Bár a Free-to-Play modell egyre népszerűbb, és sorra érkeznek játékok a kisebb-nagyobb kiadóktól, amelyeket mindenféle anyagi ráfordítás nélkül játszhatunk, mégis él az emberekben egyfajta szkepticizmus, ami az ingyenes játékokat illeti. Teljes joggal persze, hiszen olyan világban élünk, ahol a különböző szolgáltatásokat általában ellenszolgáltatások fejében igényelhetjük, és a tapasztalat is azt mutatja, hogy a minőségi produktumokért nagyobb anyagi áldozatot kell hoznunk. A játékok világában ráadásul az ingyenesség, vagy ingyenessé válás gyakran egyet jelent a középszerűséggel mind a tartalmat, mind pedig a formát tekintve.
A Crytek nagy fába vágta a fejszéjét, amikor úgy döntött, hogy egy modern háborús környezetben játszódó taktikai FPS-sel lép be az ingyen játékok világába, ugyanis nem csak a hasonló élményt kínáló vetélytársak mellett kell alternatívát kínálni, de a F2P játékokkal kapcsolatos előítéletekkel is meg kell küzdeni. Oroszországban már több mint 9 millió virtuális baka jár bevetésekre, ami igen tekintélyt parancsoló szám, ezért a közelgő nyugati megjelenés jegyében érdemes megtudni , hogy vélekednek a fejlesztők, és mit is kínál pontosan a Warface.
Nem játék, szolgáltatás
A Crytek-nél is tudják, ahhoz, hogy sikeres legyen a játék, szakítani kell az eddig szokásokkal, és egy sokkal átgondoltabb struktúrával kell előállni. Több mint két évig tesztelték a játékot a kínai felhasználók körében, utána az orosz piac következett, ahol nagy sikereket értek el, de a fejlesztők a soron következő nyugati megjelenésre is úgy tekintenek, mint egy különálló lépésre, ami ugyanakkora jelentőséggel bír, mint eddig bármelyik a játék eddig történetében, és ahhoz, hogy megfeleljenek az elvárásoknak, tanulniuk kellett a korábbi tapasztalataikból is. Wim Coveliers, a játék fő producere úgy látja, hogy egy ilyen játék esetében mindig naprakész élményt kell garantálni, amit folyamatos felügyelettel, és a felhasználók véleményének meghallgatásával lehet elérni.
„Mi inkább úgy tekintünk a Warface-re, mint egyfajta szolgáltatásra. Nem egyszerűen elkészítettük, majd odadobtuk az emberek elé, hogy aztán egy újabb játékon kezdjünk dolgozni. A fejlesztés nem állt meg a játék kiadásával, folyamatosan zajlik most is. Új tartalmakat kell elérhetővé tennünk és itt nem csak az új pályákra és fegyverekre gondolok. Új játékmódokkal és lehetőségekkel kell biztosítanunk a Warface folyamatos fejlődését és jobbá tételét, de a sikerhez elengedhetetlen a felhasználói visszajelzések vizsgálata is” – mondta Coveliers.
Ebből a szemléletből következik az is, hogy a játékban nincsenek pénzért vásárolható fegyverek, illetve pályák. Mindenki egyenlő esélyekkel, ugyanolyan feltételekkel indul harcba, tehát nem lesznek olyan csapatok, amelyek sikereiket elsősorban pénzüknek köszönhetik. Ezzel a Crytek formálisan is nemet mondott a Pay-to-Win játékok világára, ami már önmagában örömteli fejlemény, de mit sem ér az ingyenesség, ha nincs mögötte semmi.
Jöjj, és láss!
Első ránézésre igencsak kellemes meglepetésben lesz részünk, hiszen a CryEngine 3 által hajtott játék elképesztően jól néz ki, különösen ha a korábbi F2P játékokból indulunk ki. Ettől függetlenül az is hamar nyilvánvalóvá válik, hogy ellentétben a hasonló FPS-ekkel, itt a játékban tapasztalható akció valamivel visszafogottabb, kevésbé akciófilmszerű élményt nyújt, mint mondjuk amit egy Battlefield játék esetében tapasztalunk.
A Crytek részéről ez tudatos döntés volt, hiszen elsősorban a városi hadviselés taktikai oldalát kívánták bemutatni és átélhetővé tenni, ahol nem feltétlen szükséges nagy robbanásokkal és lélegzetelállító jelenetekkel elkápráztatni a játékosokat. Kétség kívül hatásos és izgalmas, ahogy a szűk utcák és zárt terek labirintusában bolyongva keressük az ellenséget, folyton attól tartva, hogy rossz nyomon járunk, és mindjárt végünk van. A harcterek kellően összetettek, sok lehetőséget kínálnak a taktikázásra, bujkálásra, de az elrendezésnek köszönhetően elég egységesek is, nincs tuti útvonal vagy búvóhely, a sikerhez kiváló csapatmunka szükségeltetik.
Ebből a szempontból egyébként nem kínál semmi eget rengető meglepetést a Warface, a szokásosnak mondható Rifleman, Engineer, Medic és Sniper kasztok közül választhatunk magunknak, amelyeknek természetesen mind megvannak a saját előnyei és hátrányai, de a hosszútávú sikerhez elengedhetetlen egy összehangolt, több lábon álló csapat összeállítása, ahol lehet játszani a különböző harci szerepek nyújtotta taktikai lehetőségekkel.
Fontos megemlíteni, hogy lehetőségünk van különböző cuccok vásárlására, de ezek alapvetően nem befolyásolják a győzelmi esélyeinket, tulajdonképpen csak a külsőnket meghatározó egyéni dolgokról és boosterekről van szó. Emellett a legkiválóbb csapatok úgynevezett Crown pontokat kapnak, amelyeket fegyverfejlesztésre lehet beváltani, de az ilyen módon felturbózott fegyverek sem nyújtanak akkora előnyt, hogy biztos legyen a győzelmünk.
Összességében a Warface egy jól kiegyensúlyozott harcrendszert takar, ahol kulcsszerepe van taktikának és a sokszínű játéknak, de emellett gyors és izgalmas harcokat kínál.
PC-n jelenleg a bétateszt folyik, az Xbox 360-ra való megjelenés pedig 2014-ben esedékes.