Az id Software csillaga ma már nem ragyog oly fényesen, mint teszem azt a Doom, vagy a Quake idején, ami jórészt annak köszönhető, hogy az FPS műfaját megalkotó gárda soha nem látott keménységű versenyben kell helytálljon úgy, hogy bizonyos szempontból már túllépett rajtuk a konkurencia. Félreértés ne essék, a Doom 3 kifejezetten sikeres volt, de korántsem durrant akkorát, mint a John Carmack vezette csapat korábbi kasszasikerei. Ezzel egyidőben egy másik fronton, a grafikus motorok területén is háttérbe szorult a gárda, hiszen a baráti cégek kivételével senki sem vállalkozott a Tech 4 licencelésére. Éppen ezért övezte fokozott figyelem az aktuális QakeCON-t, ahol a nemrég bejelentett Doom 4 és a szintén Tech 5-ös Rage mellett a Raven játékaira (Wolfenstein, Singularity), továbbá a világ egyik legelismertebb grafikus motor fejlesztője, John Carmack látnoki szavaira lehetett számítani. Mondanom sem kell, a sajtó és a játékosok kíváncsiságát nem sikerült maradéktalanul kielégíteni, de azért azt sem állíthatom, hogy szegényebben hajtottuk fejünket nyugovóra.
A kisebb falatnak számító Raven csak a Wolfenstein-t promózta, s bemutatott trailer sokkal rendezettebbnek tűnt az E3-as változatnál. Annak ellenére, hogy a lassan már korosodó Tech 4-re épül, a grafika még mindig megállja helyét. A hangulat pedig a Return to Castle Wolfenstein-t idézi. Az egyik szignifikáns pontja a játéknak az, hogy a játékos által megszemélyesített B. J. Blazkowitz egy mágikus ereklyének köszönhetően átjárhat az ismert dimenzió és a Shroud párhuzamos világa között. Odaát különleges képességekre tesz szert, például jól látja az ellenfeleket a legnagyobb sötétben is, gyorsabban tud futni, le tudja lassítani az időt maga körül (bullet time). Végre lesz értelme a rejtett kincsek felkutatásának, hiszen mindent pénzre válthatunk, a pénzt pedig fegyvereink, képességeink fejlesztésére fordíthatjuk. A linearitás korlátait lazítja annak a lehetősége, hogy a csatornában, vagy a tetőkön ugrálva kerülünk ki egy-egy keményebb ellenőrzőpontot. Egzotikus fegyverekből ezúttal sem lesz hiány. Az egyik sugárfegyver áthatol bármilyen fedezéken, s úgy bontja atomjaira az ellenséget. Az ígéretek szerint a multiplayer simán hozza majd az Enemy Territory szintjét, sőt, még jobb is lesz annál.
Értelemszerűen nagyobb várakozás övezte a Doom 4, Rage kettősét. Előbbiből sajnos nem láthattunk semmit, de az kiderült, hogy mire megjelenik, a PC-k képességei messze felülmúlják majd a mostani konzolokét, tehát azon a platformon lesz a legszebb. A Tech 5 már most földbedöngölő látványra képes annak ellenére, hogy DirectX9-re épül. A tervek szerint masszív multiplayer résszel érkezik, s a végleges címe biztos, hogy nem Doom 4 lesz. A Rage posztapokaliptikus környezetben zajló halálos versenyei szerves részét képezik a történetnek, s nem csak afféle töltelékként kerültek beépítésre, hogy legyen mivel kitölteni a lövöldözések közötti időt. A küldetések megoldására több lehetőség is kínálkozik majd, de egyelőre még nem részletezték ennek módját. Habár a felfedezés szabadságát megadják a játékosnak, finoman ugyan, de mindig a megfelelő irányba terelgetnek majd.
Cserébe viszont újabb Doom RPG készül mobilra, immáron a második, s ha a böngészőben futtatható Quake Live sikeresnek bizonyul, akkor a jövőben még az is előfordulhat, hogy ismételten a Quake III: Arena-hoz hasonló, csak és kizárólag multiplayerre kihegyezett játék fejlesztésébe fognak.