Június 10-én lesz pontosan egy éve annak, hogy a Microsoft felvázolta az utóbbi években felvásárlások útján jelentősen megizmosodott videojátékos részlegének további megerősítésére vonatkozó stratégiáját a sajtó képviselőinek. A célkitűzések között szerepelt például 3 milliárd potenciális gamer elérése, amelyben értelemszerűen kulcsszerepet szánnak a mobileszközöknek és a cloud gamingnek, hiszen pusztán a PC-k és a konzolok összeadásával sehogy sem jönne ki a matek. Ugyancsak deklarált célként hangzott el, hogy a Microsoft szeretne negyedévente legalább egy saját fejlesztésű, AAA kategóriás játékot piacra dobni.
Ettől azonban egyelőre messze van, sőt a Starfield és a Redfall elhalasztását követően még távolabbra került, minek következtében ismét erőre kapott az Xbox One-korszak alatt született narratíva, miszerint az Xboxnak nincsenek játékai. Ez az állítás persze minimum túlzó, annak a fényében pedig, hogy hány stúdió tartozik a redmondiak alá, és azok hány projekten dolgoznak, egyenesen nonszensz. Más kérdés, hogy ezek legtöbbje még nem áll készen a megjelenésre. Előzetesen úgy kalkuláltunk mi is, hogy 2022-től indulhat be a játékok évek óta ígért áradata, de most már a részben a koronavírus miatt bekövetkezett csúszások láttán inkább 2023 második felére tennénk ezt az időpontot, és nagyon reméljük, jövőre nem kell megint módosítanunk a dátumon.
Tény, hogy az imént említett két játék kiesése következtében a 2022-es év kimondottan aszályosnak tűnik, de ne feledjük, hogy a tavalyi Xbox & Bethesda Games Showcase előtt sem tudtuk, hogy mi az, ami biztosan befut még az év vége előtt. Magyarán érhetnek még bennünket meglepetések, és nem feltétlenül kellemetlenek. Mindenesetre most már konkrét premierdátumokat és világos megjelenési ütemtervet szeretnénk.
A továbbiakban sorra vesszük a Microsoft Gaminghez kapcsolódó projekteket, a könnyebb áttekinthetőség kedvéért szervezeti egységek és stúdiók szerint tagolva, valamint megkíséreljük megjósolni, hogy melyiket láthatjuk majd június 12-én a már bejelentett, vagy csak kiszivárgott alkotások közül.
Xbox Game Studios
343 Industries
Az alapok légyegében rendben voltak, és jól is rajtolt a Halo Infinite, ám a késve érkező plusztartalmak, valamint a még mindig hiányzó funkciók miatt mostanra elpárolgott a multiplayer rész játékosbázisának nagyja. Nem jöhet tehát elég korán a Certain Affinity által fejlesztett, Tatanka kódnéven emlegetett battle royale, valamint a kampány cselekményének szálait továbbszövő The Endless fejezet. Az előbbit az év végére várjuk, az utóbbit 2023 elejére leghamarabb, ezért van rá esély, hogy akár mindkettőből kapjunk egy nyúlfarknyi ízelítőt az Xbox & Bethesda Games Showcase alatt.
Compulsion Games
Negyedik éve csiszolgatják AAA-kategóriás, külső nézetes, dark fantasy játékukat a We Happy Few fejlesztői, akik meglátásunk szerint most fogják megtörni a rádiócsendet, és a nyilvánosság elé tárni, hogy mire mentek egy több mint a kétszeresére hízott csapattal, valamint jóval nagyobb büdzsével. A szivárgások szerint az Egyesült Államok déli részének jellegzetes kultúráját gótikus motívumokkal elegyítő akció-kalandból már gameplay részleteket is tartalmazó trailerre számítunk 2023-as megjelenés dátummal a végén.
Double Fine Productions
Túl kevés idő telt el ahhoz a Psychonauts 2 óta, hogy Tim Schafer csapata máris előrukkoljon a következő játékával. Annyi bizonyos csupán, hogy párhuzamosan több új IP-n is ötletel a Double Fine, köztük egy multiplayer fókuszú alkotáson, a pletykaként felröppent Banjo-Kazooie folytatás vagy remake gondolatát pedig határozottan elhessegették a fejlesztők. Igaz, néhány bennfentes meg van róla győződve, hogy a tagadás valójában porhintés, azaz rövidesen visszatér a medve és a madár párosa.
inXile Entertainment
Elsők között harangozták be a Wasteland széria fejlesztői, hogy Unreal Engine 5-re építik leendő szerepjátékaikat, melyek közül a Project Cobalt néhány részletéről már tudomást szerzett a nyilvánosság. Utóbbit úgy hírlik, viktoriánus steampunk környezetbe helyezték gőzhajtású járgányokkal, léghajókkal, retró-futursztikus robotokkal és lőfegyverekkel, a kalandot pedig belső nézetből fogjuk átélni. Tekintettel arra, hogy jövőre a Starfield mellett az Avowed is elkészülhet (róluk később), a Project Cobaltnak inkább egy 2024-es megjelenés néz ki, ezért most nem is igazán remélünk többet egy hangulatfokozó CGI-trailernél, amely felfedi a játék címét.
