Hirdetés

PSP: Füstbe ment tervek

|

A Sony PSP masinájának gyönyörű grafikus képességei révén elvileg uralnia kellene a kézikonzol piacot, ám a Nintendo DS-nek eladásokban mégis sikerült messze lehagynia. Pedig a Sony hatalmas adut tart kezében, amelyet valamiért mégsem tudott jól megjátszani: a gép kiváló videolejátszásra képes…

Hirdetés

Miközben buszon, villamoson, vonaton utazunk naponta, a legtöbbször embertársaink fáradt és unott arcát nézhetjük, vagy esetleg kinézhetünk az ablakon, hogy a város ismerős részein bambuljunk. A szerencsésebbek autók hátsó ülésein, vagy repülőgépeken utazhatnak, de az unalom persze nem válogat az utazók között.
A szórakoztatóipar természetesen látta a kiaknázatlan lehetőséget és játékkonzolok, mp3 lejátszók, iPodok és egyéb kézben használható ketyerék tömegeit zúdította a szórakozni vágyó utazók piacára. Ami a hardvergyártók számára azonnal kiderült: az emberek nem feltétlen csak játszani, vagy zenét hallgatni akarnak útközben, hanem a tömegközlekedési eszközökön ücsörögve, vagy ácsorogva, mozi, vagy tévéfilmeket is szívesen néznek. A Sony PSP-je volt az egyik első gép, amelyik a legprofibb minőséget tudta nyújtani a filmlejátszás terén és mindenki arra számított, hogy totálisan dominálja majd ezt a piaci szegmenst is. Ám a dolgok másképpen alakultak…



„Alma, alma, piros alma: bumm!”
Jelen pillanatban a televíziós sorozatokat és mozifilmeket a világ minden tájékán leginkább az Apple iPodjain nézik, de a jobb mobiltelefon tulajok is részesülnek ebből a médiából. Csak az Apple masinákra több mint 50 millió tévésorozatot adtak el és ezzel az „almás” cég nemcsak hatalmas szeletet szakított le ebből a piaci tortából, hanem megszerezte a vezetést is. James McQuivey, a Forrester Research nevű cég médiakutatója szerint a Sony „elbambulta” ezt a piacot.
„Az a vicc, hogy a Sony a PSP-vel simán elérhette volna azt, amit most az Apple-nek sikerült az iPod-dal.” – állítja McQuivery. „A Sony PSP már évek óta a legjobb hordozható szórakoztató masina, és azóta sem sikerült technológiai téren lehagyni. Elég nagy képernyője van, és a kiváló játékgrafika mellett gyönyörűen játssza le az élőfilmet is, emellett pedig a videó és audió tárolási lehetőségei is megfelelőek. Ez a készülék messze a legideálisabb hordozója lehetett volna a TV sorozatoknak és mozifilmeknek.”
Ugyanakkor a Sony hiába a világ legnagyobb szórakoztató elektronikai cége, a saját kézben hordozható masinája ezen a piacon mégis messze ott kullog az Apple mögött.



Hollywood has left the building
A gép az eladások szempontjából nem szerepelt rosszul, hiszen 7.2 millió gépet adtak el belőle csak az USA-ban. Ugyanakkor hiába tűzte ki maga elé azt a célt, hogy teljes körű szórakoztató gép váljék belőle, a mozizás terén megbukott és ezzel elveszítette korábbi legnagyobb támogatóját, Hollywoodot.
A kudarc oka egyértelműen az UMD formátum totális bukása – legalábbis ami a filmes részt illeti, hiszen a PSP-s játékpiac, ha nem is produkál káprázatos bevételeket, de azért megfelelő mértékű. Az UMD formátumú mozik viszont teljesen hidegen hagyták a vásárlókat, ezért az Universal Studio és a Paramount Pictures bejelentették, hogy totálisan beszüntetik a Sony PSP-re kiadott filmek gyártását. 2006-ban egyébként a PSP gép eladásai is gyengélkedtek (a helyzet azóta javult), többek között ezért is szálltak ki ilyen látványosan a nagy filmstúdiók a PSP piacról.



Sokat akart a szarka…
A médiakutatók szerint probléma a Sony erőszakos és rendkívül agresszív formátum-hadjáratában gyökeredzik.
„A Betamax óta ezen görcsölnek” – tette hozzá ironikusan McQuivey „Egyszerűen képtelenek lemondani arról, hogy ők uralják saját médiaformátumukkal az egész piacot, ugyanakkor nem bírják ezt lenyomni a vevők torkán – ahelyett hogy egy olyan gépet csinálnának, ami mindenkinek kell.” (Tegyük azért hozzá, hogy utóbbit azért igencsak sikerült elérniük korábban az első két PlayStationnel…)



Töketlenkednek
A megoldás persze az Interneten keresztül letölthető filmek piaca lenne, de a Sony egyelőre képtelen a saját, tavaly decemberben beígért mozikat és tévésorozatokat kínáló online áruházát beizzítani. Pedig az a vicc, hogy amennyire csalódtak a hollywoodi filmstúdiók az UMD formátumban, annyira támogatnák most sokkal szívesebben a Sony internetes mozipiacát, ugyanis nagyon nem tetszik nekik, amit az Apple a zenepiaccal művelt, és nem szeretnének ugyanebbe a pozícióba kerülni.
Az egyik hollywoodi filmstúdió önmagát megnevezni nem akaró fejese azt nyilatkozta, hogy éppen ezért most ismét a Sony mellé állnának, csak az a baj, hogy a japán cégnél „annyira elkeserítően töketlenek, amikor az Internetről van szó.” „Csak remélhetjük, hogy összeszedik magukat, kitalálnak valamilyen használható és előremutató üzleti stratégiát, illetve tartják is magukat hozzá” – tette hozzá filmstúdió fejese. PSP tulajdonosként én is ebben reménykedem…
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)