Rengeteg időt töltöttem el a World of Warcraft különböző verzióival, és nem olyan régen beszippantott a Shadowlands kiegészítő, sőt még az a fránya Classic is. Aztán eléggé kiábrándultam mindkettőből, előbbiből részben a bugyuta történet miatt, utóbbiból meg azért, mert egy idő után inkább már munkának tűnt lépést tartani a játékot túloptimalizáló, a metát szinte ész nélkül követő mentalitással. A mostanában nagyon töketlenkedő Blizzard utóbbi ténykedései pedig csak megerősítettek abban, hogy tényleg itt volt az idő félrerakni egy kicsit ezt az egészet.
A múltat és a jelent figyelembe véve még mindig a Blizzard játékát tartom a műfaj legjobbjának, de nagyon hiányzott egy friss cím, az Amazon műhelyében készült New World tehát pazar időzítéssel jelent meg.
Hé, ez nem Amerika!
A New World nem egy furcsa nevű kitalált világban, hanem a Földön, egy alternatív valóságban játszódik. A 17. században, a nagy földrajzi felfedezések korában járunk, de Amerika helyett az Atlanti-óceánon található, rejtélyekkel teli, és nem utolsó sorban nehezen megközelíthető Aeternum az úti célunk. A tetszőleges szerver kiválasztását követően létrehozzuk karakterünket egy részletes, de nem túlbonyolított rendszeren keresztül, aztán a bevezető után partot érünk hajótöröttként a játék helyszínén, és máris kezdetét veszi a nagy kaland.
Habár az Amazon játékában is megtaláljuk a jól ismert MMO-s szerepeket (tank, healer, dps/dd), nincs hagyományos kasztrendszer, ami azt jelenti, hogy javarészt tulajdonságaink és a kezünkben tartott fegyver dönti el, "mik" vagyunk. Egy szerveren csak egyetlen karakterünk lehet, aminek az altok megszállottjai valószínűleg nem fognak örülni, de igazából logikus a döntés, mert nem nagy kihívás szerepet váltani, és a szakmákat sem kell külön megtanulni.
Az első néhány órában remekül megismerkedhetünk a New World alapjait jelentő mechanikákkal. Az NPC-k küldetéseinek teljesítése mellett elkezdhetjük megtölteni hősünk virtuális zsebeit mindenféle loottal, és a szigeten található nyersanyagokkal. Eszközök híján eleinte bokrokból vagyunk kénytelenek fát kinyerni, amit a földről felszedett kombinálhatunk a földről felszedett kovakővel, és elkészíthetjük kezdetleges fejszénket, csákányunkat, vagy nyúzókésünket. Picit később megtanuljuk, hogyan építsünk tábort a vadonban, ahol craftolhatunk, vagy újraéledhetünk, ha fűbe harapnánk valahol.
Mit sütsz, kis szűcs?
Ha szépen vesszük az akadályokat, akkor hajótörött hősünk nem sokáig fog rongyokban flangálni, és rövid időn belül hasznos tulajdonságokkal ellátott inget, kabátot, csizmát, miegymást adhatunk rá. Egy bizonyos szint után gyűrűvel és egyéb ékszerrel lehetünk combosabbak, táskákat használva még több cuccot hordhatunk magunknál, és a nyersanyagok szüreteléséhez szükséges eszközöket is lecserélhetjük jobbakra. Nagy pozitívumnak tartom, hogy nemcsak missziók teljesítésével és szörnyek öldöklésével, hanem gyűjtögetéssel, felfedezéssel és még craftolással is XP-hez juthatunk.
Ebből kifolyólag érdemes időt szánni a szakmák fejlesztésére, ráadásul bizonyos mérföldkövek után új érceket bányászhatunk ki, és olyan növényeket is begyűjthetünk, amilyeneket korábban nem. A városokban aztán a megfelelő helyen feldolgozhatjuk a nyersanyagokat, fegyvert és páncélt kovácsolhatunk, főzhetünk mindenfélét, és varázsitalt is kotyvaszthatunk. Még bútorokat is összerakhatunk otthonunkhoz, mert bizony a New Worldben lehet saját házunk, habár az adózás miatt nem ajánlott annyira sietni a vásárlással.
