Oly sok érdekes, eleddig nem ismert részlet derült ki a türelmetlenül várt trónkövetelőről, hogy alig bírom magamba fojtani. Így hát elhatároztam magam (Igazság szerint a kincstári ostorral felfegyverkezett főszerkesztő-helyettesünk finom noszogatása is szükségeltetett hozzá.), hogy nekilátok egy méretesebb összefoglalónak, mely bármily tragikus, korántsem kényeztet majd benneteket oly feszes tempójú történetvezetéssel és szellemi sziporkák tömkelegével, mint Shifty viszonylag friss előzetese.
Az ördög a részletekben lakik
A keresztény, a muzulmán, s egyéb vallások hívei inkább alvilág, vagy pokol néven illetnék a szarvas, patás, villásfarkú hajlékát, de a bekezdés címét meghazudtolva inkább átugornám az olyan felesleges sallangokat, mint új grafikus motor, új főhős, Liberty City visszatérése, ésatöbbi, ésatöbbi. Mindezt már leírtuk korábban, és különben is, olvassátok csak el Shifty írását, ha még nem tettétek volna. Magam is tisztában vagyok azzal, hogy az ismétlés a tudás keresztanyukája, de egy olyan játék előzetesében mint a GTA IV semmi keresnivalója maffiás utalásoknak. Vagy mégis? Részletkérdés, ugorhatunk.
A sorozat harmadik felvonásának otthont adó Liberty City szigetekre épült, melyeket metrórendszer köt össze, amit hősünk, a nem túl jóvágású, de annál karizmatikusabb megjelenésű Niko bátran használhat, ha épp nincs kéznél járgány. Nyilván nem mindennapi élmény az éppen induló szerelvényt az utolsó pillanatban elkapni, aztán fölényes mosoly kíséretében pá-pát integetni a nyomunkban loholó zsaruknak. Felteszem, nem okoz nagy meglepetést, hogy a szigetek felelnek meg a különböző városrészeknek, s méretüket tekintve elég különbözőek. A legnagyobb sziget, Algonquin körbeutazása egy gyorsjárású motorcsónakkal csak bajosan sikerülhet kevesebb, mint tíz perc alatt. A harmadik részből megismert Francis International repteret a város keleti felében találjuk. Hogy mindezt mire alapozom? Nos, a Rockstar nemrégiben bemutatott egy demót, melyben már elég sok mindent ki lehetett próbálni. A demonstárció három küldetést takart (Search and Delete, Deconstruction for Beginners, Truck Hustle), de ostoba lennék róluk bármit is felfedni, s ezúton kitenni magam a lincselést fontolgató tömeg haragjának.
Kapcsolati tőke
Bizony, napjainkban van valami, ami értékesebb lehet a pénznél, s ez nem más, mint az okosan kiépített kapcsolatok rendszere. Mindent könnyebb elintézni, ha van olyan ismerősünk, aki segíthet. S hogy a jó viszonyt megőrizzük, illik tisztelettel bánni embertársainkkal, nem késni a megbeszélt találkozókról, stb. A GTA IV-ben mindez kiemelt fontossággal bír majd. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen viszonyt ápolunk a játék fontosabb szereplőivel, kiktől feladatainkat kapjuk. Elmehetünk velük ebédelni, vacsorázni, úszni, bowlingozni, dartsozni, vagy egyszerűen kocsmázni. Ez utóbbi túlzott alkoholfogyasztásban csúcsosodhat ki, minek következtében Nico látómezeje elhomályosul, s nem fogunk túl sokat látni, ha ittasan ülünk volán mögé. Ha már a szereplőknél tartunk, ki kell térnem arra az apró dizájneri döntésre, mely a Rockstar szerint sokat lendít kalandunk hitelességén. A szereplők a történet folyamán több alkalommal is átöltöznek, frizurát változtatnak, esetleg valamilyen kiegészítővel (óra, ékszer, napszemüveg, stb.) dobják fel külsejüket.
Míg felfedezzük az évek során megcsinosodott Liberty City-t, számtalan járműre tehetjük rá enyves kezünket, melyek jó részében GPS és akár fedélzeti számítógép is található. Amennyiben sikerül elkötnünk az egyenruhások valamely járgányát, a fedélzeti számítógép révén elérhetővé válik a közrend védelmére felesküdött hatóság számítógépes rendszere, ahol bárkinek utánanézhetünk, akivel összefutunk a történet folyamán. Azt említettem már, hogy vezetés közben bezúzhatjuk a szélvédőt, hogy könnyebben tudjunk tüzelni? Ilyenkor szabadon célzunk, vagyis nincs mód arra, hogy befogjuk jövendő áldozatunkat a célkereszttel. Unalmasabb perceinkben hallgathatjuk az általunk választott rádióállomások valamelyikét, s most először a sorozat történetében nem vagyunk autónk rádiójához kötve, mivel mobilunk tökéletesen ellátja ezt a funkciót is. Persze az elsődleges ok, amiért a hasznos kis készülékhez ragaszkodunk, az nem más, mint hogy a legtöbben rajta keresztül lépnek kapcsolatba velünk. Ha valamilyen okból lecsúsznánk egy hívásról, nem kell azonnal visszatölteni a küldetések után automatikusan, illetve a menedékekben szabadon elmentett játékállásunkat. Ha fontos az ügy, újra hívni fognak. Jut időnk mindenre, mivel a kedves fejlesztők megduplázták a játékbeli napok időtartamát, vagyis immáron két, a valóságban eltöltött perc tesz ki egy játékbeli órát.
Végezetül, de nem utolsósorban egy jó, általatok már bizonyára ismert hírre térnék ki, miszerint a GTA IV április 29-én jelenik meg világszerte PS3 és X360 platformokra. Tekintve, hogy a Rockstar képviselőinek nyilatkozata szerint már csak a finomhangolás és a hibakeresés van hátra, gyakorlatilag biztosra vehetjük, hogy a megadott napon minden korábbi rekord megdől.