Nehéz lehet úgy játékot fejleszteni, hogy nagyon szigorúan kell tartani a határidőket, és nincs lehetőség a halasztásra, hiszen a fejlesztők így kénytelenek kompromisszumokat kötni. El kell dönteniük, mely ötleteiket dobják a kukába, sőt, radikális esetben azt is, milyen hibákat javítanak a megjelenésig, és melyek fognak bent maradni a késznek mondott változatban.
Manapság már kevésbé jellemző, hogy egy filmpremiert nagy szabású játék is kísér, és ha mégis, általában megértik a döntéshozók, hogy nem az a legjobb, ha összehangolják a bemutatókat. Sokan inkább mobilon próbálkoznak, ott kisebb a kockázat, alacsonyabbak a költségek és nagyobb a potenciális bevétel. Az elmúlt években viszont számos adaptáció érkezett, és ugyan volt olyan, amit a szupermarketek lemezturkálójából sem emelnénk ki, olyanok is szép számmal akadtak, amik filmmel és anélkül is élvezetesek. Ezekből szedünk most ki tízet (kihagyva a LEGO- és Disney-adaptációkat, azok megtöltenének egy külön listát).
The Godfather (2006)
A Keresztapa filmek soha nem mennek ki a divatból, és egyébként is túl kevés játékban kerül elő a maffia (egy jut most eszünkbe, de a címe sehogy nem akar beugrani...), úgyhogy nagyon izgatottak voltunk, amikor 2004-ben az EA bejelentette, hogy játékot készít Coppola 1972-es klasszikusa alapján A 2006-ban megjelent The Godfather meglepően jó, nyílt világú akciójáték lett (pláne az akkor még vadonatúj Xbox 360-on), amiben Aldo Trapani szerepében küzdhettük feljebb magunkat a Corleone család ranglétráján, időnként bekapcsolódva a film eseményeibe.
Bár Coppola maga nem volt lelkes az adaptáció miatt, számos színész a hangját adta a játékbeli karaktereknek - sajnos Marlon Brando felvételei egészségügyi okokból használhatatlanok voltak, Al Pacino pedig megtiltotta azt is, hogy Michael Corleonét róla mintázzák, mert egy másik játékhoz ígérkezett el.
Ez a játék volt a...
Scarface: The World Is Yours
Hogy, hogy nem, a Radical Entertainment és a Vivendi Games is épp 2006-ra tervezte be egy másik, szervezett bűnözésről szóló filmklasszikus videojátékos adaptációját. A Scarface: The World Is Yours nem egy az egyben dolgozta fel az 1983-as Sebhelyesarcút, inkább egy alternatív folytatás volt, melynek története szerint Tony Montana életben marad, és bosszút áll mindenkin, hogy újra ő legyen Miami drogbárója. Pacino a külsejét adta a főszereplőnek, de a hangját túl eltérőnek találták a filmben hallhatóhoz képest, így csak annyit tehetett, hogy segített kiválasztani a szinkronszínészt.
A játék sikeres lett, több mint kétmillió példány fogyott belőle, és ez részben az alapanyagnak köszönhető, részben pedig annak, hogy a 2002-es GTA: Vice City után az emberek vágytak valami hasonlóra. Persze az volt a legfontosabb, hogy jó élményt adott, jó ötletek voltak benne, a hibái ellenére is élvezet volt játszani.
X-Men Origins: Wolverine
2009-ben mindenki felkapta a fejét, amikor az X-Men kezdetek: Farkast kísérő játék bemutatkozott, mert teljesen meglepő módon egyáltalán nem tűnt rossznak, sőt az, hogy az Uncaged Edition kiadásban kontrollálatlanul fröcsögött a vér, külön érdekessé tette. Az X-Men Origins: Wolverine brutális volt, látványos, meglepően szép, és annyira szórakoztató, hogy akkor is elégedetten tegyük félre, amikor beleuntunk az önismétlésbe.
A történet részben kapcsolódott a filmhez, de a fejlesztő Raven Software is hozzátette a magáét, ami, ahogy listánk legtöbb játéka esetében, sokat segített a végeredményen. Aztán pár hónappal később jött a Batman: Arkham Asylum, és kezdtük elhinni, hogy eljött a képregényes játékok kora, de ez egy másik történet.
Die Hard Trilogy
Amikor elkezdtem összeállítani ezt a listát, a Die Hard: Nakatomi Plaza ugrott be elsőként, aztán gyorsan szóltak a többiek, hogy az igazából nem is volt olyan jó... ellenben a Die Hard Trilogy! És tényleg: a PlayStationre, PC-re és Sega Saturnra megjelent kvázi gyűjtemény a maga idejében is remek értékeléseket kapott (az első két platformon), és egyébként is érdekes.
Az történt ugyanis, hogy a Probe Entertainment az első három filmhez három teljesen különböző játékot készített. A Drágán add az életed adaptációja egy külső nézetes shooter volt, amiben terroristákra kellett vadásznunk és túszokat mentenünk a Nakatomi Plazában, a Még drágább az életedé egy rail shooter, mely még bizonyos fénypisztolyok használatát is támogatta, Az élet mindig drága feldolgozásában pedig New York utcáin vezethettünk válogatott járműveket, így kutatva hatástalanításra váró bombák után. Németországban betiltották, túl erőszakosnak ítélték.
The Thing
Az 1982-es, A dolog című horrorklasszikus feldolgozásához a 2000-es évek elején kapott kedvet a Computer Artworks, ami a Universal Interactive és a Konami segítségével hozta el a The Thing címet viselő horrorjátékot. Ez sem a film eseményeit dolgozta fel, hanem folytatta a sztorit, Blake százados szerepében kellett az antarktiszi állomáson megnéznünk, mi történt a kutatókkal. Coppolával ellentétben John Carpenter örült, hogy alkotásából játék lesz, még cameózott is benne.
Mind pénzügyileg, mind kritikailag sikert aratott, a külső nézetes lövöldözés tetszett a játékosoknak, még ha egyes megoldások (az időnként Blake mellé szegődő, irányítható karakterek, illetve a viselkedésüket szabályozó bizalomrendszer) nem is nyerték el mindenki tetszését.
A lista a következő oldalon folytatódik!