Az elmúlt években többször is értek minket meglepetések: olyan játékok arattak óriási sikert, amelyekről nem gondoltuk volna, vagy épp olyanok teljesítették alul az elvárásokat, amelyeknek sokkal jobban kellett volna menniük. Azt, hogy a Remnant: From the Ashes milliós példányszámban fog fogyni, valószínűleg kevesen tippelték volna meg, ahogy azt is, hogy az egyébként fantasztikus The Division 2-t bukásnak könyveli el a Ubisoft.
Többnyire kiszámítható a játékipar, sok játékról már a bejelentésekor tudni, hogy milyen lesz a fogadtatása: azt például egy pillanatig sem gondoltuk, hogy a fiataloskodó dizájnú Bleeding Edge fel fog futni, hogy a Rocket Arena 30 eurós áron bárkit érdekel majd, vagy hogy sikerül visszakormányozni a The Cullingot egy olyan finanszírozási modellel, amiben korlátozva van, hány meccset játszhat az, aki nem fizet.
Az alábbi listára tizenöt olyan játékot gyűjtöttünk össze, amiknél vagy borítékolható volt a bukás, vagy nagy reményeket fűztünk hozzájuk, mégis csalódtunk.
Lawbreakers
Cliff Bleszinski (vagy ahogy korábban hívták, CliffyB) nevét főleg a Gears of War sorozat miatt ismerhetjük, illetve szerepet vállalt az Epic Games számos legendás játékának megalkotásában, de amikor 2017-ben előállt saját stúdiója, a Boss Key Productions első játékával, semmit nem jelentett a múltja. A LawBreakers egy olyan arena shooter volt, amiben ötfős, különböző képességű hősökből álló csapatok eshettek egymásnak válogatott módokban, alacsony gravitációjú pályákon. Nagy bánatunkra az arena shooterek eleve nem olyan népszerűek már, mint a Quake volt a maga idejében, de erre valahogy még a vártnál is kevesebben kaptak rá: a zárt bétát a Githyp mérései szerint 7500-an próbálták ki, a nyílt tesztben 5000-en sem vettek részt.
Bleszinski próbálta azzal menteni a helyzetet, hogy a PS4-es változat sokkal jobban teljesít, mint a PC-s, de aztán 2018 áprilisában, nyolc hónappal a megjelenés után elismerte, hogy nincs elég játékos a fennmaradáshoz. A végére megnyitották a kapukat mindenki előtt, majd szeptember 14-én lelőtték a szervereket.
Az áprilisi közleménnyel egy időben, mintegy pánikolva, alfa állapotban kiadták a Radical Heights nevű ingyenes battle royale-t, ami egyáltalán nem tudott értelmezhető közönséget elérni, hiába kértek fel neves streamereket, hogy pörgessék vakulásig. A Boss Key 2018 májusában szét is esett.
Battleborn
Az elmúlt tíz évben a Gearboxnak a Borderlandseken kívül gyakorlatilag semmi nem jött össze, ezen listára is három játékkal kerültek fel. Kezdjük azzal, amitől épp a napokban búcsúzhattunk el örökre: a 2016 májusában indult Battlebornnal, ami nagyon rosszkor volt nagyon rossz helyen, és január 31-én végleg játszhatatlanná vált. A lövöldözést MOBA-s elemekkel ötvöző FPS eleve nem lett kiemelkedő, de ha valamivel korábban jön, talán jobban is alakulhatott volna a sorsa.
Öt évvel ezelőtt még nem árasztották el a piacot a hősalapú lövöldözős játékok, de egy is elég volt ahhoz, hogy a Battleborn halálát okozza. Nem volt a 2K Games részéről jó ötlet, hogy az Overwatch bétájának hétvégéjére időzítették a játék megjelenését, de ott már nem számított, mit tesznek, a Blizzard játéka mindenki figyelmét elvonta - annak ellenére, hogy a két címben nem volt sok közös, más játékélményt kínáltak. Később próbálták még új tartalmakkal, valamint free-to-playre váltással megmenteni, de látszott, hogy minden hiába: míg az egyszerre játszók száma a Steamen megjelenéskor a 12 ezret is elérte, egy hónappal később már 2310-nél tetőzött, és 2016 szeptemberétől egyetlen alkalomtól eltekintve soha többé ment 1000 fölé, az utolsó két évben jóformán 100 fölé is alig.
