Úgy emlékszem, talán a FIFA 96-tal játszottam először, és sosem gondoltam volna, hogy két és fél évtizeddel később azon fogom majd törni a fejem, mit is lehetne elmondani az aktuális részről. A perek, botrányok, betiltások ellenére a FIFA még mindig megkerülhetetlen része a gaming világnak.
Egyrészt a legnépszerűbb sportot dolgozza fel, másrészt nyilván ennek köszönhetően az egyik legnagyobb példányszámban eladott játék. Aki nem szereti, nem játszik vele, rendszerint a játékipar fekélyének tartja, arra pedig nem emlékszem, mikor találkoztam utoljára bárkivel, aki még őszinte rajongással és szeretettel tud gondolni rá.
A jó, a rossz és a PES
Idén (is) lehetetlen a FIFA-t megítélni anélkül, hogy szóba ne kerülne a nagy vetélytárs PES, pontosabban eFootball, mert a Konami roppant fontosnak gondolta, hogy új nevet adjon a játéknak. Ezzel párhuzamosan tavaly csak egy update érkezett, hogy legyen idejük a fejlesztőknek Unreal Engine 4-re átültetni az eFootball világát amelynek az alapjai ingyenesek, és csak azokat a játékmódokat kell megvásárolnunk hozzá mintegy DLC-ként, amelyekkel játszani akarunk. Amikor erről értesültem, teljes mellszélességgel támogattam a koncepciót, főleg miután a FIFA 21, sőt már igazából a FIFA 20 is csapnivaló lett. Gyakorlatilag kiszámíthatatlan volt mikor épp kinél marad a labda, mikor megy át a támadó a védő testén, aki mintha szellem volna, a kapusok meg konkrétan csak lepkét fogtak labda helyett. A profi e-sportolók is sokszor csak nevetni tudtak az egészen.
És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy a "pay to win" kifejezés sem tudja megfelelően érzékeltetni azt, amit a FUT mód produkált, a gyakorlatilag hetente kiadott, fizetés nélkül szinte elérhetetlen csoda játékoskártyákkal, 30 meccses hétvégi bajnokságaival és függőséget okozó rendszerével, amely gyakorlatilag megkövetelte, hogy egyfolytában játssz, ha fel akartad venni a versenyt a legjobbakkal és leggazdagabbakkal.
Na hát ezért vártuk az eFootballt mint a messiást, de sajnos a cikk írásának pillanatában a Steam legrosszabb játéka címet viseli, hiszen olyan vállalhatatlan minőségben jelent meg, hogy sok rajongó inkább örülne egy újabb sima PES update-nek helyette. Beígértek ugyan egy október 28-án esedékes javítást, de akkora csalódás ez sok embernek, hogy még ha fél év múlva lesz is valami értelmes játék az eFootballból, erre az idényre már nem számolnék vele érdemben, de persze a lepény hal meg először, a remény hal meg utoljára.
Egyedül indult, második lett
Szóval itt van nekünk a FIFA, és mérgesek vagyunk, hiszen kihívó nélkül sajnos nem nehezedett nyomás a kiadóra, hogy változtasson azokon a dolgokon, amikkel nem voltunk elégedettek. Azt már tudni lehetett, hogy szóba sem került a grafikus motor cseréje - talán jövőre, ha már több PS5 és Series X|S lel gazdára - de ennek ellenére mégis meglépte azt a már-már bicskanyitogató dolgot az EA, hogy a PC-s verzióból kihagyta az egyik legnagyobb(nak) mondott újítást, az ún. "hypermotiont". Az indok - és aki most állva olvassa a cikket, foglaljon helyet, aki pedig ül, az kapaszkodjon meg valamiben - nem más, mint hogy a gyenge PC-k nem bírnák el a technológiát. Mondják ezt egy olyan grafikus motorral hajtott játékról amely évek óta semmit sem fejlődött.
