A The Cave ígéretes Double Fine projektnek tűnik. Hét karakter, akik nagyban különböznek egymástól, és nem pont kinézet a döntő, sokkal inkább a képességek. Egy misztikus barlang, melyet teljesen csak három végigjátszás alatt fedezhetünk fel. S hogy a háromszori műsor unalmassá ne váljon, a Double Fine nem félt sutba dobni a műfaj alappilléreinek számító featureöket.
Kezdjük ott, hogy nem lesz inventory. Kalandjáték anélkül, hogy a zsebünkben hordoznánk minden mozdítható dolgot, köztük akár négy méteres létrát, még akkor is ha csak egy fürdőbugyi van rajtunk? Ravasz. Mindazonáltal tényleg elmondható, hogy a kalandjátékok előszeretettel variálnak az olyan fejtörőkkel, amelyek során az zsákunkban hurcolászott kacatokkal kell variálni, és a megoldás csak próbálkozás kérdése. A The Cave során ilyesmi nem lesz, hanem amolyan Maniac Mansion stílusban karaktert kell váltanunk, ha elakadnánk. Akarom, most. A másik újítás, a platrfomer részek bevezetése. Mielőtt a kalandjáték fanok kardjukba dőlnének, gyorsan elmondom, hogy ezek a részek csak levezetésként szolgálnak a fejtörőkben kifáradt agysejtjeink számára, és nem lesz túl sok belőlük. A harmadik újítás pedig a sok szereplő ugyebár, akiket úgy kell variálnunk, hogy mindig a helyzetnek megfelelő csapatot állítsunk össze. A hét karakter közül ugyanis egyszerre csak hármat vihetünk magunkkal, de bizonyos helyekre csak akkor juthatunk el, ha megfelelő arcokkal kutakodunk. A The Cave janurban érkezik minden valamit is számító platformra, kivéve a hordozható kütyüket, de siker esetén oda is.