A sorozat korábbi részei:
Witcher történelem 1. - ez történik a Vaják: Az utolsó kívánság kötetben
Witcher történelem 2. - ez történik a Vaják: A Végzet Kardja kötetben
Witcher történelem 3. - ez történik a Vaják: Tündevér kötetben
Witcher történelem 4. - ez történik a Vaják: A megvetés ideje kötetben
Witcher történelem 5. - ez történik a Vaják: Tűzkeresztség kötetben
Witcher történelem 6. - ez történik a Vaják: Fecske-torony kötetben
Witcher történelem 7. - ez történik a Vaják: A Tó Úrnője kötetben
Witcher történelem 8. - ez történik a Vaják: Viharidő kötetben
Legutóbbi cikkünkben lezártuk Andrzej Sapkowski monumentális Vaják eposzát, hogy belekezdjünk egy nem kevésbé grandiózus vállalkozásba, és elregéljük nektek, miként folytatta Ríviai Geralt történetét a CD Projekt Red. Az ígéretes kis lengyel stúdió a The Witcher játékok által vált a videojáték-ipar jelentős szereplőjévé; nevét szinte minden gamer dicshimnuszok rigmusaiba foglalja. Noha a 2007-ben megjelent The Witcher még messze nem volt tökéletes, sőt néhol óriási hibák éktelenkedtek benne, sztorijában már ekkor megmutatkozott az írói zsenialitás. Lássuk, hogyan indult a történet, minek következtében emberek milliói ismerkedhettek meg a Fehér Farkassal.
Elöljáróban még annyit, hogy egyik játék felépítése sem lineáris, azaz rengeteg küldetés akad, melyekben a döntéseink nyomán alakulnak az események, így egy adott szituációnak több végkifejlete lehet. Minden ilyen résznél jelezzük majd, hogy a játékos választásai milyen hatással vannak a nagy egész szempontjából. Emellett azt is fontos megjegyeznünk, hogy a széria mindig is arról volt híres, hogy mellékküldetései is fantasztikusak, azonban mi most csakis a fő sztoriszálra koncentrálunk, különben egy doktori disszertáció hosszúságával vetekednének a további összefoglalóink.
A legenda feltámadása
Egy fehér hajú férfi az erdőben menekül ismeretlen üldözői elől, miközben távoli kiáltások a nevét visszhangozzák: Geralt. Végül kifáradva, sebzetten és mocskosan zuhan a sárba, de hamar rátalál néhány férfi, akik vállukon átvetett kardot viselnek. Geralt emlékek nélkül tér magához egy kordén, ami mellett Kaer Morhen vajákjai lépkednek - ők találtak rá az erőd melletti erdőségekben.
Mindenki úgy tudja, hogy a legendás witcher öt évvel korábban, a Nilfgaarddal folytatott második nagy háború után életét vesztette egy ríviai pogrom során. A Fehér Farkas azonban semmire sem emlékszik a múltjából, ahogy azt sem tudja, mi történt vele az elmúlt öt éveben. A játék első néhány mondata remekül összefoglalja, hogy mi zajlott a világban Geralt feltételezett halála óta:
"Az Északi Királyságok öt évig nyalogatták a sebeiket a nagy háború után. Éhínség és járvány pusztított, tengernyi volt az áldozat. A maroknyi megmaradt tünde és törp egység az erdőkben keresett menedéket, ahol végső elkeseredett harcokra készültek. Az erdőket, az utakat és a korábbi csatatereket torz szörnyek uralták."
Kaer Morhenbe érve Geralt gyors gyógyulásnak indul, ami jórészt az ott tartózkodó Triss Merigoldnak köszönhető. A varázslónőn kívül Vesemir, Lambert, Eskel és egy viszonylag fiatal szörnyvadász, Leo lakja még az ősi erődöt. Noha erejét sikerül visszanyernie, a witcher emlékei homályosak maradnak.
Nincs azonban ideje hosszasan lábadozni, mivel az erődöt banditák támadják meg; köztük van a Professzor nevű gyilkos, akire több országban vérdíjat tűztek ki, valamint egy ismeretlen mágus is. A witcherek szembeszállnak a betolakodókkal, ám azok behatolnak a laboratóriumukba, ahol a szörnyvadászok titkos mutagénjeiket és a főzetek receptjeit tárolják. Triss megpróbálja feltartóztatni a varázslót, azonban alábecsüli az erejét, és komolyan megsebesül a harc során.
Geralt Leóval indul a labor felszabadítására - míg a többiek az erőd udvarán aprítják a banditákat -, de későn érkeznek. A rejtélyes zerrikániai varázsló és a Professzor egy portálon keresztül tűnnek el a vajákok felbecsülhetetlen titkaival, utóbbi búcsúzóul egy nyílvesszőt küld a fiatal szörnyvadász mellkasába. A helyszínre érkező Vesemir már nem tudja megmenteni tanítványát, hiszen a támadók minden főzetüket magukkal vitték.