Utunk olykor dungeonökbe (avagy expedíciókra) vezet, ahol erősebb ellenfelek várnak, és ha ügyesek, no meg szerencsések vagyunk, temérdek loottal távozunk. Ugyan a kaszabolás mellett gyakran egyéb feladatok is várnak ránk ezeken a helyeken, de még így sem lehet a világ legösszetettebb kalandjainak nevezni ezeket. A világban járva is összeállhatunk másokkal, ami erősen javasolt, ha például a játékban nagy szerepet játszó Corruptiontől szeretnénk megtisztítani egy területet.
Felesleges cuccainkat nem tukmálhatjuk rá egy mezei NPC-re némi aranyért cserébe. Ha lehetséges, az ilyen tárgyakat elpasszolhatjuk más játékosoknak a Trading Poston keresztül. Alternatív megoldás az, hogy szétszedjük ezeket, és akkor némi arany, illetve felszerelésünk javításához használatos alkatrész a jussunk.
Kard, fejsze, puska… tűzgömb?
Aeternum nem egy veszélytelen hely, és szép cuccokban császkálni kevés a túléléshez. Hősünk kezébe számos fegyver kerülhet, így a közelharcot preferálók egyebek mellett karddal (akár pajzzsal kiegészítve), rapírral, pöröllyel és kisméretű fejszével dulakodhatnak a fronton, míg mások íjjal és puskával lövöldöznek hátulról. Az önjelölt mágusoknak erősen javasolt a jeges varázslattal operáló kesztyű, vagy a tűzgömböket köpködő bot bevetése, a Life Staffek pedig a gyógyítók jóbarátai lesznek. A fegyvertípusok szintén saját szinttel rendelkeznek, sőt mindegyikhez különálló, feloldható aktív és passzív képességek társulnak.
Ha már a fegyvereknél tartunk, essen néhány szó a harcrendszerről, ami gyorsabb üteme miatt a WoW-on edződött játékosoknak egészen friss élmény lesz. Hősünk nem magától csapkod, nekünk kell kattintgatnunk, miközben képességeket használunk, és remélhetőleg jó időzítéssel kitérünk ellenfelünk támadásai elől. Nagyrészt rajtunk múlik, hogy betalál-e a kilőtt golyó, és az is, hogy befejezzük-e a kombót, vagy inkább védekezésképp magunk elé tartjuk a pajzsot. Őszintén szólva a harc szórakoztató, és még tovább mélyíti a PvP-t, ami kiemelt szerepet kapott a játékban.
Színháború
Jó móka szörnyeket vagdalni a vadonban, vagy a nagy fenyegetés visszaszorításán ügyködni a főküldetések során, de az már talán a játék megvásárlása előtt nyilvánvaló, hogy a játékosok közti csetepaté a New World egyik központi eleme. Két szembenálló fél helyett ezúttal három frakció viaskodik egymással a hatalomért. A sárga színű Covenant egy fanatikus rend, amelynek tagjai igyekeznek megtisztítani a környéket a hitetlenektől. A zöld Marauders tagjai kíméletlen harcosok, akiket leginkább erővel lehet lenyűgözni. A lilával jelölt Syndicate pedig egy olyan titkos szervezet, ami tiltott tudás után kutatva szeretné elhozni a felvilágosodást. Nekem személy szerint egyik sem állt túl közel a szívemhez, de végül a sárgák tűntek a legjobb választásnak, már csak azért is, mert elég menő öltözékeik vannak.
A frakciókon belül klánokba (játékbeli nevükön company) tömörülhetnek a játékosok, ami további előnyökkel kecsegtet. Három terület kivételével Aeternum összes régiója felett átveheti az irányítást valamelyik oldal, amit aztán illik megvédenie, ha esetleg egy rivális kiszemelné azt, és háborúra kerül sor. Békeidőben jut idő foglalkozni a birtokolt területek településeivel, és ha egy company okosan menedzsel, akkor gyakran érdemes lesz visszatérni ezekre a helyekre. Nyilván a nyílt világban bóklászva is összefuthatunk egy szembenálló frakció tagjával, bekapcsolt PvP-vel pedig szép párbajra kerülhet sor.