Crucible
A Crucible amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan eltűnt, nem is tudunk hosszan mesélni róla, de mindenképp említést érdemel - már csak azért is, mert még friss a sztorija. Az Amazon Game Studios hősalapú lövöldözős játéka 2014 óta állt fejlesztés alatt, 2020. május 20-án, rövid felvezetést követően debütált, de a negatív fogadtatás hatására június 30-án visszaküldték a zárt béta fázisba, majd október 9-én bejelentették, hogy inkább elkaszálják, mert nem bíznak abban, hogy fenntartható lesz, és az erőforrásokat jobban tudják hasznosítani az Amazon egy másik játékánál, a New World című MMO-nál, amit egyébként már kétszer elhalasztottak. Tekintve, hogy a cég állítólag évi 500 milliót öl ebbe a divíziójába, többet várnánk, de tudjuk, hogy pusztán pénzzel nem lehet sikert elérni.
APB: All Points Bulletin
Ez már egy jóval régebbi történet, 2010-ig kell visszautaznunk az időben. Az APB: All Points Bulletin GTA Online lett volna a GTA Online előtt, egy nyílt világú online játék, egyik oldalon a rendőrökkel, másikon a bűnözőkkel, akik különböző küldetések során csaptak volna össze. A projekt élén az a David Jones állt, aki az első két Grand Theft Auto játékot gondozta, majd a Realtime Worlds alapítójaként kiadta a nagy sikerű Crackdownt, úgyhogy minden esély megvolt arra, hogy tényleg jó legyen; hát nem lett, hiába öltek bele 100 millió dollárt a fejlesztésébe, ami minden idők egyik legdrágább játékává tette.
A folyamatos halogatás nem vetített előre sok jót, és az sem segített, hogy előfizetéses modellel akarták elindítani, ami már akkor is jóformán csak a World of Warcraft esetében működött. A legnagyobb problémát viszont az okozta, hogy a játék nem volt jó, és ezzel a fejlesztők is olyannyira tisztában voltak, hogy megkérték az újságírókat, várjanak egy hetet a megjelenést követően, mielőtt megírják kritikáikat.
Miután a Realtime Worlds csődeljárás alá került, le akarták lőni a szervereket, de a K2 Network valamiért kifizetett a játékért 1,5 millió angol fontot, hogy 2011-ben APB: Reloaded néven indítsa újra. A legmeglepőbb, hogy a játék máig játszható és folyamatosan bővül, Steamen az egyszerre játszók száma olykor a 700-at közelíti, ami a nagy egészet nézve nem sok, de ahhoz képest, hogy a játék a felhasználói értékelések szerint sem jó, és már rég el kellett volna hullania, több, mint amire számítanánk.
Overkill's The Walking Dead
Rengetegen játszanak a Payday 2-vel, de azért az tény, hogy a játék nem kifogástalan, emiatt visszafogott lelkesedéssel vártuk a fejlesztőcsapata által gondozott Overkill's The Walking Deadet is. Sajnos ismét nem tudták megcáfolni, hogy a Telltale-en kívül mindenki más képtelen jól adaptálni a franchise-t.
2014-ben jelentették be, majd többször is elhalasztották, hogy a legtöbbet hozzák ki belőle, de ez nem jött össze: a PC-s változat megjelent, a konzolosokat határozatlan időre eltolták, majd el is kaszálták, miután látszott, hogy a fogadtatás igencsak negatív mind a kritikusok, mind a játékosok részéről. A The Walking Dead jogaival rendelkező Skybound Entertainment szerződést bontott a Starbreeze-zel, a játékot pedig nem csak hogy nem frissítették tovább, le is vették a Steamről. Sőt, a Starbreeze kis híján csődbe ment, a megjelenéskor már zajlott az átszervezés, amivel igyekeztek megmenteni. Legalább ez sikerült, igaz súlyos áldozatok árán.
Daikatana
John Romero neve talán ismerős néhányotoknak: ő az id Software egyik alapítója, akinek nagy szerepe volt a Doom és Quake játékok formálásában. Az első Quake megjelenése után sértődötten otthagyta csapatát, majd belevágott a Daikatanába, ami 2000-ben jelent meg, és... óriási bukás lett. Elavult grafikája, játékmenete, idegesítő hangjai és a gagyi MI állt a sikere útjába, mindössze alig több mint 40 ezer példány fogyott belőle, de 2,5 millió kellett volna, hogy profitot termeljen.
Ellenszenves volt a marketingkampánya is: egyes plakátokon az szerepelt, hogy "John Romero a szajhájává fog tenni", és már a fejlesztés közben sok volt a negatív visszhang, ami fontos fejlesztők távozását, így a játék halogatását és a csapatmorál romlását eredményezte. Az 1999-es E3-on iszonyú alacsony framerate-tel futó demó szintén nem győzte meg a potenciális vásárlókat. Romero később, bár elismerte, hogy voltak hibák, azt nyilatkozta, hogy élvezte a fejlesztést, mert legalább senki nem szólt bele, hogy mit hogyan csináljon. Örülünk, hogy ő örült.
A cikk a következő oldalon folytatódik!