Trissnek pihenésre van szüksége a rosszul sikerült találkozó után, így pár napot még eltöltenek Kaer Morhenben, majd rövidesen mind útnak indulnak, hogy előkerítsék a támadókat. Geralt érzi, hogy volt valami kapcsolat közte és a varázslónő között, de egy együtt töltött szenvedélyes éjszaka (ez a játékos döntésére van bízva) sem idézi vissza elvesztett emlékeit. A Fehér Farkas Leo temetése után Vesemir tanácsára Temeria fővárosába, Vizimába indul, hiszen valamikor levett egy átkot Foltest király lányáról.
Egyik kutya, másik eb
Ahogy megérkezik Vizima külvárosába, egy furcsa jelenetnek lesz szemtanúja; izzó démoni kutyák, úgynevezett bargesztek támadnak egy fiúra és kísérőjére. Geralt elintézi ezeket a dögöket, ezután a kisfiúnak, aki az Alvin nevet viseli, látomása támad a Fehér Fagyról és a világ végéről, jövendölése pedig megegyezik az ősi Ithilinne próféciájában foglaltakkal (a könyvekben már olvashattunk erről).
Noha Vizima külterületéről beszélünk, ez a kis település még a biztonságot nyújtó falakon kívül fekszik. Jelenleg itt tartózkodik mindenki, aki szeretne bejutni a fővárosba, ahova viszont a Catriona-pestisjárvány kitörése miatt csak menlevél felmutatása ellenében engednek be bárkit is. Erről a bargesztekkel való összetűzés után számol be Geraltnak Shani, akire az amnéziás witcher ugyan nem emlékszik, de már volt egy kis afférjuk jó pár évvel korábban Oxenfurtban (a Tündevér kötetben).
A medikus lánytól tudja meg azt is, hogy a bargeszteket egy hatalmas szörny vezeti, akit a helyiek csak a Bestia néven emlegetnek. Mivel a Kaer Morhen-i támadóknál szalamandra mintás jelvényeket találtak, így erre is rákérdez. Gyorsan kiderül, hogy a Szalamandra egy bűnszervezet, ami jelen van a külvárosban is, de az emberek nem fognak róluk beszélni, tehát Geraltnak a település elöljárójával, a Tiszteletessel kell szót értenie, ha további értesüléseket szerezne.
Ahogy a környéken jár-kel, Geralt összefut régi ismerősével, Zoltan Chivayjel, akit éppen néhány rosszarcú szorongat. Miután ezeket elpáholta, a törp kifejezetten megrökönyödve néz a Fehér Farkasra, hiszen ott volt a ríviai pogrom alatt, és a vaják a szeme láttára vérzett el. Emellett a környéken aktív Scoia'tael csoportról, más néven Mókusokról is beszámol; azokról a másfajúakból álló kommandókról, amelyek emberekre vadásznak.
Miután felkeresi a Tiszteletest, Geralt elkezd számára megbízásokat elvégezni, cserébe az Örök Tűz papja megígéri, hogy segít neki a Szalamandrák ügyében, akik gyerekeket rabolnak el a környékről. A megbízások közben a környék nagy tiszteletben álló lakosainak kell segítenie ügyes bajos dolgaik elintézésében, eközben össze is akad a Scoia'tael tagjaival, akik az egyik helybéli kereskedővel üzletelnek. A játékos ekkor dönthet úgy, hogy megengedi a Mókusoknak, hogy elvigyék az árut, vagy feltartóztathatja őket.
A Tiszteletes által rábízott feladatok legfontosabbika, vagyis a Bestia megfékezése cseppet sem ígérkezik könnyűnek. Az elöljáró szerint egy boszorkány, Abigail idézte meg a démoni jószágot, azonban a nő azt állítja, semmi köze a történtekhez, és még segít is a witchernek. Ehhez szükségük van a jóstehetséggel megáldott Alvinra, akit egy főzettel ismét transzba ejtenek. A fiú vízióiból kiderül, hogy az emberi bűnök hozták létre a Bestiát.
Miután erről tájékoztatja a Tiszteletest, az elárulja, merre találja a Szalamandrák búvóhelyét, ahol Geraltnak jó pár felfegyverzett banditán kell keresztülverekednie magát, mire elér a vezérükhöz. Belőle kiszedi, hogy a szervezetet Azar Javed vezeti; ő az a mágus, aki rajtaütött a vajákokon, azonban zsákmányát a bűnbanda vizimai bázisára vitte. A barlangrendszer átkutatása közben ráakad Alvinra, aki elkotyogja, hogy a Tiszteletes küldte el a Szalamandráknak, azaz a gyerekeket nem elrabolták, hanem a helyiek adták oda őket a banditáknak.
