Mivel a Halo Wars igazi, echte RTS, ezért a Microsoft nyílván nem a Bungie-t bízta meg a fejlesztéssel, hanem az Age of… sorozatról elhíresült Ensemble Studios-t. Az Ensemble fejlesztői egyelőre az Xbox 360-as verzión dolgoznak, de a Microsoft üzleti stratégiáját ismerve a PC-s sincs kizárva, sőt több, mint valószínű, hogy előbb-utóbb azt is bejelentik.
A Bungie és az Ensemble „szoros együttműködéssel” dolgozik, ez persze sokat hangoztatott közhely, ám a két cég ténylegesen ügyel arra, hogy mindent megbeszéljenek, ezért állandóan ide-oda utazgatnak, hogy személyesen is találkozzanak egymással. Az információ áramlás különösen igaz a sztori különféle fordulatainak megtárgyalására, erre ugyanis a Bungie kifejezetten kényesen ügyel…
Bár a Halo elvileg RTS, az még nem egészen világos, hogy a hagyományos „valós idejű stratégia” meghatározás mennyire illik majd a játékukra – legalábbis, ha arra a stílusra gondolunk, amit a Dune 2 óta megszokhattuk.
A vonalasabb stragégia fanok szerintem kicsit riadtan fogadják majd azt a hírt is, hogy – lévén a Halo Wars először Xbox 360-ra készült – egér és billentyű helyett a játék inkább a gamepados irányítást favorizálja majd. David Luehmant, a Microsoft egyik játékproducer fejese magabiztosan nyilatkozta, hogy elhessegesse az irányítással kapcsolatos aggodalmakat: „Ugyan már, ne felejtsük el, hogy évekkel ezelőtt is azt mondta mindenki, hogy FPS-t csak egérrel lehet irányítani, aztán most mégis hol tart már a játékvilág! Mi mindig azon vagyunk, hogy meghozzuk a szükséges változtatásokat a játékiparban és a Halo Wars ennek előfutára.”
A készítőknek nem lesz könnyű dolguk a sztori kiagyalása terén, ugyanis már az első Halo óta rengeteg regény és képregény készült a témából – a Halo 2-ről és a készülőfélben lévő 3-ról, illetve a Peter Jackson-féle „titkos project”-ekről nem is beszélve - és feltett szándékuk, hogy ezeket a különféle motívumokat és eseményeket valahogy a saját játékukba is beleszövik.