Az MGS 5: The Phantom Pain egy ízig-vérig sandbox játék lesz, egészen addig amíg el nem fogadunk egy küldetést.
Hideo Kojima, a Metal Gear sorozat atyja legutóbbi podcastjában elárulta, hogy a The Phantom Painben szabadon járhatunk-kelhetünk amerre csak szeretnénk, de ha elfogadunk egy küldetést onnantól kezdve "leszűkül" a világ. A feladatokat egy adott területen kell elvégeznünk és ha elhagyjuk ezt a területet akkor bukjuk a küldetésünket. Egyes esetekben ha túl sokáig halogatjuk a dolgokat, akkor is sikertelen lehet a misszió.
Főküldetéseinket nem egy menürendszerben, hanem a világ szabad bejárása alatt vehetjük majd fel, és persze ezek mellet rengeteg mellékküldetés és tevékenység vár még majd minket.
A Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain megjelenése 2015 elején várható PlayStation 3, Playstation 4, Xbox 360 és Xbox One konzolokra, valamint PC-re.