Négy évvel ezelőtt felforgatta a játékvilágot egy új műfaj megjelenése. Bár hasonló módokat és modokat már láthattunk más multis játékokban, a 2017. március 23-án megjelent PlayerUnknown's Battlegrounds fektette le a battle royale alapjait: hogy a játékosok az égből érkezve landolnak a pályákon, hogy minimális felszereléssel kezdenek, és csak abból gazdálkodhatnak, amit találnak, valamint hogy a végén csak egy fő vagy egy csapat maradhat, amely csirkét kap estére.
Ezt pár hónappal később követte a gyorsan összedobott Fortnite: Battle Royale, ami ingyenességével, valamint azzal, hogy konzolokon is elérhető, hamar jelentős teret nyert, a műfaj királyává vált. Hirtelen mindenki battle royale-ok fejlesztésébe fogott: a mód ilyen-olyan formában felbukkant egyebek mellett a Battlefield V-ben, a Call of Duty: Black Ops 4-ben, a GTA Online-ban és a CS: GO-ban is, de nem volt különösen nagy hatása egyikben sem.
Aztán 2019 februárjában a Respawn Entertainment előállt a Titanfall univerzumát bővítő Apex Legends-szel, ami kiváló lövöldözés-élményt kínált, ismét hozott valami újat és érdekeset a területre. Egyetlen hiányossága volt: három főnél sem több, sem kevesebb nem lehetett egy csapatban, ami nehézséget okozott az összeszokott, 2-4 fős társaságok számára. Most már legalább kétfős mód is létezik a hármas mellett.
2020. március 10-én robbant be az eleve nagy sikerű Call of Duty: Modern Warfare alapjaira épülő Warzone, amit önálló, ingyenes játékként tettek közzé - ez több szempontból is nagy szó az Activisiontől, de nyilván tudták, hogy a battle pass és a különböző skinek értékesítéséből többet fognak keresni, mintha fix összeget kérnének az elején, és ha ingyen adnak egy szeletet a CoD-élményből, könnyebb lesz rávenni a játékosokat, hogy ruházzanak be a Modern Warfare-re is.
A terv bejött: 85 millióan töltötték le a klienst 2020 folyamán, rekord mértékű, 3 milliárd dollárnyi bevétel gyűlt az Activision Blizzard számlájára a Call of Dutyk eladásaiból (beleértve a Black Ops: Cold War és a Mobile eredményeit is).
A játék sikerének egyik, talán elsődleges oka, hogy a világ egyik legnépszerűbb franchise-ához tartozik, amihez évente milliók térnek vissza. Jól bejáratott rendszereket használ, ismerős fegyverekkel lövöldözhetünk benne, amik kiszámíthatóan működnek, és az öléshez szükséges idő is korrekt (már ha nem egy Juggernauttal nézünk szembe). Ez a Black Ops 4 áttörő sikeréhez nem volt elég, de az eleve nem vonzott annyi figyelmet, mint a Modern Warfare; nem pengetett nosztalgikus húrokat, nem húzta vissza az évek során kiábrándult játékosokat. Segíthetett persze az is, hogy épp egy éve ütött be a járvány úgy igazán: itthon például március 11-én hozták meg az első szigorító intézkedéseket, amikkel megkezdődött a karantén, és ez az otthonmaradásra kényszerített gamereket még inkább arra bátorította, hogy adjanak neki egy esélyt.
Miután szinte minden battle royale-t végigpróbáltam (a Tetris 99-et is beleértve), a Warzone-nál táboroztam le. Kétségtelen, hogy mindnek megvan a maga előnye, de a PlayerUnknown's Battlegroundsban számomra túl sok az üresjárat, és túl jól kell célozni a sikerhez (illetve nem jött be, hogy random meghaltam, mert felakadt a kocsim egy 2x2 cm-es kőben); az Apex Legends idegen csapattársakkal számomra nem élvezetes, a haverjaimat pedig nem értek mindig rá; a Fortnite-ban pedig az építkezés öli meg az élményt nekem, meg hogy belső nézetből sokkal jobban bele tudom élni magam az izgalmakba, az meg itt nem játszik. A Warzone-ban viszont tökéletes az egyensúly, mind az első pillanatokban, mind a végjátékban.