A Fallout 3 és a Fallout: New Vegas felújított változataival hozták még összefüggésbe Brian Fargo csapatának nevét. Ugyan a magunk részéről nem bánnánk, ha modern köntösben játszhatnánk újra mindkét posztapokaliptikus RPG-t, nehezen tudjuk elképzelni, hogy az inXile-nak lenne felesleges kapacitása ezekre.
Mojang Studios
Markus "Notch" Persson egykori stúdiója kizárólag azért létezik, hogy a Minecraftot pátyolgassa. Ennek szellemében rendszeresen kap frissítéseket a játék mellett a nemrég második születésnapját ünneplő Minecraft Dungeons is. A srácok állítólag két újabb spin-offon ügyködnek jelenleg, amelyek feltehetően más műfajokkal házasítják össze a kockás világot. Annak a valószínűsége, hogy bármelyik felbukkanjon jövő vasárnap, szerintünk meglehetősen csekély.
Ninja Theory
Noha egyszerre több vasat is tart a tűzben a csapat, nincs kétségünk afelől, hogy a Senua's Saga: Hellblade II fejlesztésének előrehaladtával minden elérhető humánerőforrást a rendkívül ígéretes projektre fordítanak, háttérbe szorítva a Project: Mara című pszichológiai horrort. Az elődjénél jóval ambiciózusabb Unreal 5-ös játék már többször is megmutatta magát, és vélhetően ezúttal sem fog rejtőzködni, ám úgy sejtjük, hogy a következő, feltehetően a harcrendszerre fókuszáló demonstrációra pár nappal az Xbox és a Bethesda közös bemutatója előtt kerül sor, méghozzá a Geoff Keighley-féle Summer Game Fest Showcase-en. Mivel a Hellblade II munkálatai idestova öt éve zajlanak, nem akarjuk kizárni a megjelenési dátum leleplezését sem, de annyira azért nem vagyunk optimisták, hogy idei premiert jósoljunk.
Obsidian Entertainment
Alighanem az egykori Black Isle Studios veteránjai alapította Obsidian az Xbox Game Studos legtermékenyebb gárdája. Több játék formálódik a kaliforniai Irvine-ban, mint amennyit egy kézen meg lehetne számolni, és ezek közül csak néhány ismert. Az afféle mellékprojektnek számító Grounded idén kibújik a gubójából és hátra hagyja a korai hozzáférés fázisát. Akár a bemutatóra is időzíthetik ezt a pillanatot. Gyanúnk szerint ugyanitt toppan majd a közönség elé Josh Sawyer erőszakmentes szerepjátéka, a Project Pentiment, minek kapcsán 2022-es megjelenést emlegetnek a bennfentesek.
Annak is tudnánk örülni, ha ugyancsak idén kerülne a Game Passba a Pillars of Eternity világába helyezett Avowed, de nem hisszük, hogy ennyire gyorsan dolgozna az Obsidian. Mindazonáltal egy, a játék motorjával készül trailert igencsak elképzelhetőnek tartunk, akárcsak egy 2023-as premierdátumot. Ha esetleg mégis hiányozna a bemutatóról, arra csakis azt lehet a magyarázat, hogy nem akarják elvonni a figyelmet a Starfieldről, ami ugyan sci-fi, de szintén belsőnézetes RPG. Az Obsidian ismert projektjei közül egyedül a The Outer Worlds 2 távolmaradására vennénk mérget.
Playground Games
Kellemes, sőt igazából váratlan meglepetés lenne az új Fable ismételt felbukkanása, mert a legutóbbi sajtóértesülések alapján távolról sem zökkenőmentes a fejlesztés. A ForzaTech limitációi miatt egy kicsit vissza kellett venni az ambíciókból, tehát az eredetileg tervezettnél kisebb volumenű játékot kaphatunk. Ne feledjük, a stúdiónak nincs gyakorlata nyitott világú szerepjátékok készítésében, emiatt is kellett szinte nulláról felépíteni egy másik csapatot, majd azt feltölteni a megfelelő szakemberekkel. Mindezt figyelembe véve sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy a Playground jelenléte kimerül majd a Forza Horizon 5 első nagy kiegészítőjének a felkonferálásában.
