A generációváltás nem hozta el azt az álleejtő grafikai fejlődést, amit a korábbi váltásoknál látottak után szerettünk volna. A játékok láthatóan szebbek, persze, de azért folyton azt halljuk, hogy ezt vagy azt be kellett áldozni ennek vagy annak érdekében. Van viszont egy dolog, amit ebben a generációban szinte kivétel nélkül minden játékban lenyűgöző: az eső. Esett ugyan a Sleeping Dogs-ban, de az nem olyan volt, mint a Definitive Editionben, és még egy remasternél is sokkal másabb az élmény, nem hogy egy korábbról ismert sorozat eleve a jelenlegi generációra fejlesztett részénél. A tócsák tükröződése, és maga az esős időjárás is annyira be tudja húzni az embert, annyira különleges élményt nyújt, hogy ez már önmagában eladja a játékokat (ott van például a kissé suta F1 2015, amiben gyakorlatilag csak az esőben vezetés volt igazán szerethető).
A Forza Motorsport 6 viszont ezt is jobban csinálja. Nem elég, hogy az esőcseppek realisztikusan csordogálnak a szélvédőn, és az ablaktörlő is úgy törli őket, ahogy kell, de a pályán megmaradó víztócsákba hajtva megváltozik az autó viselkedése, létrejön az úgynevezett aquaplaning, aminek következtében megszűnik a kölcsönhatás a pálya aszfaltja és az autó kereke között. A Turn 10 ezt olyan csodálatosan élethűen csinálta meg, hogy mostantól ez kell legyen a sztenderd minden jövőbeli autós játék számára. A Forza 6 viszont nem csak ezért kiemelkedő: sok minden van még, ami miatt az autós játékok műfajának élére tör.
Múlt és jelen
Régóta azt vallom - és részben ezért szerettem mindig is jobban a Forzát a Gran Turismónál -, hogy a minőségnek mindig a mennyiség felett kell állnia. Hiába van egy játékban több mint ezer autó, ha némelyik rendesen ki van dolgozva, mások meg olyanok, mintha egy alvázra ráhajtogattak volna egy kasznit papírból. Az Xbox One-nal együtt, két évvel ezelőtt megjelent Forza Motorsport 5-ben alapjáraton 200 autót vezethettünk, ehhez képest a hatodik rész 450 járművel startolt el, melyek mindegyike az utolsó részletig tökéletes mind kívül, mind belül. Aki nem hiszi, a Forzavista módban ismét jól szemügyre veheti őket, kinyitogathatja az ajtókat egyesével, beülhet, bőgetheti a motort, vagy meghallgathat egy-két audiokommentárt az egyes gyártók vagy modellek múltjáról. Az újoncok között szerepel a Formula E minden járműve is (azzal a csodálatos, távirányítós autókra vagy flexre emlékeztető, zümmögő hanggal), és miután azokat vezettem, soha többé nem akarok visszatérni az F1 2015-höz. Oké, hogy más versenyszéria, de belekóstoltam abba, milyen lehetne az élmény, ha a licencet a Codemasterstől a Turn10 venné át, és innentől egyszerűen nehezebben tudom elnézni az F1 hibáit.
Amilyen jól néznek ki álló helyzetben, pont olyanok mozgás közben is, ami elképesztő teljesítmény, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy a játék úgy tartja stabilan 1080p mellett a 60 fps-t, hogy egyszerre akár még másik 23 autó van a pályán.
Sötét lesz, és mondd, hogy "hú, de sötét!"
És ami a legcsodálatosabb, hogy nem csak az autók kinézete lenyűgöző, de a környezeté is. A szélvédőn átszűrődő napsugarak látványát már korábban megszerethettük, viszont bekerültek az éjszakai és esős versenyek is, amik teljesen új élményt nyújtanak. Itt, mint feljebb is írtam, azon túl, hogy kiváló kozmetikai elemek, utóbbiaknak más szerepük is van, a Turn10 ugyanis nem csak bepakolt néhány textúrát. Ha például a pálya szélén felgyülemlett vízben próbálunk autózni úgy, hogy csak a két jobboldali kerék érjen bele, az visszafojtja a jármű jobb oldalát, minek következtében elkezd abba az irányba húzni, és csak masszív ellenkormányzással, fékezéssel tudjuk visszaterelni az útra. A hangokat itt is tökéletesen eltalálták, a felverődő víz hangja tényleg olyan, mint a valóságban.
Ami az éjszakai vezetést illeti, ez szintén egy érdekes téma. Alapvetően nagyon hangulatos, hogy javarészt csak az autók fényszórói szolgáltatnak némi világosságot, de fűtött a kíváncsiság, és a szabad módban (amiben mi választjuk meg az autót és a pályát is) belefutottam abba a vicces problémába, hogy egy Lotus E23-mal (ez az a formaautó, amivel a Lotus csapata a Forma-1 idei szezonjában versenyez) próbáltam Spában autózni. Ezekről a járgányokról annyit elég tudni, hogy nincs rajtuk fényszóró, és mivel a többiek sem voltak kivilágítva, a pályán pedig csak a célegyenes környékén állítottak fel lámpákat, mind a vetélytársakból, mind a pályából alig láttam valamit. A tanulság csak annyi, hogy jól kell választani.
