Hirdetés

Reklámjátékok, amik nem is voltak olyan rosszak

|

A múltban többször előfordult, hogy cégek játékokkal reklámozták termékeiket - és nem mindegyik volt annyira reklámszagú, hogy élvezhetetlen legyen.

Hirdetés

Ha manapság egy márka fiatalokat akar videojátékokon keresztül megszólítani, legfeljebb addig megy el, hogy hirdetési felületet vásárol, de a mobiljátékos piacon kívül erre nagyon ritkán látni példát. Inkább az olyan kooperációk a jellemzőek, mint az energiaitalokhoz járó XP-booster, vagy a chipsek csomagolásába rejtett, exkluzív tartalmat feloldó kód.

Az advergaming (avagy reklám célú videojátékok) fogalma azonban már a '80-as évek elején sem volt ismeretlen. A nagy sikerű Tapper például egy sörgyár megrendelésére készült, de nem csak az Anheuser-Busch gondolta úgy, hogy termékei népszerűsítését játékokon keresztül végzi. Összeszedtünk néhány olyan címet, amivel a játékipar akkor is jól járt volna, ha nem reklámcéllal készül.

Hirdetés

Tapper (1983)

A Tapper számos, a '80-as években népszerű masinára megjelent (egyebek mellett C64-re és Atari 2600-ra is), első változata azonban árkád játékgépre készült, és az volt vele az eredeti cél, hogy a bárok látogatóinak retinájába égjen a Budweiser logója, miközben kiszolgálják a virtuális vendégeket virtuális sörrel. A mozgást irányító négyirányú joystick mellé egy csapoló kart tettek, ami többszörösére fokozta az élményt. A játéktermekben elérhető, így gyermekek számára is könnyen hozzáférhető változatban Root Beerre (gyökérsör, alkoholmentes) cserélték a reklámot, így nem érhette a gyártót az a vád, hogy alkoholt reklámoz fiatalkorúaknak.

Zool (1992)

A Zoolt a Gremlin Graphics alapvetően azért alkotta meg, hogy felvegye a versenyt a Sonic the Hedgehoggal, és csábítóbbá tegye az Amiga 1200-at - olyannyira, hogy a játék korai változatát a gép mellé csomagolva is kínálták. Sikeres lett, annak ellenére is, hogy az európai kiadás szégyentelenül reklámozta a Chupa Chups nyalókákat (valamiből finanszírozni kellett a fejlesztést...); amellett, hogy felbukkant benne a logó, az első négy pályája szinte teljesen édességek köré épült. 2021 augusztusában a nulláról építették újra, és Zool Redimensioned néven adták ki, immáron reklám nélkül.

Chester Cheetah: Too Cool to Fool (1992)

A Cheetos iszonyú menő és laza gepárdja, Chester egy hozzá illő, szintén kiváló címet kapó játékban szerepelt, ami csak az Egyesült Államokban került forgalomba. A Chester Cheetah: Too Cool to Fool egy oldalnézetes platformer volt SNES-en és Sega Mega Drive-on, amiben a címszereplő egy állatkertből próbál megszökni, ám a szökéshez rendelt robogót Mean Eugene, a gondozó darabjaira szedi, és szétszórja a Four Corners Zoo területén. Minden nagyon menő és sirály volt benne, pláne a hozzá járó kézikönyv, aminek írói megpróbáltak mindent rímbe szedve átadni, és olyan szavakat használni, amiket a fiatalok életükben soha, de az őket megszólítani kívánó kúl felnőttek rendszeresen. Egy csoda az egész. 

Cool Spot (1993)

Ha csak a Cool Spot európai változatával találkoztatok, jó eséllyel nem is tudtátok, hogy a játék valójában egy konkrét üdítő reklámja. A tengerentúlon Cool Spot, a napszemüveges pötty volt a 7 Up kabalája, míg nálunk Fido Dido töltötte be ezt a szerepet, és hogy senki ne zavarodjon össze, az európai kiadásból inkább eltávolították az utalásokat.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Mindenesetre egy egészen szórakoztató platformer volt, amiben más pöttyöket menthettünk meg, miközben próbáltuk legyűrni az ellenfeleket. Ez egyébként nem az első és nem is az utolsó, Spot főszereplésével készült játék volt: 1990-ben jelent meg a Go alapjaira épülő Spot: The Video Game, 1992-ben a Spot: The Cool Adventure (a McDonalds megrendelésére készült M. C. Kids variációja, ami egyébként szintén nem volt rossz), majd 1995-ben jött a Spot Goes to Hollywood.

Chex Quest (1996)

Itthon bizonyára kevesen ismerik a Chex nevű müzlit, de az USA-ban 1936 óta van forgalomban. Ezt hivatott reklámozni a gyermekeket célzó Chex Quest, ami azért különösen érdekes, mert teljes mértékben a DOOM-ra épül, azt alakították át úgy, hogy az anyukák ne telefonálgassanak verejtékezve a gyártónak a látottak után. A fejlesztők humorosan rá is játszottak az alapanyag és játékuk hasonlóságára. Természetesen úgy terjesztették, hogy müzlihez adták. Két folytatása is készült, a második részt a hivatalos honlapról lehetett letölteni, a ZDoom portra épülő harmadikat pedig 2008-ban fejezték be és tették elérhetővé, egyfajta ajándékként a rajongóknak.

A folytatáshoz lapozz a következő oldalra!

Oldalak: 1 2

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)