Rare
Máris itt egy újabb, komoly akadályokba ütközött projekt. A hangulatos, mi több, a maga nemében szépnek is nevezhető Everwilddal kapcsolatban nem az a legnagyobb baj, hogy 2019-es bejelentése óta sem tudjuk, pontosan mi akar lenni, hanem az, hogy látszólag a fejlesztők is a sötétben tapogatóznak. Legalábbis erre utal, hogy visszatértek a tervezőasztalhoz. Emiatt nyugodtan kihúzhatjuk a bemutató résztvevőinek listájáról.
The Coalition
Mivel a Gears franchise gondozói 2020-ban és 2021-ben is távol tartották magukat a Microsoft videojátékos seregszemléjétől, most reális esélyt látunk arra, hogy mutassanak valamit. Ez minden valószínűség szerint még nem a Gears 6 lesz, és nem is egy új IP, hanem a Halo: The Master Chief Collection mintájára készülő Gears remaster gyűjtemény, amely révén a PC-s közönség talán már idén pótolhatja az eddig kimaradt részeket. A konzolosok meg újrajátszhatják azokat, csak épp szebb köntösben.
The Initiative
Nagy reményeket fűztünk a szakma krémjét leigazoló stúdióhoz, amely bevallottan a God of War fejlesztőivel szeretne egy polcra kerülni, ám egyelőre még nem igazán sikerült rátermettségét bizonyítania. A legutóbbi híresztelések alapján live service-es játékként megálmodott Perfect Dark reboot munkálatait hátráltatja, hogy a sztárcsapat jelentős része időközben kreatív nézetkülönbségekre hivatkozva felmondott. A folyamat akkor gyorsult fel, amikor a Crystal Dynamics is beszállt a fejlesztésbe. Ebből kiindulva úgy véljük, fontosabb problémákkal kell megküzdenie most a The Initiative-nek annál, hogy pénzt és időt pazarolhasson egy bemutatóra.
Turn 10 Studios
Ha valamire komolyabb tétben fogadnánk, az az új Forza Motorsport ismételt felbukkanása lenne. Ezúttal viszont nemcsak egy hangulatos trailert várunk a csapattól, hanem a játékmenet átfogóan bemutató demót is, valahogy úgy, ahogy a Forza Horizon 5-öt tálalta a Playground tavaly. És persze nagyon meglepődnénk, ha nem 2022-es megjelenési dátumot társítanának a széria rebootjaként is emlegetett versenyjátékhoz.
Undead Labs
Szép példája az elsietett bejelentéseknek a State of Decay 3, amelyről utóbb a fejlesztők is elismerték, hogy még sehol sem tart. Éppen ezért alighanem csalódni fog, aki arra számít, hogy kiderül végre, melyik csapásirányt választották: MMO lesz, vagy kisebb, fókuszáltabb, ám cserébe kidolgozottabb alkotás. Mi az utóbbinak szurkolunk. Hát ti?
World's Edge
Szűk egy évvel az Age of Empires IV után minden, csak nem időszerű egy újabb nagyszabású RTS beharangozása. És mivel a fejlesztés nagyját külsős stúdiók végzik, a megfelelő tapasztalattal és szabad kapacitással rendelkező partner megtalálásán is múlik, hogy mikor születhet meg például az Age of Mytholgy II. Nem kizárt azonban, hogy a köztes időben kiegészítővel gazdagodik az Age of Empires IV, illetve Definitive Edition formájában megújul az Age of Mythology. Viszont ezek bejelentését inkább a PC Gaming Show keretein belül tudjuk elképzelni.
Xbox Game Studios Publishing
Külön részleg foglalkozik azzal, hogy külsős partnerekkel hozzon tető alá megállapodást exkluzív játékok fejlesztéséről, akár a Microsoft valamely licence alapján. Erre példa a közelmúltból az Asobo-féle Microsoft Flight Simulator, valamint a Tell Me Why a Dontnod (pardon, most már Don't Nod) csapatától. Ugyanígy az Xbox Game Studios Publishing szárnyai alatt fog megjelenni az Ask Dusk Falls című kaland az Interior Nighttól, valamint a Contraband az Avalanche Studiostól. Ami az előbbit illeti, idei megjelenéssel számolunk, a Just Cause fejlesztőinek open world, kooperatív címéből pedig az első gameplay trailert várjuk, ám azt szinte kizártnak tartjuk, hogy még az év vége előtt befusson maga a játék is.
Elképzelhető továbbá, hogy leleplezik a Stoic Studio (The Banner Saga) Project Belfry kódnéven futó 2D-s, oldalra scrollozós kalandját, és az Oxide Games (Ashes of Singularity) 4X-es stratégiai játékát, de szerintünk annak még nem jött el az ideje, hogy a Diablo-szerű játékként leírt Project Dragon (IO Interactive), vagy a Monster Hunter-klónként emlegetett Project Suerte (Certain Affinity) kilépjen a napfényre.
A Bethesdához lapozz a következő oldalra!