Sniper Elite 4 - Better than the Best
Ha az Outlast II apropóján már úgyis 2017-ben járunk, érdemes felidéznünk a Sniper Elite ugyanebben az évben megjelent 4. epizódját, amely a széria legkeményebb achievementjével is kiemelkedik az elődei és a kevésbé jól sikerült folytatása közül. A Better than the Best-plecsnit csak a legvirtuózabb mesterlövészek érdemelhetik ki maguknak, nem véletlenül, ehhez ugyanis a kőkemény Authentic nehézségi fokozat még brutálisabbra hangolt változatán, az Authentic Pluson kell megritkítanunk az Olaszországban állomásozó nácik sorait
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nincsenek mentési pontok és HUD-elemek, a tárban maradó lőszerek elvesznek az újratöltéskor, az ellenfelek pedig sosem hagynak fel a keresésünkkel, ha egyszer eláruljuk magunkat. Nem csoda, hogy a TrueAchievements szerint csupán a játékosok 0,85%-a szerezte meg az achit, a 2022-ben kiadott Sniper Elite 5-be pedig talán éppen ezért már eleve nem is került Authentic Plus mód.
The Evil Within - You Asked for It
A Hi-Fi Rush képében 2023 egyik legjobb játékát elkövető Tango Gameworks egy évtizeddel ezelőtt, a The Evil Withinnel tette le a névjegyét a szakmában. A Bethesda zászlaja alatt kiadott túlélőhorror nemcsak arról maradt emlékezetes, hogy a Resident Evil atyjaként tisztelt Mikami Sindzsi rendezése alatt továbbvitte a Capcom szebb napokat látott szériájának örökségét, hanem a legnehezebben megkaparintható achievementjéről is.
A You Asked for It jelvényhez a kegyetlen AKUMU-üzemmódban kell eljutnunk a stáblistáig. A kifejezés japánul kb. lidércnyomást jelent, a trófea pedig tökéletesen hű a nevéhez: ezen a nehézségi fokozaton lényegében minden egyes bekapott ütéstől/támadástól a másvilágon találjuk magunkat, miközben nagyobb mennyiségű csapda, valamint több és éberebb ellenfelek állnak az utunkba. Mentési lehetőség viszont van, aminek lehet némi szerepe abban, hogy a TrueAchivementsnél egész "sok", 2,44 százaléknyi játékos zsákolta be a trófeát.
Gears 5 - Seriously 5.0
A Gears of War sorozat mindig is tárt karokkal várta a kihívások szerelmeseit, hiszen a nehézségi fokozat állítgatásával alaposan befűthetünk magunknak az Epic Games, majd a The Coalition által gondozott játékokban, az achievementeket tekintve pedig a 2019-es negyedik felvonás viszi a pálmát. Ebben található a hírhedt Seriously 5.0 achi, ami az elődeihez hasonlóan megköveteli, hogy gyakorlatilag a játék összes aspektusát kipróbáljuk és tökéletesen uraljuk.
Az ebben a ligában teljesen alap, hogy be kell fejeznünk a sztorit a legmagasabb (Insane) nehézségi fokon, az igazi munka viszont csak ezt követően veszi kezdetét. Így aztán meg kell szereznünk a Horde és az Escape üzemmódok összes trófeáját is, valamint elérni a többjátékos mód legmagasabb (General) rangját, és 20 Re-Upot (presztízst). A TrueAchievements unlock-számlálója itt 0,56%-ot mutat, szóval azért akadt néhány őrült harcos, akik nem riadtak vissza a kihívástól.
Legendary Hero - Metal Gear Solid 4
A Hideo Kojima bábáskodása alatt megszületett Metal Gear franchise számos kiváló produkcióval gyarapította a lopakodós akciójátékok műfaját, az egészen 1987-ig visszanyúló széria egyik legjobban sikerült darabja pedig a 2008-as Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, amelyben a főhős Solid Snake egy öregebb verzióját terelgetjük. Az MGS 4 nemcsak a játékmenetével, de a történetével is sok dicséretet söpört be, ami kész szerencse, mivel egy vacak sztorival sokkal-sokkal fájdalmasabb lenne a platinum trófea megszerzése.
A Legendary Heróhoz ugyanis kénytelenek vagyunk behúzni az összes többi trófeát, ami eleve csak úgy lehetséges, ha legalább 8-szor teljesítjük a játékot. Ez még gombócból sem kevés, pláne a tekintélyes mennyiségű átvezető jelenet fényében. Érdekesség, hogy az MGS 4 eredeti kiadása még nem tartalmazott achikat, ezeket csak egy későbbi frissítés adta hozzá az élményhez.
Garry's Mod - Yes, I am the real garry!
A cikk eddigi példái kivétel nélkül olyan achievementek voltak, amelyek óriási elkötelezettséget és még több szabadidőt igényeltek. Minden idők egyik legnépszerűbb sandbox játéka, a Half Life 2-es Source-motorra épülő Garry's Mod felrúgta ezt az aranyszabályt, és leginkább a puszta szerencsétől tette függővé az egyik legnehezebben bezsákolható elismerést.
A Yes, I am the real garryt ugyanis csupán azok kaphatják meg, akik egy szerveren játszanak a 2006-os játékot megalkotó Garry Newmannel. A fejlesztő fiókjának aktivitását figyelve ugyan valamivel növelhetők az esélyeink, de ha hozzátesszük, hogy Newman ritkán aktív, akkor könnyű belátni, hogy itt legkevésbé sem a képességeinken múlik a siker. Azért akadnak, akik megpróbálják a saját kezükbe venni a sorsukat, és közvetlenül a fejlesztő profilján könyörögnek a plecsni megszerzésében való közreműködésért.
Surgeon Simulator - I Can See For Miles… Per Hour
Válogatásunkat a világ egyik legfrusztrálóbb játékának legfrusztrálóbb kihívásával zárjuk. Akinek volt szerencséje a 2013-ban megjelent Surgeon Simulatorhoz, az tudja, hogy a valódi orvosi műtétekhez hasonlóan itt is a precizitás jelenti az egyik legnagyobb kihívást, amit alaposan meg tud nehezíteni, ha egy dülöngélő mentőautóban kell brillíroznunk.
Az I Can See For Miles… Per Hour márpedig éppen erre kényszerít minket: a kitüntetés megszerzéséhez egy szemátültetést kell végrehajtanunk a száguldó járműben, legfeljebb 2,5 perc alatt. Mondanunk sem kell, hogy ez végtelenül bosszantó és morbid pillanatokhoz vezet, a fejlesztő Bossa Studios pedig alaposan meg is előzte vele a korát, a világ első ilyen beavatkozását ugyanis csak tavaly ősszel, vagyis több mint 10 évvel a játék megjelenése után hajtották végre.
Ti mit tennétek hozzá a listához?