A ma használt grafikus motorok közül egyértelműen az ingyenesen elérhető Unreal Engine és a Unity a legnépszerűbbek, ez azonban megváltozhat a közeljövőben, az Amazon ugyanis ma jelentette be a Lumberyard névre keresztelt engine-t, amelynek béta változatát mostantól bárki ingyenesen letöltheti.
Ingyenes használat
A fejlesztőknek semmilyen regisztrációs vagy előfizetési díjat nem kell fizetniük, a motor pedig elég erős ahhoz, hogy akár AAA játékokat is készítsünk vele. Az Amazon már meg is állapodott a Sony-val és a Microsofttal, így a PC mellett konzolokra is dolgozhatnak fejlesztők, a mobilos támogatásra azonban egyelőre várni kell. Az Amazon egyetlen módon keres majd pénzt a Lumberyard kapcsán, méghozzá az Amazon Web Services rendszeren keresztül. Ha valaki ezt a motort használja, az felhúzhatja a játékát a saját szerverére, azonban ha külső tárhelyet alkalmaz, az csak és kizárólag az Amazon rendszere lehet.
A Lumberyard mellé már elérhető a GameLift névre keresztelt szolgáltatás is, amely lehetővé teszi az ilyen szerver-alapú online játékok menedzselését. A szolgáltatás csak a Lumberyardot használó fejlesztők számára elérhető opcionális eszköz, amelyért napi 1000 aktív felhasználónként 1,5 dollárt kell fizetniük a fejlesztőknek.
CryEngine kicsit másként
A Lumberyard alapját a Crytek által fejlesztett CryEngine adja. Az Amazon a német stúdió motorját licencelte, így hozzáférnek minden technológiához, azonban több helyen is módosításokat eszközöltek, a jövőben pedig egyre jobban eltávolodik majd egymástól a két engine. Már most, a béta megjelenésekor is számos olyan feature-t építettek be, ami a CryEngine-ben nem elérhető: bekerült például az AWS SDK, ami így C++-alapú hozzáférést biztosít a szolgáltatásokhoz, valamint beépítették azt a hálózati technológiát is, amit a Double Helix a Killer Instinct esetében használt, ezzel lehetővé téve egy alacsony válaszidejű kapcsolatot. Bekerült továbbá a CloudCanvas, amellyel a fejlesztők szerver-alapú in-game eseményeket hozhatnak létre egyszerű scriptek segítségével.
A Twitch mindenek felett
A Lumberyard két nagyon fontos újítással emelkedik ki a grafikus motorok közül. Már most is több fejlesztőcsapat használja az Amazon webes szolgáltatásait (többek közt a Rovio és a Naughty Dog is), és az AWS alapokra építkező rendszer rengeteg stúdió munkáját könnyítheti meg a jövőben. Ami még ennél is izgalmasabb, az a Twitch integráció. Ez azt jelenti, hogy a "Twitch plays"-hez hasonló chat parancsok már itt implementálva vannak, valamint bevezetésre kerül a JoinIn névre keresztelt szolgáltatás, amivel a nézők egyetlen gombnyomással csatlakozhatnak a streamelő játékoshoz.
Az Amazon nyilvánvalóan azokat a fejlesztőket venné célba, akik a elsősorban ezen a vonalon (sokat streamelt közösségi játékok, eSport játékok) tevékenykednek. Nyilvánvalóan rengeteg kisérletezésre és tesztelésre lesz még szükség, egy ilyen eszköz azonban teljesen új lendületet adhat a játékfejlesztésnek. Emellett nyilvánvalóan a Twitch piacvezető pozícióját is bebiztosíthatják vele.
És mi a Lumberyard jövője?
A Lumberyard legújabb, egyelőre csak az Amazon fejlesztői számára elérhető verziója már az Oculus SDK-t is támogatja, az általunk is letölthető bétában azonban ez még nem szerepel. Mivel az Amazon minden belső projektjét ezzel a motorral készíti, számukra is fontos, hogy mihamarabb véglegesítsék a szoftvert, így valószínűleg gyakori frissítésekre számíthatunk. Fontos számukra az is, hogy a lehető legsokoldalúbb eszközt adják a partnereik kezébe, így az általuk kért módosítások is a magas prioritást élveznek.