ismerkedtünk meg vele, de nyílt forráskódú voltának és a kreatív fejlesztők ötleteinek köszönhetően most két olyan játékkonzol is beszáll a versenybe, melyeken a kis zöld robottal fémjelzett operációs rendszer fut. Az OUYA és a GameStick sok közös tulajdonsággal bír, de vajon melyik nyerheti el jobban a játékosok tetszését? Egyáltalán képesek lesznek versenyképesek maradni a nagy konzolokkal szemben?
Kocka kockáknak
2012. július tizedikén egy felettébb érdekes kezdeményezés bukkant fel a Kickstarter katalógusában: három szakmabeli veterán, név szerint Julie Uhrman, Ed Fries és Yves Behar összeállt, hogy valami olyat alkossanak, amire még soha nem volt példa a videojáték-történelemben. Hozzájuk később többen is csatlakoztak, hiszen eleinte valószínűleg maguk sem gondolták, hogy az OUYA projekt keretében az eredetileg szükséges összeg (950000 dollár) több mint kilencszerese fog összegyűlni.
Az OUYA a lehető legnyitottabb konzol. Készítői csalódtak a jelenlegi játékipari helyzetben. Egyre több tehetséges, egykor a három fő platfomra gyártó fejlesztő fordult az okostelefonokra és táblagépekre történő játékfejlesztés felé, ugyanis azt a szabadságot, amire kreativitásuk maximális tükrözésére szükségük van, csak ilyen formában kaphatják meg. Az Xbox 360, a PlayStation 3, sőt, még a PC esetében is túl sok az olyan tényező, ami a fejlesztők bevételeit nem, a játékosok kiadásait viszont növeli, melynek következtében csak az igazán kiváló alkotások lehetnek maradéktalanul sikeresek.
Teljes mértékben a fejlesztőkön múlik, milyen árcímkével látják el termékeiket, az OUYA üzemeltetőinek csupán egy kikötése van: a játékoknak valamilyen formában kipróbálhatónak kell lenniük. Ez gyakorlatban annyit jelent, hogy minden játékból elérhető lesz egy demó, de ha az néhány fejlesztőnek jobban fekszik, a free-to-play modellt is alkalmazhatják. Ennek következtében az ár megszabásánál nem kell figyelembe venni a kiadó bérét, a dobozos kiadások elkészítésének költségét, stb. A játékosok teljes értékű alkalmazásokat kapnak a PS3-as és Xbox 360-as játékok árának töredékéért.
Jogosan merül fel a kérdés: az OUYA képes lesz látványos játékokat megjeleníteni? Hiszen mégiscsak egy TV-re köthető konzolról van szó. Aggodalomra semmi ok: a kis doboz belsejében egy négymagos Tegra 3 processzor muzsikál, amit 1 GB LPDDR2 RAM segít. Az eszköz 8 GB beépített memóriát tartalmaz, HDMI-n keresztül pedig 1080p-s felbontással köthetjük HDTV-nkre. Az elengedhetetlen 802.11 b/g/n-es WiFi, a 4.0-ás Bluetooth LE és az Ethernet port sem maradt ki természetesen. Ezek legalábbis az alap, hivatalosan a gyártótól forgalomba kerülő eszköz specifikációi: a készítők arra bátorítanak mindenkit, hogy ne legyenek restek felturbózni, hozzátenni a saját ötleteiket. Szeretettel várják a kiegészítők megjelenését is, amivel többszörösére lesz növelhető az élmény.
A kontroller felépítése szintén nem meglepő: az OUYA kontrollere kicsit olyan, mintha a PlayStation 4 DualShock 4-e és az Xbox 360 kontrollere töltött volna együtt egy felejthetetlen estét. Utóbbihoz hasonlóan helyezkedik el rajta a két analóg és a D-Pad, illetve a négy előlapi gomb. Hátul szintén találunk négy gombot, de ami igazán érdekes, az a leginkább a fejlesztőknek szánt, a mobilos játékok portolásához ajánlott érintőfelület. Ezt már jóval a PlayStation 4 bemutatása előtt bejelentették, de nem valószínű, hogy a Sony innen vette volna az ötletet.
Megjelenésekor Android 4.0 fog futni rajta, amit anélkül lehet majd rootolni, hogy azzal bármilyen törvényt megsértenénk. Ez visszaüthet, hiszen a kalózok nem is lehetnének kényelmesebb helyzetben. Ugyanakkor ha beválik, és a játékok - és maga a konzol - alacsony ára miatt az illegális letöltések száma alacsony lesz, a nagyok is példát vehetnek majd róla. Nem csak játékokat, de alkalmazásokat is támogatni fog; az egyik legelső applikáció a Twitch, ami magával a konzollal érkezik, és segítségével élőben streamelhetjük játékmenetünket.