Az Aard jelet használva áttörnek a szomszédos barlangrendszerbe, ahol Abigail vár rájuk, aki azért keresett itt menedéket, mert a nőgyűlölő Tiszteletes vezetésével a tömeg meg akarja lincselni. A játékos ezúttal dönthet, hogy a felbőszült csőcselék elé veti a nőt, és elfogadja, hogy a boszorkány hibája a Bestia megidézése. Ekkor a Tiszteletes és a többiek segítenek neki a szörnyeteg elleni harcban, majd az elöljárótól egy menlevelet is kap, mellyel beléphet Vizimába.
Viszont ha a játékos figyelmesen teljesíti a melléküldetéseket, akkor leleplezheti a falusiak bűneit - testvérgyilkosság, erőszaktevés és terroristáknak nyújtott támogatás -, amelyek életre hívták a Bestiát. Tehát megóvhatjuk a Bestia dolgában vétlen nőt, minek következtében ő segít nekünk legyőzni a dögöt. Cserébe a Tiszteletes által felhergelt csőcselék is Geraltra támad, aki az elöljáró holttestét átkutatva jut menlevélhez.
Az összecsapások után Shanival az oldalán indul el a kapuk felé, azonban az ottani őrök fittyet hánynak a menlevélre és hamisításért letartóztatják a vajákot.
A titokzatos torony
A tömlöcben ülve Geralt kénytelen végignézni, ahogy az őrök épp kiengedik a Professzort, akiért valaki letette az óvadékot. Ő sem marad sokáig rács mögött, ugyanis Vizima templomnegyedének parancsnoka, Vincent Meis megbízást ajánl neki, hogy ölje le a csatornában garázdálkodó kukorixot, cserébe a szabadságáért.
A szennyvízzel borított folyosókon összefut Deneslei Sigfrieddel, a Lángoló Rózsa Rendjének lovagjával, aki szintén a szörnyetegre vadászik. Ha úgy döntünk, együttes erővel is legyőzhetjük a fenevadat, ekkor jó kapcsolatba kerülünk Siegfrieddel, aki a későbbiekben fontos szerepet tölt majd be. Miután a csatornában végzett, Geralt a lovag tanácsára felkeresi Raymond Maarloeve magánnyomozót, aki segít neki a Szalamandra utáni nyomozásban, ugyanis elmondása szerint már korábban is meggyűlt a baja Azar Javed bandájával. Az első nyom egy sebesült Szalamandra banditához vezet, aki halála előtt annyit nyög ki: Kalkstein.
Kalkstein egy alkimista, aki Vizimában él, de Geralt már a külvárosban is összefutott vele. Raymond tanácsára megpróbál az alkimista bizalmába férkőzni azzal, hogy elfogad tőle egy fontos megbízást. Ez abból áll, hogy segítenie kell bejutni egy, a Vizima melletti mocsárban álló, mágikusan lezárt toronyba. A kinyitásához a tornyot körülvevő tíz menhirt kell aktiválni, azonban ehhez szükség van a hozzájuk tartozó amulettekre is.
Ezek felkutatásához jó pár emberen keresztül vezet az út. Eközben Geralt megtudja, hogy Shani és Zoltan, sőt Alvin is bejutott a városba. A medikus a Catriona áldozatait kezelő Szent Lebioda kórházban dolgozik, egy darabig itt marad az árva Alvin is - Shanival a játékos döntései nyomán kialakulhat románc.
A mocsárban Geralt Scoia'tael táborra bukkan, akiknek vezetőjével, Yaevinnel jobban is megismerkedik, amikor küldetést teljesít számára. A tünde révén rálát az érme másik oldalára is - miszerint az emberek milyen komisz módon bánnak a másfajúakkal, és a rasszizmus soha nem látott méreteket ölt. A városban viszont Sigfried a Lángoló Rózsa Rendjének veszi fel a harcot a Mókusokkal, akik merényleteket követnek el a civilek ellen, ráadásul pár különösen kegyetlen akció is a számlájukra írható.
Ekkor kezd kibontakozni egy szembenállás a Rend és a Mókusok között, amelyben határozottan nincsenek jók és rosszak, viszont később Geraltnak komoly döntéseket kell meghoznia emiatt a konfliktus miatt. A két fél a mocsárban csap össze, segíthetünk valamelyik oldalnak, de a semlegességet is választhatjuk.
Végül hosszas nyomozás eredményeként összegyűlik a tíz kő, így Geralt belép a toronyba. Mire idáig eljut a játékos rájöhet, hogy időközben Raymonddal végeztek, és Azar Javed öltötte magára az alakját. Ha ezt sikerül kideríteni, akkor a torony kinyitásakor meglephetjük a varázslót; ha nem, úgy ő mér ránk súlyos csapást, mindenesetre immáron biztos, hogy nem Kalkstein a Szalamandra vizimai kapcsolata. Harc robban ki a varázsló és a vaják között, amelybe a Professzor is beavatkozik. Geralt majdnem elcsípi a két gazembert, de azoknak sikerül meglépniük, miután elkábították a witchert.
Cikkünk még nem ért véget, a következő oldalon folytatódik!