A Történelmi Animációs Egyesület célja a magyar történelemoktatás hatékonyságának növelése, történelmi értékeink, nemzeti hagyományaink megőrzése a multimédia modern eszközeivel is. Weboldalukon ezzel a szöveggel köszönnek be, elsőre persze nem tűnik nagy dolognak, de amikor meglátjuk, hogy mit is értenek ezalatt, már egészen más a helyzet. Egy nagyon profi és végre valóban izgalmas kezdeményezéséről van szó, amely értéket és tudást is közvetít, olyan nehéz belekötni, mint egy feketeüveges Merciből baseball ütővel kiszálló bojlertestű sötét lovagba.
A Történelmi Animációs Egyesület foglalkozik interaktív térképek készítésével, játékfejlesztéssel, 3D-s modellezéssel. Kutatásuk során a csatarekonstrukciók elkészítéséhez a Creative Assembly Total War szoftvereit használták fel. A több éves munka során eddig az 1809-es győri csata (Rome Total War, Napoleonic Mod.), a Kr.e.216-os cannae-i csata (Rome Total War, Realistic Mod.), illetve a nemrég bemutatott 1526-os mohácsi csata (Medieval II. Total War, Magyar Mod.) rekonstrukciója készült el. Utóbbi most meg is tekinthető gyorsan, nekünk leesett az állunk a végeredmény láttán.
Ahogy az egyesület honlapján is olvasható, a céljuk ezekkel a feldolgozásokkal az, hogy a lehető legkomplexebb módon ismertessék meg a játékossal a Magyar Királyság diplomácia-, politika- és gazdaságtörténetét, eszmetörténeti, művészettörténeti elemekkel gazdagon átszőve, miközben a játékos izgalmas stratégiai problémákba bonyolódik, újra megvívja régi korok nagy csatáit. Ez pedig - lássuk be - sokkal izgalmasabb lecke, mint Gizi néni rekedtes hangján elaludni a hátsó sorban történelemórán, és talán jobban meg is értjük, mit jelentett hadvezérnek lenni, mi mozgatta az adott kor katonáit, vezetőit háborús időkben.
Baltavári Tamás történész és Partigh Kis Rómeó, a Károli Gáspár Egyetem történész hallgatója segített a mohácsi csata interaktív feldolgozásában, a rekonstruált csaták jeleneteiből összevágott film tehát nem csak izgalmas csatajelenet, a gondos viselettörténeti és régészeti kutatómunka révén a csaták szereplői testközelből mutathatók be, korhű ruhákkal, fegyverekkel, felszereléssel.
A Történelmi Animációs Egyesület munkássága tehát valódi gamer csemege, egyrészt valóban profi vállalkozás, másrészt bizonyítja, hogy nem csak az agyatlan hentelés lehet a játékok célja. Megfelelő környezetben segítségükkel megújulhat az oktatás menete is, a jegyzetek helyét átveheti egy interaktív folyamat, ahol végre mi magunk is szerves részévé válunk a történelemnek, segítségével pedig könnyebben értjük meg a jelent is.
És szerintetek milyen módon lehetne a tanulást segíteni? Mi lenne még jó játék a suli keretein belül?