Talán az idei Tokyo Game Showtól nem pont azt kaptuk, amire számítottunk, de a tény, hogy a kiállítás merőben más volt, mint a nagy nyugati megfelelői, egy elég egyértelmű emlékeztető volt azzal kapcsolatban, hogy a japán játékipar kicsit más irányba tart, mint a világ többi része. Míg a kiállítás maga nagyobb volt, mint valaha, egyre kevesebb olyan hír és kiállító volt, akik a hardocre konzolos közönséget próbálnák megnyerni, és ők is főleg ismert franchise-okhoz kapcsolódó játékokkal jöttek elő.
A szabályt erősítő kivétel a Sony volt, akik nem csupán egy elég tartalmas sajtókonferenciát tartottak a show előtt, hanem egy elég nagy standdal is vonultak ki, aminek a két nagy látványossága a PlayStation VR, és a The Last Guardian voltak. Bár a kiállítás előtt sokan úgy gondolták, hogy végre játszható lesz a genDESIGN a PlayStation 3-ról az új konzolgenerációra áthozott játéka, az E3-as videó ismétlésén kívül csak egy interaktív képernyőn léphetnek kapcsolatba egy PlayStation Camera segítségével Tricóval, akik kilátogatnak a TGS-re. Ennek ellenére a Sony megmutatta, hogy hajlandóak komoly pénzeket költeni arra, hogy minőségi, prémium játékokkal népesítsék be a PlayStation platformot, viszont úgy tűnik, ezzel eléggé egyedül vannak, és sok esetben a külső csapatok helyett a saját stúdióikra kell hagyatkozniuk ebben.
A másik két nagy konzolgyártó távolmaradása egyébként is valamennyit elvesz a Sony győzelmének értékéből: bár a Nintendo évek óta nem jelent meg a Tokyo Game Shown, idén (2012 óta először, az Xbox márka megszületése óta mindössze másodszor) a Microsoft is úgy látta, nem éri meg kitelepülniük a szigetország legnagyobb gamer rendezvényére, ami az Xbox One-nal kapcsolatos érdeketelenség láttán nem is olyan meglepő. A kiállításon egyébként az új Xboxhoz hasonlóan nehéz megtalálni a Wii U-t is, cserébe a Nintendo kézikonzoljára, a 3DS-re regeteg újdonságot mutattak be.
Jogos a kérdés, hogy ha a nagy konzoljátékokból viszonylag kevés van, mi is tölti ki a Tokyo Game Show négy hatalmas kiállítóterét. A választ egyfelől a mobil- és a free-to-play játékok környékén kell keresnünk. Az olyan óriások mellett, mint a nemrég a Nintendóval szövetkező DeNA, rengeteg mobiljátékokkal foglalkozó cég épített legalább akkora standokat (vagy némelyik esetben nagyobbakat is), mint a nagy konzolos kiadók, aminek a legjobb példája a Cygames mobilos szerepjátéka, a GranBlue Fantasy, ami mellett egy majdnem életnagyságú léghajót épített fel a kiadó. Ehhez hasonlóan óriási helyet foglalt le magának a Clash of Clans kiadója, és a miheztartás végett a Wargaming is kiállított egy tankot, ha valaki véletlen nem találná meg a World of Tanks és a World of Warships helyét.
És bár a mobilos és a free-to-play piac annyira csábító lett Japánban, hogy gyakran a nagyobb kiadók is elkezdenek felé kacsintgatni (példul a Konami is a standjának nagyobb részét elfoglaló Metal Gear Solid V mellett főleg a sportjátékainak mobilos spinoffjait reklámozza), egy nyugati trend a TGS-en is feltűnik, méghozzá a VR miatti izgalom. Az olyan nagy gyártók termékei mellett, mint a PlayStation VR, az Oculus Rift, vagy a Samsung Gear VR, már most rengeteg kisebb gyártó vitte ki különböző VR-eszközök és kiegészítők prototípusait, ám ahogy nyugaton is, a kész VR-játékok helyett még itt is főleg csak demók vannak jelen, ami az eszközök félkész állapota mellett tökéletesen érzékelteti, hogy a virtuális valóság forradalmának teljes sikerére még várnunk kell.
Összességében a Tokyo Game Show nekünk, a kiállítást nyugatról szemlélőknek talán egyre kevesebb érdekességet tartogat, hacsak nem vagyunk a japán játékkultúra rajongói.
Viszont a rajongók valószínűleg pontosan tudják, mi is folyik a szigetországban a gaming terén: mint mindenhol, a Sony tarol, a mobiljátékok sosem látott népszerűségnek örvendenek, a régi nagy kiadók pedig minél jobban próbálják kerülni a kockázatos projekteket.
Hogy ez mennyire jó irány, arról nyilván mindenkinek megvan a maga véleménye, de a piac egyelőre ezt az irányt követi, és láthatóan kellő sikerrel.