Bár nem az volt a világ első MMO-ja, sőt, nem is az első olyan, ami nagy sikert tudott elérni, a 2004-ben megjelent World of Warcraft sikere láttán sokan kedvet kaptak ahhoz, hogy bevegyék a játékipar ezen területét - aztán szomorúan kellett konstatálniuk, hogy a feladat sokkal nehezebb, mint gondolták. Néhány, ma már halott, de korábban évekig futó MMO felett egyszerűen eljárt az idő, és a játékosok érdeklődése másfelé terelődött, mások eleve nem tudtak akkora felhasználói bázisra szert tenni, hogy megérje őket hosszabb ideig életben tartani.
Akadnak olyanok is, amik még a WoW előtt indultak, de egy lelkes közösség máig életben tartja őket (mint a RuneScape és az EverQuest), és olyanok is, amik beelőzték a Blizzard alkotását, de az elszipkázta a játékosaikat. Most olyan MMO-kra emlékezünk, amik ma már nem futnak, de akár még élhetnének is, ha elég jól terelgetik őket, és a közönség is kellően érdeklődik irántuk.
The Sims Online (2002-2008)
Valószínűleg bennetek is megfogalmazódott simsezés közben, hogy milyen szuper lenne, ha kis, virtuális emberkéiteket egy online térben bemutathatnátok barátaitok simjeinek. Nos, a Maxis fejlesztőiben is felötlött ez a gondolat: közel három évvel a The Sims megjelenését követően érkezett a The Sims Online, melyben simjeink különböző városokban élhettek, dolgozhattak, fejlődhettek, bandázhattak másokkal.
Annak ellenére, hogy havi 9,99 dollárt kellett érte fizetni, az Electronic Arts nem szentelt neki kellő figyelmet. 2005-ben a játékosok rájöttek, hogy egy ruhafogas segítségével rengeteg pénzt farmolhatnak, és ugyan a hibát a fejlesztők javították, a tisztességtelen módszerrel szerzett hasznot nem vették el, a játékbeli gazdaság teljesen felborult. Csak 2007 végén hozták azt helyre, amikor a játékot EA-Landre keresztelték, beraktak egy ATM-et, mely valódi pénzért adott simoleonokat, majd 2008-ban lekapcsolták az egészet. Mindeközben a Second Life nevű nagy rivális szárnyalt és a mai napig működik, frissül.
Star Wars Galaxies (2003-2011)
Szép karrierívet futott be a LucasArts és a Sony Online Entertainment együttműködéséből megszületett Star Wars Galaxies, mely 2003-ban startolt, és napokkal a Star Wars: The Old Republic megjelenése előtt lőtték le a szervereit. Eleve nagy sikert aratott az An Empire Divided alcímet viselő alapjáték, melyben - elsősorban - a Halálcsillag elpusztítása utáni időkben kalandozhattunk és csinálhattunk mindenfélét az univerzum legendás helyszínein, majd egy-egy kiegészítővel bekerült a Kashyyyk bolygó és a Mustafar, illetve folyamatos frissítések útján számos egyéb tartalom.
A 2005-ös Trials of Obi-Wan kiegészítő érkezését követően megjelent egy jelentős változásokat hozó frissítés, minek hatására rengetegen követelték vissza a pénzüket, és a SOE vissza is adta azoknak, akik kérték. Ezt követően megkezdődött a Galaxies lassú halála, nem jöttek érdemi frissítések, 2009-ben lekapcsolták a szerverek egy részét, 2011-ben pedig végleg leállították.
City of Heroes (2004-2012)
Nem a ma is aktív DC Universe Online volt az első, szuperhősöket felvonultató MMO. A Cryptic Studios 2004-ben, az NCsoft segítségével engedte útjára a City of Heroest, melyben a játékosok általuk megalkotott szuperhősök szerepében védelmezhették Paragon City békéjét. 2005-ben megjelent a City of Villans nevű, önállóan futtatható kiegészítő, amiben a törvény másik oldalára lehetett állni, ám ez 2008-ban beleolvadt a korábbi kiadásba.
Még 2009-ben is jött hozzá kieg., azonban 2011-ben érezhető volt, hogy közel a vég: a játék részben ingyenesen játszhatóvá vált, de nem sikerült megteremteni az anyagi feltételeket az életben maradásához, így 2012-ben mind a City of Heroes, mind a mögötte álló Paragon Studios bezárta kapuit.
The Matrix Online (2005-2009)
A The Matrix Online koncepciója is adta magát, sőt, az is, ahogy a karakteralkotást megoldották: ha a piros pirulát választottuk, továbbléphettünk a játékba, ha a kéket, a kaland azonnal véget ért. Érthető, hogy hitt az egészben a Warner Bros., és a 2005 környékén meglehetősen telített MMO-piacra bátran engedte rá a játékot, mi több, igyekezett megtolni azzal, hogy azt hangsúlyozta, ebben folytatódik a Mátrix filmek története. Részletkérdés, hogy az Újratöltve és a Forradalmak fogadtatása nem volt kiemelkedően jó.
Miután megjelent, a Warner a jogokat eladta a Sony Online Entertainmentnek, akik előfizetéses modellel kívánták életben tartani a játékot. Ez egészen 2009-ig sikerült, amikor már annyira alacsony volt az előfizetők száma, hogy nem lehetett fenntartani, 500-nál is kevesebben játszottak vele. Eleve nem sikerült túl jól, az akkori kritikusok középszerűnek ítélték, valószínűleg soha nem ment annyira, hogy bárki elégedett lett volna vele. Kíváncsian várjuk, hogy a negyedik Mátrix film tesz-e majd utalást rá.
Tabula Rasa (2007-2009)
Richard Garriottot szokás az MMORPG műfaj atyjaként is emlegetni, a megnevezést legalábbis neki tulajdonítják. Ő alkotta meg anno az Ultima Online-t, ami megjelenésekor váratlanul nagy sikert aratott, abszolút működött esetében az előfizetéses modell. Emiatt mindenki felkapta a fejét, amikor Garriott bejelentette, hogy az UO egykori fejlesztőinek közreműködésével új MMO-t készít.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
A Tabula Rasa fejlesztése még 2001 környékén indult, de többször átdolgozták, és csak 2007-re lett belőle bármi kézzel fogható. A novemberi megjelenést követően a fejlesztők havonta szolgáltattak tartalmakat, de végül az NCSoft nagyon hamar, egy év után belátta, hogy a játékból többet nem lehet kihozni. Néhány héttel azután, hogy Garriott és az NCSoft együttműködése botrányos körülmények között véget ért, az alacsony játékosszámra hivatkozva bejelentették a szerverek leállítását, majd miután 2009 januárjában még egy-két utolsó sétára mindenkit beengedtek, februárban már kaszálták is az egészet.
A folytatáshoz lapozz a következő oldalra!