Hirdetés

Oculus Rift, Project Morpheus és HTC Vive - hol tart éppen a VR forradalom?

|

Nagyon megindult a virtuális valóságot kínáló szemüvegek piaca, úgyhogy vegyük is át, hogy ki hol tart a fegyverkezési versenyben.

Hirdetés

Elképesztő, hogy milyen ütemben változott meg a világ csak az elmúlt 1-2 évben. Az okostelefonok és táblagépek körüli mániát félredobva a világ úgy fordította a figyelmét a virtuális valóságot kínáló megoldások felé, mintha igazából egész életében csak erre várt volna (egy kicsit talán így is van). De valahol azért tényleg nem meglepő, hogy a VR ennyire népszerű. Már korábban is hosszasan értekeztünk arról, hogy hatalmas potenciál van a technológiában, ebben pedig a nagyvállalatok is egyetértenek.

Ennek megfelelően az utóbbi időszakban az Oculus VR által megihletve többen is nekivágtak annak a nem kis vállalkozásnak, hogy elkezdjék kitaposni a jövő felé vezető ösvényt és kifejlesszék a fogyasztók számára is megfizethető, akár játék mellett másra is használható VR szemüvegeket. Ezek a hardverek még messze nincsenek kész, de a több cég által is 2016-ra tervezett megjelenést figyelembevéve érdemes lenne megnézni, hogy hol tart most ez a bizonyos virtuális forradalom.

Oculus Rift

Specifikációk:

- Felbontás: 2160x1200 (szemenként 1080x1200)
- 5.7” OLED kijelző
- Képfrissítés: 90 Hz
- Látószög: nagyjából 110° (még nem végleges)
- Gyorsulásmérő, giroszkóp és magnetométer
- HDMI, USB 2.0-ás és 3.0-ás csatlakozók

Jelenleg az Oculus VR csapata áll a legjobban, elvégre ők indították el ezt az egész lavinát. A szemüvegről még 2012-ben hallottunk először, amikor is sorban ugrottak rá a játékfejlesztők, hogy beépítsék már meglévő játékaikba. Egy évre rá a legendás John Carmack is ráállt a projektre, onnantól pedig már nem volt megállás, az Oculus Rift lett a tech világ legmenőbb dolga még úgy is, hogy tavaly megvette a céget a Facebook, pedig ennek aztán nem mindenki örült. A srácok elsősorban PC-re terveznek, de olyasmiről is szó esett, hogy esetleg jelenlegi generációs konzolokra is előbb-utóbb elérkezhetne, de most valószínűleg inkább a 2016-os megjelenésre fognak koncentrálni.

Már most rengeteg játék támogatja, sokan utólag adták hozzá a funkcionalitást (pl. a Team Fortress 2) de vannak már most is játékok, kísérletek, melyek kifejezetten a szemüveget szem előtt tartva készülnek, mint pl. az EVE Valkyrie. A szemüveg érdekessége egyébként, hogy a fejlesztők a játék mellett különféle kutatási és oktatási célokra is szánják, kíváncsian várjuk azt is, hogy ebből mi sül ki.

Sony Morpheus

Specifikációk:

- Felbontás: 1920x1080 (szemenként 960x1080)
- 5.7” OLED kijelző
- Képfrissítés: 120 Hz, 60 Hz
- Látószög: nagyjából 100°
- Gyorsulásmérő és giroszkóp
- HDMI és USB csatlakozók

Amíg az Oculus Rift a PC-s közönséget célozza meg, addig a Sony elsősorban a PlayStation 4 (és talán a Vita) rajongótáborát szeretné megfogni, illetve feltételezhető, hogy megragadva a lehetőséget a PS Move-ba is így próbálnak majd új életet lehelni. Az ötlet egyáltalán nem rossz, elvégre már most is otthont ad a platform néhány olyan játéknak, amihez jól passzol a virtuális valóság, ráadásul amíg az Oculus nem lesz multiplatform, addig a Sony-nak a konkurenciát illetően sincs nagyon mitől tartania a konzolos virtuális valóságok terén. A rivális Microsoft persze bármikor versenybe szállhatna, de ők a szemüveges témát egészen más irányból közelítik meg a HoloLens technológiájával.

Egyébként a Sony VR platformjára is bejelentettek már néhány játékot, ezek közül a legismertebbek talán a Project Cars, az indie Among The Sleep, illetve a szenzációs Surgeon Simulator, emellett pedig leginkább az Epic Games, a Crytek, a Unity és az Autodesk azok, akik a komolyabb támogatók közé tartoznak. Ha pedig ez még mindig soványnak tűnik, akkor az idei E3-on számíthatunk rá, hogy a cég meglep minket még néhány ehhez kapcsolódó bejelentéssel, a végleges szemüveget pedig szintén valamikor 2016-ban szeretnék megjelentetni.

HTC Vive

Specifikációk:

- Felbontás: 2160x1080 (szemenként 1080x1200)
- Képfrissítés: 90 Hz
- Látószög: nagyjából 110°, ha minden igaz
- Gyorsulásmérő, giroszkóp, lézeres pozícionálás
- HDMI, USB 2.0-ás és 3.0-ás csatlakozók

A Valve világuralmi terveinek következő fázisa. Az elsősorban szoftverekkel foglalkozó cég az utóbbi években lassan, de magabiztosan közelített a hardverek világa felé, ha pedig minden jól megy, akkor már idén formát ölt a HTC-vel karöltve kifejlesztett szemüveg. Habár a két cég terméke a legfiatalabb a VR témában, egyáltalán nem mondható éretlennek a projekt: a HTC Vive mögött már olyan komoly nevek állnak, mint a Google, a Lionsgate vagy az HBO. A játékiparból is vannak bőven támogatók, pl. az Epic Games már bejelentette, hogy az Unreal Engine 4 támogatni fogja a hardvert, emellett pedig a Flight Simulator X fejlesztői és a The Room-ot készítő Fireproof Games is rajta van már a szemüvegre fejlesztő csapatok listáján, viszont akármennyire is adja magát az ötlet, a Half-Life egyelőre biztos nincs napirenden. Van helyette a nagyon találó Job Simulator.

A HTC Vive egyébként a Lighthouse nevű technológiára épül, ami azt jelenti, hogy a többi szemüveggel ellentétben lézerek segítségével követi a headset pozícióját és ezzel állítólag elképesztő pontossággal tudja követni a felhasználó mozgását. Arról is szó esett, hogy a szemüveg támogatni fogja a korábbról már ismerős Steam Controllert is, ha pedig minden igaz, a HTC és a Valve már idén szeretne valami kézzelfoghatót piacra dobni.

Tehát jelenleg valahol itt tartunk. A három nagyágyú sokféle ötlettel próbál rákontrázni a másikra, de egy kis egészséges verseny sosem árt a piacnak, főleg egy ilyen kiforratlan technológia esetében. Arról már nem is beszélve, hogy a végén mi, játékosok csak nyerhetünk, ha kapunk egy olyan megoldást, ami tényleg színvonalas és megfizethető technológiát ad a kezünkbe.

Ti mit gondoltok? Szerintetek melyik lesz a tuti befutó?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)