Egy igazi, vérprofin kivitelezett PC-s motoros játékra legalább akkora szükség van, mint egy Forma-1-es címre. Utóbbi esetében régóta lehet tudni, hogy a Codemasters gondozásában készül egy számítógépekre is fejlesztett új rész, a kétkerekű versenygépek esetében azonban némi zavart lehetett érezni az Erőben. A hazánkban népszerűbb MotoGP versenysorozatra alapulva régóta készülnek játékok, mondhatni évente megjelenik egy-egy újabb rész, amely úgy-ahogy kielégíti a játékosok igényeit. Sajnos a tavalyi évadot feldolgozó, de az idei jellemzőkkel felturbózható Moto GP 09/10 csak a két nextgen konzolra jelent meg, a PC-sek tehát most kimaradtak a motoros körből.
Hős megmentőként érkezett a Milestone, akik a Black Bean bábáskodása alatt szép csöndben elkészítették a Superbike világbajnokságot feldolgozó új játékukat. Az SBK X PC-re, Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra is megjelent, és nincs kétségünk afelől, hogy mindhárom platformon óriási sikert fog aratni.
Amikor elkap a retróérzés
A játék egy szem DVD-n érkezik, a telepítése pedig a régi szép időket elevenítette fel bennünk. Nincs mindenféle extra butaság a telepítő mellé gyömöszölve, nincs idegesítő DRM, de még a csicsás, diavetítés módjára lejátszott képek és a pörgős telepítős zenék is elmaradtak. A sablonos Windows installer ablakban gyorsan végigfut a „bitkolbász", csupán a DirectX 9.0 és a Gamespy Comrade telepítését kérdezte meg a folyamat végén. Előbbiből látszik, hogy az SBK X nem a legújabb DX API-nak és az azt támogató hardvereknek kedvez, cserébe viszont a gépigényt sikerült nagyon alacsony szintre levinni, 5-6 éves gépeken is kiválóan elfut majd a játék, ha ésszel állítgatjuk a felbontást és az élsimítást.
Az Asztalra kihelyezett ikonra való kattintás után egy kis beállítóablakban paraméterezhetjük a játék kinézetét, hanghatásait és egyéb jellemzőit, majd mehet a móka. A játék gyorsan, zökkenőmentesen indul, és a kötelező logók után már barangolhatunk is az egyszerű kinézetű, de emiatt könnyedén érthető és használható menüben.
Épp mihez van kedvünk...
Mielőtt bármilyen versenybe belekezdenénk, el kell döntetnünk, hogy az Arcade vagy a Simulation mód szerint szeretnénk-e részt venni a bajnokságokban. Az előbbi értelemszerűen leginkább az élménymotorozásra gyúr rá, míg utóbbi a legrészletesebb beállításokat is elérhetővé teszi a „virtuális motorosok" számára. Harmadik lehetőségként feltűnik még a Multiplayer is, ami legfeljebb 16 játékost képes egymásnak ereszteni. Nemcsak sima versenyeket tudunk online megrendezni, hanem időfutamok, egyéni- és csapatbajnokságok lebonyolítására is lehetőség van. Roppant vonzó jellemzők ezek, de az az igazság, hogy a játék egyjátékos része olyan erősre sikerült, hogy kicsit aggódunk a többjátékos rész sikere miatt.
Miért mondjuk ezt? Nos, azért, mert gyakorlatilag a két szingli mód egymást gerjeszti. Arra gondolunk, hogy az árkád versenyzés könnyű kezelhetősége és egyszerűsége miatt előbb-utóbb az ember vágyakozni fog a szimulációs mód után. Csakhogy ez meg annyira erősre sikerült - az erőst ne úgy értsétek, hogy játszhatatlan! -, hogy kis lazításként előbb-utóbb az árkád mód után fog sírni mindenki. Szimulátorként indítva a játékot ismét válaszút elé állunk, igaz, nem olyan egyértelmű módon, mint a fő módok esetében. Három nehézségi fokozat van, amelyek között valóban van differencia, az alacsony és magas nehézség között jó pár bukásnyi különbség van. Ezeken felül természetesen olyan paramétereket is beállíthatunk, mint a motor sérülékenysége, a gumi kopása vagy a pilóta súlyának és mozgásának jelentősége.
Ez azonban még mind semmi...
