Mindenekelőtt szeretném leszögezni, hogy ízlésről vitatkozni végtelenül értelmetlen dolog, szóval, ha rám hallgattok, akkor most sem az egyes platformok melletti pro és kontra érveket kezditek ütköztetni, helyette inkább örüljünk együtt annak, hogy a pontozások alapján tényleg egyre több jó játék jelenik meg.
Miután most mind megfogtuk egymás kezét, és közösen énekeljük a We are the Worldöt, végre bele is csaphatunk a statisztikák világába: a Metacritic közzétett egy érdekes kimutatást a 2017-es évről.
A tavalyi esztendő összegzése alapján pedig a PC volt az a platform, amelyre a Metascore átlagok alapján a legjobb értékeléseket kapó játékot érkeztek, valamint azt is megtudtuk, hogy ugyancsak PC-re jelent meg a legtöbb jónak értékelt (75-ös pontszámú vagy afeletti) exkluzív videojáték.
Ezek a számok ugyebár úgy születnek, hogy a Metacritic átlagolja az összes tesztet, ami az adott játékról készült, vagyis ha valami szerintetek túl magas vagy túl alacsony pontozást kapott, akkor nem az oldal üzemeltetőit kell meglincselni, hiszen ők csak a matekot végzik el a rengeteg megírt játékteszt után.
Az alábbi ábrán jól látható, hogy PlayStation 4-re 20 jónak értékelt játék érkezett 2017-ben, míg Xbox One-ra mindösszesen csak egyetlen egy darab, Nintendo Switchre pedig 13. Ezekkel szemben PC-re nem kevesebb, mint 40 darab 75-ös vagy afelettit Metascore-ral büszkélkedő címet kaptunk. Az egyes platformok átlagos Metascore-jait is láthatjátok ezen a képen. Érdekes, hogy szegény Xbox One-t (nyilván az egyébként tényleg erős javulást jelentő One X már nem sokat tudott húzni az arányon) még a Nintendo 3DS is megcsapkodta, átlagos pontozás és jó exkluzív játékok terén is.
A fentieken túl arra is érdemes kitérni, 2016-hoz képest szépen nőtt a PC-re megjelent és zöld, vagyis jó Metascore értékelést kapó játékok száma. Tavalyelőtt még 178 ilyen címről beszélhettünk, 2017-ben viszont már 205 ilyen játékot kaptunk.
A legjobb értékeléseket kapó PC-s játékok listáját egyébként 93-93 ponttal a Divinity: Original Sin 2 és az Okami HD vezeti. A képzeletbeli dobogó első fokára azért a Divinity második része állhatott végül, mert az 69 kritika alapján kapta meg a 93-as átlagot, az Okami HD-ról viszont csak heten írtak.
2017 legjobb pontszámait tekintve azonban a Nintendo lett a végső bajnok. Az alábbi képen láthatjátok, hogy az arany-, az ezüst- és a bronzérem is az övék, hiszen a The Legend of Zelda: Breath of the Wild switches kiadása és a Super Mario Odyssey is 97 ponton zárt, szorosan mögöttük pedig ott van harmadik helyen a 96-pontos Wii U-ra érkezett Breath of the Wild verzió.
Ezeknél a pontoknál persze sokkal fontosabb a személyes élmény, abszolút emberfüggő, hogy valakit a Divinity: Original Sin 2 vagy éppen a The Legend of Zelda: Breath of the Wild varázsol el. Én például akkor érezném szegényebbnek az évet, ha a Hellblade: Senua's Sacrifice és a Horizon Zero Dawn nem jelent volna meg, de ugyanígy imádtam Link legújabb kalandját is.
Szóval remek évünk volt, tanulságos változásokkal. Nem árt, ha a gyártók és kiadók megnézik a számokat és merengenek egy kicsit arról, hogy mit hogyan érdemes, de ne felejtsük el: nem a tesztek és a felhasználói vélemények ábrája kerül a részvényesek elé, hanem az eladási mutatók. Mi pedig - ha éppen bárkinek ehhez van kedve - nyugodtan vitatkozhatunk tovább különféle táborokra szakadva, nem ezen fog múlni az ipar jövője. Sokkal inkább azon, hogy milyen megjelenéseket hoz majd 2018. Össze is szedtük, hogy mi miket várunk a legjobban, és ti?