Többek között azért is várjuk a júniusban (a Kickstarter támogatók számára március végén) érkező, egy kontrollerrel együtt mindössze 99 dolláros OUYA megjelenését, mert olyan fejlesztők adták támogatásukat, akik már letettek valamit az asztalra. A Robert Bowling vezette Robotoki a Human Element nevű exkluzív játékkal jelentkezik, de a Square Enix és a Double Fine is bejelentette, hogy érdeklődnek iránta. Jelenleg több mint ötszáz játékot jelentettek be rá, de a lista folyamatosan bővül, úgyhogy egy pillanatig sem kell attól félni, hogy ha azonnal megvásároljuk a konzolt, nem lesz mivel játszanunk.
Mondd, hova dugjam?
Szintén androidos, de más célt képvisel a GameStick, ami a világ legkisebb hordozható konzolja címre pályázik. Gyártási költsége is jóval kisebb: a kitalálóknak ,,csupán” 100000 dollárra volt szüksége ahhoz, hogy a koncepció valósággá váljon. A január másodikán indult projekt finanszírozása majdnem pontosan egy hónappal ezelőtt ért véget, és hatszor annyi bevételt hozott, mint várták volna. Számos változtatás után megvan a végleges dizájn: akkora, mint egy átlagos pendrive, és külön helye van a kontrollerben, ami könnyedén elfér a zsebünkben.
Specifikációi nagyjából hasonlóak az OUYA-éhoz. A processzor egy kétmagos Amlogic 8726-MXS, ami 1,5 GHz-es órajelen üzemel. 1 GB DDR3-as memória és 8 GB NAND Flash került bele, ami a Micro SD kártyahelyen keresztül további 32 GB-tal bővíthető. A pendrive-szerű alapgép HDMI-n keresztül csatlakoztatható a TV-hez, a vezeték nélküli technológiákból pedig szintén a legmodernebbek kerültek bele. Android Jelly Beant futtat, a nyitottság és a fejlesztés egyszerűsége itt is elsődleges szempont.
A kontroller az átlagosnál valamivel egyszerűbb: míg az előlapi gombok és analógok a megszokottak maradtak, hátul csak két gomb található a szokásos négy helyett. Ennek hátránya, hogy azon OUYA-ra fejlesztett játékok, amik négy hátsó gombra vannak optimalizálva, nem lesznek maradéktalanul használhatóak - fordítva ugyanakkor semmi gond nincs, tehát a GameStickes alkalmazások minden bizonnyal OUYA-n is használhatóak lesznek. A GameStick egyszerre négy kontrollert támogat, amennyiben ezt a fejlesztők is kihasználják, számos co-op játék megjelenésére lehet számítani. Ha nem szeretnénk túl sok pénzt irányítóeszközökre áldozni, használhatjuk Androidos vagy iOS-es készülékeinket is - az élmény természetesen nem lesz tökéletes.
Opcionális kiegészítőként vásárolható hozzá egy dokk is, ami amellett, hogy vezeték nélkül tölti a kontrollert, számos porttal is fel van szerelve. Használata esetén ehhez kell csatlakoztatni a GameSticket, a TV-re pedig egy HDMI kábellel lehet rácuppantani. Ez minimális szinten megy a hordozhatóság rovására, de cserébe rengeteg hasznos funkciót kapunk. Az SD kártyahely legfeljebb 64 GB-os kártyát képes befogadni, így összesen 104 GB szabad helyhez juthatunk, ami több mint 1000, körülbelül 100 MB-os méretű játék tárolására használható. Ha nem lennénk a vezeték nélküli technológiák hívei, az Ethernet portot használva csatlakozhatunk az internetre, a 3 USB port pedig amellett, hogy a kontrollerek töltésénél hasznos, számos perifériát támogat: a fejlesztők ígérete szerint csatlakoztathatunk mikrofont, kamerát, mozgásfelismerő eszközöket, táncszőnyeget, vagy egeret és billentyűzetet is.
Ami a játékokat illeti, a GameStick feltalálói több mint 250 fejleszővel dolgoznak együtt, köztük olyanokkal, mint a Disney, a Madfinger, vagy a Hutch. Leginkább ma is elérhető androidos játékokkal fogunk tudni játszani, amiket természetesen a kontrollerhez optimalizálnak. Megjelenése 2013 áprilisában várható, ára mindössze 79 dollár lesz.