Nagyjából egy héttel ezelőtt érkezett a nagy bejelentés, mely szerint lelkes és ügyes moddereknek sikerült visszafejteniük a Grand Theft Auto III, valamint a GTA Vice City forráskódját és ezt a készítők fel is töltötték, hogy bárki számára elérhető legyen. Míg ez egyértelműen az utóbbi évek egyik legizgalmasabb eredménye a modding világában, a korábbi tapasztalatok alapján érezhető volt, hogy ez a csoda sem fog örökké tartani.
Aki követi a modok és egyéb rajongói alkotások világát, annak valószínűleg ismerős, hogy bizonyos kiadók nem nézik jó szemmel, ha mások a játékaikkal babrálnak, még akkor sem, ha esetleg saját kútfőből készítenek valamit, ami felhasználja egy adott játék világát vagy egyéb szerzői jog által védett elemeit. Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy a néhány nappal ezelőtt felkerült forráskódok már el is tűntek a készítők GitHub oldaláról, az oldal pedig közzétette azt a benyújtott kérést, amelynek ők a DMCA (Digital Millenium Copyright Act) értelmében eleget kellett, hogy tegyenek.
Persze a Take-Two döntése valahol érthető, hiszen nem is olyan rég komolyabban is foglalkoztunk azzal, hogy mit csinálhat valaki, akinek a birtokába kerül egy játék forráskódja: szabadon módosíthatja, reprodukálhatja részeit vagy újracsomagolhatja valamilyen másféle tartalommal. Ez persze önmagában még nem hangzik rossz dolognak, de sajnos a kiadónak arra is kell gondolnia, hogy valaki olyan tartalmakkal és funkciókkal is kiegészítheti a játékot, amelyekkel a kiadó nem feltétlen szeretné, ha véletlenül őket kapcsolatba hoznák.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy minden bizonnyal rengetegen készítettek másolatokat a két kódbázisból, amíg elérhetőek voltak, így jó eséllyel még láthatunk érdekes kezdeményezéseket a jövőben, legfeljebb egy kicsit kitartóbban kell majd őket keresni a rajongói fórumok elrejtett bugyraiban.