Az, hogy 150-en esnek le egy olyan pályára, ami nem elég tágas ennyi embernek, garantálja, hogy az akció szinte folyamatos legyen. A kezdő pisztollyal is lehet érvényesülni, és a földön talált fegyverek sem használhatatlanok, de később, miután megszerezzük a ládákból a magunk által összerakott felszerelést, csak a saját ügyességünkön múlik a győzelem. Szintén fantasztikus találmány a Gulag, ami ad egy második esélyt, ha valamiért hullaként végeznénk, és az is remek dolog, hogy ha esetleg itt is elhasalunk, társaink visszavehetnek minket. A Buy Stationök, valamint az azokból (is) kiváltható, a multiból jól ismert eszközök sokat segítenek, hogy esélyünk legyen a settenkedők ellen, és ne annyiból álljon egy meccs, hogy húsz percig gyűjtögetünk, majd valaki hátba lő minket.
Ó, és a Rebirth Island. A decemberben bekerült pálya nagyon szűk, eleve maximum 40-en eshetnek le rá, és ott aztán tényleg folyamatosan megy a küzdelem. Cserébe viszont készült egy olyan módvariáció, amiben egy darabig nem kell sem gulágozni, sem megvárni, hogy társaink élesszenek fel, elég, ha életben maradnak, mi pedig visszaeshetünk. Ez még most is elérhető, de kár, hogy ahelyett, hogy választhatnánk, folyamatosan rotálják, hogy milyen létszámmal lehet beszállni. Itt viszont képességek hiányában talán kevésbé fontos a hatékony csapatmunka, mint az Apexben.
Nyilván az, hogy folyamatosan előbukkan valami arcpirító bug, feltűnik egy-egy pay-to-win skin, folyamatos a küzdelem a csalókkal, és hogy mindig egy-két fegyver a domináns, nem teszi felhőtlenné az élményt, de ez betudható annak, hogy a fejlesztést a Raven Software vette át, aminek az Infinity Ward munkáját kellett a Treyarchéval egybegyúrnia, és kell idő, hogy belerázódjon a dolgok menetébe - egy ilyen népszerű játéknál sajnos a probléma is több. Az is jó volna, ha több játéktér lenne elérhető; pletykálják, hogy a napokban megsemmisül Verdansk, és egy teljesen új, még nagyobb helyszínen eshetünk majd egymásnak.
És amit a legjobban szeretek a Warzone-ban, hogy nincsenek határok: konzolosok játszhatnak más konzolosokkal, PC-sekkel, egérrel és billentyűzettel vagy kontrollerrel, ahogy jólesik. Anno még PlayStation 4-en kezdtem el, majd Xbox Series X-re váltottam, miközben két haverom PC-fejlesztésre költötte megtakarításait, egy másik meg egy One X-et újított be nemrég. A cross-play önmagában egy ajándék, de így, hogy nincs irányítóeszközből eredő hátrány, még jobb a helyzet - rejtély, hogy másokban miért nincs szándék ennek beépítésére.
Ha kijavítanák azokat az apró hibákat, amikkel a gonoszabb játékosok rútul visszaélnek, még jobb lenne a Warzone, de így is ez adja számomra azt az élménycsomagot, amit én egy battle royale-tól kapni szeretnék. Az Activision nem fogja egyhamar elengedni, az biztos, és remélem, jó irányba terelgeti a továbbiakban. Emiatt ugyanakkor arra is készülhetünk, hogy minden további Call of Duty szoros összeköttetésben lesz a Warzone-nal - és ha a pletykáknak megfelelően valóban második világháborús rész készül, egy nagyon érdekes egyveleg lesz a végeredmény. Csak a Ravennek kell összeszednie magát, kifogástalanul beépítenie az Infinity Ward, a Treyarch és a Sledgehammer által kitalált újításokat, és boldogok lehetünk.