Mindennek a tetejébe a hypemotion meg kicsit olyan, mint a prémium benzin a kutakon, vagyis biztos jobb, gyorsabb meg minden, de soha az életben nem mutatta ki senki bizonyítottan, hogy neki köszönhetően 2%-kal nőtt a motor élettartama. Na itt pontosan ugyanez a helyzet, ugyanis senki se feltételezze, hogy mostantól tökéletes ütközéseket kapunk, szó sincs erről, és ember legyen a talpán aki megállapítja, hogy a hypermotion miatt most akkor 10 ütközésből mondjuk 6 élethűbb mint korábban.
A technológia lényege egyébként az lenne, hogy pár kiválasztott profit egy vadonatúj Xsens elnevezésű motion capture ruhában tanulmányoztak több meccsen át az élethű mozgás létrehozásának reményében. Ezzel állítólag 4000 új animációt hoztak létre a FIFA-ban, valamint az MI is nagyon sokat fejlődött, és ezáltal mind támadás, mind védekezés során sokkal több és nem utolsósorban jobb döntést hoz. Ez utóbbiból mondjuk én speciel semmit sem érzek, viszont egy ígéret tényleg megvalósult, mégpedig a kapusok reformja. A háló magányos őrei végre hajlandóak védeni, és rengeteg új mozdulatot, animációt is kaptak.
Ígéretekből palotát
Nagyjából mindenki tudja, hogy a FIFA az utóbbi években lényegében 90%-ban a FUT kártyaszerző módról szól, de nem muszáj agyvérzést kockáztatnunk a milliomosok ikonikus világklasszisokból álló csapatai miatt. Végre itt van nekünk a felújított karrier mód: egy tetszőleges divízióban és országban indulva létrehozhatunk egy saját csapatot és egyben fiatal kezdő játékosok is lehetünk benne.
Miután eldöntöttük, hogy melyik bajnokságban indulunk, még ki kell választanunk melyik igazi csapat helyére akarunk kerülni, melyik másik legyen az ősellenség, és kezdődhet a virtuális éveken átsuhanó pályafutásunk, ahol kezdetben csak néhány percet kapunk az edzőtől csereként, de ha az elvárásoknak megfelelően teljesítünk, idővel akár aranylabdások is lehetünk. A már megszokott módon tapasztalati pontokból építkezve válhatunk egyre jobbá, a fontosabb eseményeknél átvezető videók dobják fel a hangulatot, némi történetet szőve játékosunk életútja köré.
Fejlesztették a VOLTA módot is. Bekerült a skillmérő, amit mindenféle extra mozdulattal, csellel tudunk feltölteni. A csíknak három fokozata van, és minél feljebb tornásszuk, annál több gólnak számít ha sikerül a kapuba juttatni a labdát. Vitatható az újítás észszerűsége, és akkor még finoman fogalmaztam. Az biztos, hogy rögvest ki is kapcsolnám, miután valaki berúg nekem egy 4-et érő gólt. Ezen kívül az általunk kreált játékosoknak választhatunk 3 egyedi képesség közül is egyet, amitől az ígéretek szerint még izgalmasabbá válnak a meccsek.
Az egyikkel lényegében szupererős lövést, a másikkal szédületes gyorsaságot, a harmadikkal extra hatékony szerelést kapunk, és úgy tudjuk használni mint más játékokban az ulti képességet, aminek használat után természetesen újra kell töltődnie. Azt nem tudom mennyire igazságos, amikor hirtelen Flash lesz valakiből, vagy a pálya másik végéből rúg védhetetlen gólt, de feldobja a meccseket az biztos. Aztán repül a kontroller, borul a tévé, mindenki elégedett…
Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!
Újdonság még az Arcade mód, amiben mindenféle minijátékot tudunk játszani, de ezeket csak időszakos események keretein belül érjük el. Van kidobós (mármint kirúgós), lábtenisz, láva diszkó (nem röhög), fallabda, célzós játékok és még pár másik. A Pro Clubs módban a matchmakingen egyszerűsítettek, hiszen olykor képtelenség összeszedni 10 havert, hogy egyszerre tudjatok belépni a lobbiba. Mostantól 4 ember is elég a meccskereséshez, és a rendszer elvileg könnyebben összedob ugyanebben a játékmódban lévő játékosokkal.