Persze szuper, hogy több időjárási körülmény mellett játszhatunk, de van ám egy csavar: ezeket nem állítgathatjuk szabadon. Vannak az éjszakai pályák, vannak a nappali pályák, és vannak az esősek, amiken egyébként mindig pont ugyanott áll meg a víz, úgyhogy a tócsák helyzete kitapasztalható pár kör után. A 26 versenyhelyszín kevesebb mint fele kínál variációt. Ez egyelőre nem baj, de a legjobb mégis az lenne, ha minden pályán megszabhatnánk, milyen feltételek mellett akarunk küzdeni.
Szép karrier
A játék több mint 70 órás Career módja ezúttal úgy épül fel, hogy különböző eseményeken vehetünk részt különböző típusú járművekkel. A kocsikat nekünk kell megvenni, de én majdnem minden kategóriában nyertem egyet a szintlépésnél megjelenő pörgetéssel. A karrier öt fejezetre van bontva, az utcai autóktól fokozatosan jutunk el a legdurvább versenygépekig. Fejezetenként három szériát kell teljesíteni, minden szériához választhatunk egy kategóriát, így aki jobban szereti a terepjárókat az izomautóknál, vagy a klasszikus gépeket a japán utcai csodáknál, szabadon dönthet egyik vagy másik mellett. A menetek felépítése tekintetében nagyjából arra számíthattok, amire egyébként is számítanátok, viszont egy verseny csak akkor számít teljesítettnek, ha a top 3-ban végzünk; olyan nincs, hogy egyszer elrontjuk, aztán egy későbbi futamon behozzuk a lemaradást. Ha nem sikerül a dobogóra kerülni, muszáj újrapróbálkozni. Nem biztos, hogy ezt mindenki szeretni fogja.
A hagyományos versenyek közé időnként úgynevezett Showcase-ek férkőznek be; ez alatt különböző kihívásokat kell érteni, melyek során kapunk egy autót (csak a kihívás idejére), és azzal kell vagy versenyeznünk, vagy bólyákat kerülgetnünk, vagy épp bowlingoznunk, esetleg legyőzni a Top Gearből ismert Stig digitális kuzinját. Épp amikor már kezdenénk belefásulni a klasszikus versenyzésbe, jön egy ilyen esemény, ami felfrissít egy kicsit (nem kötelező részt venni ezekben, de erősen ajánlott végigpróbálni őket). Az Endurance kategória versenyei mondjuk épp a másik véglethez tartoznak - ezek alsó hangon 40 körösek, de van olyan is, ami 82 körből áll.
A hatalom kártyái
Lassan nem is lesz már olyan játék, ami nem tartalmaz valamilyen formában gyűjtögetős kártyajátékot. Akármennyire is szeretnénk, a Forza 6-ban nem Turbo rágós papírokról és azok szakszerű összevetéséről van szó, hanem az úgynevezett Modokról, amikkel ideiglenesen megváltoztathatjuk egy verseny felvételeit a nagyobb jutalom reményében. Egy csomagból többfélét bonthatunk: a lilák a Dare-esek, ezekből egyszerre egyet tudunk használni, és a játékmenetet nehezítik például azzal, hogy csak belső nézetből vezethetünk, vagy a fékezés romlik; cserébe viszont extra kreditet kaphatunk. A Crew bónuszokat ad, használatukkal növelhetjük a fékerőt, extra tapadást kaphatunk, csökkenthetjük a súlyt, satöbbi. A harmadik kategóriába tartoznak a Boostok, amik egyszerhasználatos kártyák, és általában bónusz XP-t, bónusz kreditet adnak valamilyen feltételek teljesítése esetén. Egyszerre három kártyát állíthatunk be, de őszintén szólva én nem fordítottam erre túl sok figyelmet, csak kíváncsiságból vettem néha egy-egy pakkot, és ha valami olyan volt benne, aminek különösebb erőfeszítés nélkül is hasznát veszem, azt beraktam. Mivel én általában csak belső nézetből játszom, az kameranézeteket korlátozó kártya nekem épp kapóra jött.
A te bajnokságod
Ismét külön említést érdemel a testreszabhatóság, ami a játék midnen területén rettentő részletes, miközben senki nincs arra kötelezve, hogy a keréknyomás állítgatásával vagy akár a jármű festegetésével foglalkozzon. A részletes tuning a megszállottaknak való, a legtöbben inkább megszokják az egyes autók viselkedését, mintsem igazgatni próbáljanak rajta. Ettől egy szinttel casualebb az alkatrészek fejlesztése, amit egy gombnyomással elintézhetünk, és autóink azonnal az adott kategórián belül a legjobb teljesítményt nyújtják, de aki akarja, szabadon cserélgetheti a motort, spoilereket, felniket. Emellett ismét beállíthatjuk a segítségeket illetve a Drivatar-nehézséget, így pár percnyi állítgatással mindenki a számára legmegfelelőbb élményt kaphatja.
A Forza Motorsport 6, ahogy az elvárható volt, a sorozat eddigi legjobb játéka, és a világ talán legjobb autós címe. Mind tartalmában, mind megvalósítsában felülmúlja elődeit és a konkurenciát, és ennél már csak jobb lesz. Elképesztő, amit a Turn10 ki tudott hozni az Xbox One-ból, és tényleg érdekes látni, hogy akármi is történjék, a 60 fps 60 fps marad. Ez talán sokaknak nem is lenne fontos; viszont higgyétek el, egy versenyjátéknál igenis számít, hogy minden sima és gördülékeny legyen. Aki még vacillált, hogy vegyen-e konzolt a közeljövőben csak a Forza miatt, annak itt egy nyomós érv a döntés mellett, aki pedig már rongyosra játszotta a Forza 5-öt, mindenképp szerezze be ezt is, nem érheti csalódás.