Most egészen más okból nem értjük, hogyan és miért úgy működik a Rockstar Games, mint eddig. Korábban csak dolgozgattak a sötétben, aztán ha mondanivalójuk volt, előléptek a fényre. Ha elkészültek egy játékkal, az tényleg minőségi lett, olyan, amiről a játékosok tudták, megéri minden idők legjobban fogyó szórakoztatóipari termékévé tenni.
A Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition után azonban mindenki bizalma megrengett kissé, és már az sem teljesen világos, miért adják ki most eredeti változatában az első Red Dead Redemptiont PlayStation 4-re és Switchre, miért nem modernizálták, és miért maradt ki a célplatformok közül a PC.
Van még egy régebbi dolog, ami nehezen érthető: miért kezelik ennyire mostohaként a Grand Theft Auto sorozat két spin-offját, a Liberty City Storiest és a Vice City Storiest, amikor mindkettő kiváló, és biztos, hogy a Vice Citybe visszatérni vágyó játékosok azonnal kapkodnának az utóbbi után.
A Liberty City Stories 2005-ben, a San Andreas utáni évben jelent meg, akkor még kizárólag PSP-re, csak kicsit több mint fél évvel később futott be PlayStation 2-re is. Ennek cselekménye a GTA III-ból ismert Liberty City itt-ott eltérő változatában játszódik, előzményeket mesél el: 1998-ban, Toni Cipriani maffiózó szerepében igyekezhetünk egyre feljebb kerülni a Leone család ranglétráján. Lehet benne motorozni, amit a GTA III-ban még nem lehetett, sőt, öltözékek és több belső tér is van. Olyannyira nagy volt iránta az érdeklődés, hogy minden idők legjobban fogyó PSP-s játéka lett. Néhány évvel ezelőtt kiadták némileg felújítva iOS-re és Androidra, de a mobilos változat valamiért lekerült az App Store-ból és a Play Áruházból, állítólag ideiglenesen, és csak egyes régiókban - sajnos nálunk is.
Ennél is szomorúbb a helyzet a Vice City Stories esetében, amit nem adtak ki mobilokra, és hivatalos úton nem elérhető modern platformokon. Ez szintén előzmény, 1984-ig utazunk vissza, és Vic Vance-t, a fő játékból ismert Lance Vance testvérét alakítjuk, aki, miután rossz életű felettese miatt kicsapják a seregből, a bűn útjára tér, és Vice City más bűnözőivel viaskodva tör egyre előre. Megismerhetjük Vice City egy másik oldalát, ingatlanokat vásárolhatunk, és gondozhatjuk egyre nagyobbra növő hálózatunkat, speciális küldetéseket teljesítve az egyes vállalkozások számára. Ez minden idők második legkelendőbb PSP-s játéka lett egyébként, teljesen megérdemelten.
Aki ma újrajátszaná (tényleg érdemes, különösen úgy, hogy a Grand Theft Auto VI eseményei során állítólag Vice Citybe is visszatérhetünk majd), ahelyett, hogy a Rockstar zsebét tömhetné, kénytelen emulátorhoz nyúlni. Igen, szürke zóna, de nincs más lehetőség, és mivel egyébként sem a fejlesztőkhöz jutna az a pénz, amit egy PSP-re és használtan vásárolt játékokra költenénk, ilyen esetben talán lehetünk elnézőek magunkkal. Persze mindenki tegyen belátása szerint.
Szól még egy érv az emulátorhasználat mellett: kényelmesebb és jobb élmény ma felskálázott 4K-s felbontással játszani, mintha az eredeti, igencsak koros játékokkal próbálkoznánk. A PPSSPP egy olyan, nyílt forráskódú, PC mellett Macre, Linuxra és Androidra is elérhető PSP-emulátor, ami képes a textúrákat felskálázni, és az eredetileg apró kijelzőre tervezett játékokat úgy felhúzni, mintha mindig is élesebb textúrákat használtak volna. További grafikai beállítások is rendelkezésre állnak, köztük a VSynckel és az anti-aliasinggal. 1080p-ben így fut vele a Vice City Stories, de a PSP felbontásának (480x272) tízszerese a felső határ:
A gombkiosztás maximálisan testreszabható, ugyanakkor bár technikailag billentyűzettel és egérrel is lehet játszani, valamilyen bluetoothos vagy vezetékes kontroller használata erősen ajánlott. A kamerakezelés még ezzel is bonyolult (a Sony egyik legnagyobb hibája volt, hogy nem rakott a PSP-re még egy analógot), de játszani alapvetően kényelmesebb, mintha PC-s perifériákkal próbálkoznánk.
Azt, hogy a játék ROM-ját honnan szerzitek be, már rátok bízzuk, ha esetleg nem akartok eredeti példányból biztonsági mentést csinálni, egy Google-keresés hasznos találatokat hozhat. Nagyon gyanús linkekre ne nyomjatok, kevésbé gyanúsakra is csak saját felelősségre.
Mondanám, hogy várom a napot, amikor a Liberty City Stories és a Vice City Stories hivatalosan, felújított változatban is elérhető lesz, de a GTA remaster trilógia miatt félek is ettől, és a Red Dead Redemption újrakiadását is megvárnám, mielőtt el merném hinni, hogy a Rockstar tanult az esetből. Amíg nem történik valami mozgolódás ezen a téren, a GTA VI-ra várakozva nyugodtan daráljátok le a két spin-offot, egészen izgalmas az ismerős helyszínekre visszatérve más emberek alvilági kalandozásait átélni - kb. mint a GTA IV-nél volt a The Lost and Damned és a The Ballad of Gay Tony kiegészítőkben.