Választott csapatunknak egyébként van némi köze a PvE-hez is, mivel speciális feladatok teljesítésével feljebb tornázhatjuk magunkat a ranglétrán, és tokeneket gyűjthetünk, amiket felszerelésre vagy hasznos apróságokra válthatunk be.
Szép új világ, de most tényleg
A New World világa tehát tele van izgalmakkal, de néha érdemes kikapcsolni a PvP-t, elrakni a kardot, és időt szánni a felfedezésre, gyűjtögetésre, vagy éppen egy kis horgászatra. Vannak egyformának ható területek, de az Amazon Games pofás kis szigetet épített fel, és ha megfelelő napszakban látogatunk meg egy-egy helyszínt, akkor igencsak festői látványt tár elénk a játékot hajtó Lumberyard motor.
A zenék minőségéről talán mindent elmond, hogy Ramin Djawadi és Brandon Campbell közösen komponálták azokat. Djawadi neve valószínűleg sokatoknak ismerősen cseng, hiszen neki köszönhetjük a Trónok harca sorozat remek muzsikáit, és társával együtt a New Worldöt is nagyon hangulatossá tudták varázsolni. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy több dallamnak sikerült hosszabb-rövidebb időre helyet bérelnie a fejemben.
Te vagy az, WoW killer?
Nem mindig egyszerű beletanulni egy új MMO-ba, de én úgy érzem, hogy a New World egyaránt jó választás azoknak, akik csak most ismerkednek a műfajjal, és azoknak is, akik kiábrándultak a szebb napokat látott WoW-ból, a Final Fantasy XIV pedig nem az ő világuk. Igyekeztem átfogó képet adni a játékról, ám a számos pozitívum mellett nyilván nem szabad megfeledkezni a szép számmal jelen lévő hiányosságokról sem.
Nálunk is olvashattatok a játékban történt furcsaságokról, amelyek között akadtak komolyabb gubancok. Megesett, hogy egy ideig nem működött a kereskedés, mert sokan nem épp fair módon szereztek aranyat. Máskor a kis fejszék lettek túl erősek egy hiba miatt, és a játékosok egy része nem volt rest kihasználni ezt PvP-ben. Az ilyen és ehhez hasonló problémák inkább átmenetileg lehetnek kellemetlenek, habár a nyersanyagokat mohón gyűjtögető, vagy a chaten aranyat áruló botokat valószínűleg nehéz lesz kipaterolni.
Komolyabb hibának tartom, hogy alapvetően túl sok egyforma játékelemmel találkozni. A küldetések során általában tárgyak gyűjtögetése és szörnyek irtása a feladat, ami több, mint valószínű, hogy sokaknak túl monoton lesz egy idő után. Hasonló a helyzet az ellenségekkel is, mert hiába vannak köztük érdekes szerzetek, nekem úgy tűnt, nagyon sokszor újként van prezentálva egy lény, miközben csak a neve és a szintje új. Az újraéledési sebességük pedig gyakran őrjítően gyors. A frakciók közötti háborúra és a területfoglalós mókára ugyancsak ráfér a csiszolás. Papíron nagyon jól festhettek a PvP ezen szegmensei, de figyelembe kell venni, hogy nem mindenki játszik úgy, ahogy azt az Amazon elképzelte.
A változtatások mellett újdonságokra is szüksége lesz a New Worldnek a fennmaradáshoz. Például kellenek hátasok, mert hiába szép a világ, sokszor igencsak fárasztó tengernyi szörnyeteg között átkocogni. Főleg úgy, hogy néhol tényleg furcsán sokan vannak. A gyorsutazás meg nem minden esetben ingyenes. Az sem baj, ha az Amazon más játékok funkcióit másolja le, feltéve, ha azt okosan csinálja, és jól illeszti be a saját világába. Az alapok megvannak, működnek, és némi csiszolás után még teljesebb élményt kínálhatnak. Ez pedig jó hír, mivel van mire építkezni, jöhetnek később a kiegészítők, és a játékosoknak is érdemes lehet hosszú távra berendezkedniük Aeternumra.
Valószínűtlen, hogy a New World lesz a műfaj új etalonja, mert a World of Warcraftnak még mindig óriási előnye van, de egyértelműen komoly kihívóról van szó, és ha az Amazon kitart a játékosokkal együtt, akkor ez egy nagyszerű utazás kezdete lehet.