Az előbb felsorolt tulajdonságokat ugyanis menüből érhetjük el, a versenygépet természetesen teljesen máshol finomhangolhatjuk. Ehhez mindenképp bele kell vágnunk a motoros karrierünk felépítésébe vagy indítanunk kell egy bajnokságot. Jó hír, hogy valakinek nincs kedve, ideje belekezdeni egy ilyen hosszan tartó folyamatba, akkor egy szimpla versenyhétvégét is végigcsinálhat. A lényeg azonban nem ez, hanem az a „munka", amit a fejlesztők elvárnak a játékosoktól. Amint kiválasztottuk vagy megkaptuk, melyik pályán kell helytállnunk, megkezdődik az edzések sorozata. A cél természetesen az, hogy kiismerjük a pályákat a jobb indulási pozíció érdekében, de ez csak másodlagos lesz, amint végignézzük a boxban elénk táruló lehetőségeket.
A motor körül lelkes mérnökök beszélgetnek, dolgozgatnak; előszörre naivan azt hittük, hogy a szokásos helykitöltő funkcióval bírnak, csak hogy ne legyen olyan sivár a box. Nos, kellemesen csalódtunk, ugyanis az Engineer gombra nyomva egy spontán beszélgetésben vehetünk részt a mérnökünkkel. Nyilvánvalóan előre megadott kérdések és válaszok közül választhatunk, de mégis óriási élményt jelent, hiszen ezáltal a sportot nem ismerő játékosok is közelebb kerülhetnek a Superbike technikai hátteréhez. A párbeszéd végén a mérnök javasol egy megoldást a gondunkra - túlkormányzottság, fékekkel való probléma stb. -, és közli, hogy a módosítások mennyi időt vesznek igénybe. Ez az idő pedig az edzés idejéből megy le, az SBK X-ben nincsenek kattintásra megjavuló motorok, legfeljebb ezt a kis üresjáratot léphetjük át.
Természetesen a motor szinte minden egyes paramétere megváltoztatható, és mivel gyakran ezredekig jelölik az értékeket, ezért egy alapos beállítás bizony hosszú időbe telhet. Hogy ez baj lenne? Isten ments, erre vártunk már régóta!
Motorozni tudni kell!
Az Arcade módban lényegében csak hat billentyűre kell figyelni a futamok alatt. Az iránygombok és a gáz-fék kezelése mellett a játékos használhatja az ún. Boost gombot is, amely értelemszerűen egy pillanat alatt hiper-szuper sebességre kapcsolja fel a motort. A Wheelie gombbal nem irtózatos gyorsulást lehet elérni, hanem az oly látványos egykerekezést lehet végrehajtani, amiért egyébként pluszpont is jár a karrier módokban. Egyébként nemcsak ezért az egy trükkért jár bónusz, a versenyzői értékünket növeli, ha teljesítjük csapatunk elvárásait, előkelő helyen végzünk a versenyeken, illetve legyőzzük az előre megadott ellenfelet.
Szimulációs módban ezekre nem mindenkinek lesz ideje, energiája, ugyanis ekkor oly mértékben megváltozik a motor viselkedése, mintha az Arcade mód egy másik játék lett volna. Eltűnik az ideális ívet és fékezési pontokat jelző színes sáv, és minden olyan segédet kikapcsol a szoftver, amely segített bevenni 120 km/óránál egy enyhe visszafordító kanyart. A motor mozgása egy csapásra élethűvé változik, azonnal reagál az elrontott kanyarokra, túl nagy gázadásra vagy a rázókő érintésére. Egyáltalán nem arról van szó, hogy a hibák vége csak esés lehet, olykor csak megbicsaklik kicsit a motor, kitör a hátulja, vagy épp tolja az orrát a kanyar külső íve felé. Itt kérem nem lehet ész nélkül száguldozni, egy elrontott féktáv is végzetes lehet.
Sajnos kicsit kopottas a kinézet
Tökéletes játék persze nincs, és az SBK X sem az. A legnagyobb negatívum a grafikával kapcsolatban fogalmazódott meg bennünk, ez a kinézet ugyanis 2010 derekán véleményünk szerint kevés. Cserébe ugyan arcpirítóan alacsony a gépigény, de egy icipicivel több fény-árnyék játék, dinamikus árnyékolás, pályarészletesség jól jött volna.
Akinek viszont nem számít a grafika, csak a játékélmény, ne is keressen tovább. A Superstock 1000, World Supersport és Superbike szériákat feldolgozó SBK X profi módon ötvözi az árkád és szimulációs vonásokat, a kezdő és haladó játékosok arcán is gyermeki mosolyt lehet majd felfedezni pár órányi motorozás után.