Önként megyünk a bitófára?
A sokat szidott Ultimate Teamben az idei újítások egészen érdekesnek és izgalmasnak tűnnek. A divíziók játékmódban egy teljesen új rendszer szerint lépkedhetünk egyre feljebb, és a hírhedt hétvégi ligába jutás is megváltozott. Még mindig össze kell gyűjtenünk 1500 pontot a kvalifikációhoz, azonban ezután selejtezők jönnek, és csak ezeken a meccseken bizonyítva kerülhetünk be a hétvégi ligába. Amennyiben elbukjuk a selejtezőt, elveszítjük pontjainkat is, és kezdhetjük elölről az egészet.
Viszont csökkentették a hétvégi liga mérkőzéseinek számát, ami örömteli. A divízió szintek között ezúttal nemcsak unalmas módon kell lejátszani a továbbjutáshoz szükséges meccseket, hanem ezeken belül is 3 szint van, és minél többet nyerünk, annál jobb jutalmat kapunk hetente. Ez ösztönözni fog minket, ellentétben a FIFA 21-gyel, amely elvárja, hogy akkor is játsszunk minden héten divízió meccseket, ha elégedettek vagyunk a helyezésünkkel.
Most már bizonyos paklikba előre bele tudunk nézni, ezzel akarja tompítani az EA a szerencsejátékos vádakat. Viszont sajnos jelenleg csakis jelentéktelen paklikba lehet belekukkantani, a menőbb promóciós pakkokba nem. Márpedig egyetlen napnyi FUT után garantáltan senki sem akar sima gold paklit venni, hiszen már akkor sincs sok értelme, ezért az EA "nagylelkűsége" kb. olyan, mintha egy bérgyilkos átkísérne egy öreg nénit az úton hetente egyszer, és ettől azt hinné, hogy jófiúvá vált. Szóval kösz a semmit, EA.
Most akkor megadja a VAR, vagy sem?
Minden hangzatos vagy éppen bénácska újdonság jelentőség eltörpül a játszhatóság mellett. Az a lényeges kérdés, hogy megőrjít-e a játék vagy sem. A FIFA 22 első 2 hetében sokkal jobb gameplayt kaptunk mint tavaly. A kapusok védtek, a játék pozitív értelemben lelassult és végre nem csak a metát tökéletesen ismerő cselgép profik nyerhettek. Ismét azt éreztem, hogy például az én, sok kis passzra és kivárásra épülő játékom működik, mint a régi szép időkben, és valóban tapasztalni lehetett, hogy gyorsabban reagál a hirtelen megállásra, másik irányba húzásra cselek nélkül is a játékos.
Azonban sajnos az elmúlt napokban ismét előjöttek a már ismert problémák, például olyan szinten laggoltak szerverek, hogy ismét úgy éreztem magam mint amikor Quake 2-t pörgettünk 56-os betárcsázós modemmel, azaz a gombnyomás után 2 másodperccel passzoltak a játékosok. A meccsek megint a két véglet között mozognak, és olybá tűnik, hogy néha direkt 4-5 méterről sem lövik be a labdát játékosaim. Egyszer mintha engedne játszani, máskor meg nem. Hangsúlyozom, ez csak és kizárólag a FUT mód.
Hogy ajánlom-e a FIFA 22-t? Jó kérdés, hiszen tiszta szívvel senkinek sem javaslom a FUT mód kipróbálását, mert sokszor több fájdalmat kaptam tőle, mint sikerélményt. Ugyanakkor az első hetek nagyon biztatóan alakultak, és évek óta először éreztem jobbnak az egyébként szintén névváltoztatás előtt álló FIFA-t. Amennyiben megmarad a jó játékmenetet, adjatok neki egy esélyt, de előre félek a patchektől.