Nem irigylem a Codemasterst, mint ahogy igazából semelyik olyan fejlesztőcsapatot, amely szerződése miatt kénytelen minden évben kiadni ugyanazt a játékot valami újítással. Hatalmas teher lehet ez, miközben azért mással is kénytelenek pénzt termelni. Itt nincs olyan, hogy kimarad egy év, mert az elképzelésüket nem tudják a megadott határidőig megvalósítani. Eredmény kell, eredményt akar látni a licenc tulaja, a kiadó, és a játékosok is, és ennek következtében muszáj priorizálni a tennivalókat, el kell dönteni, hogy a grafikán javítanak-e, a mesterséges intelligenciát finomhangolják, vagy új játékmódokat tesznek be. A Codemasters idén már hatodik éve birtokolja a licencet, de az utóbbi két évben inkább visszafelé haladt, mintsem előre; ugyanakkor van okunk bízni abban, hogy a következő rész tényleg meghatározza a széria jövőjét. Nem ez, a következő.
2014 meg sem történt
A generációugrást már tavaly meg kellett volna ejteni, és a csapat egyébként akkor is bizonytalan volt abban, hogy mi lenne a helyes. Az F1 2014 végül csak egy alibi volt, valami, amit fel lehet mutatni a megrendelőnek, de a szezon közepére előrehozott megjelenés (az F1 játékok eddig általában az évad végén, október környékén jelentek meg) is mutatja, hogy a Codemastersnek leginkább a halasztás lehetőségére lett volna szüksége. Csak ugye nem jelenhetett meg az F1 2014 fél évvel később, és nem maradhat ki év, mert... nos, mert ez a megállapodás.
Ugyanakkor a jóarcság jeleként az F1 2015-ben benne van a teljes tavalyi szezon minden versenyzője, pályája, csapata és autója, teljesen ingyen. Nem ám külön DLC-ben, hanem rajta a lemezen. Igen, bizarr, hogy ki kell emelni, de 2015-ben, a gigantikus első napi frissítések és a DLC-tengerek idejében ez nagy szó. Belépéskor választhatunk, hogy melyiket szeretnénk betölteni, de bármikor válthatunk a kettő között. Aki még a Marussiával akar az élre törni Manor Marussia helyett (ehhez mondjuk jókora bátorság és ügyesség kell, de nem lehetetlen), vagy Vettel szerepében egy Red Bull Racing autó volánja mögé szeretne ülni, és nem egy Ferrariba, most megteheti.
Amatőröknek itt nincs helye
Minden tartalmat meg kell becsülni, mert ebből sajnos kevés jutott, és egy nemrégiben készített interjúból tudjuk, hogy a csapat már a jövő évi részre koncentrál, úgyhogy nem várható, hogy DLC-vel bármilyen játékmódot vagy egyéb tartalmat hozzáadnának a játékhoz. Gyakorlatilag mindent kivettek, csak a legalapvetőbb lehetőségek maradtak meg, ami 2015-ben már nagyon kevés, főleg egy olyan játéknál, ami a motorsportok egyetlen ágára koncentrál. Végigjátszhatunk ugyan egy bajnokságot, de nem készíthetünk saját versenyzőt, akivel szép fokozatosan az élre törhetnénk, csak a tavalyi és idei szezon pilótái közül választhatunk, és velük is csak abban a csapatban versenyezhetünk, ahova eleve tartoznak. Az F1 2015 azért enged némi teret az álmodozásnak, de a marussiás Will Stevens (aki jelenleg a rangsor utolsó helyén áll) szerepében csak a második helyig tudtam jutni, vagy Hamilton, vagy Rosberg nem engedte, hogy győzzek. A McLareneket vezetve viszont lényegesen egyszerűbb a dolog.
Sima szezont háromféleképpen játszhatunk, három különböző terjedelemben, de a minimum a tizenöt perces szabadedzés után egy egykörös kvalifikáció, majd a 15 körösre szűkített verseny, ami alaphangon így, egyben körülbelül fél óra időbefektetést igényel (melyből átlag 22-25 perc maga a verseny). Aki nem tud ennyi időt kiszelni a napjából, az kénytelen beérni a további játékmódokkal. Itt jegyezném meg, hogy létezik egy úgynevezett Pro Season mód is, ami a legkeményebb kihívást keresőknek fog tetszeni: a nehézség a maximumon, segítség nulla (automatikus váltást sem lehet választani), és muszáj minden versenyt az elejétől a végéig valós időben lenyomni. Valószínűleg csak azért emelték ki, hogy ne legyen olyan üres a menü.
Merthogy a menü bizony viszonylag üres. A bajnokság mellett játszhatunk még gyors versenyt, időmérőt, vagy kereshetünk játékostársakat online, de ennyi, semmi különleges kihívás, és ahogy már írtam, nem lehet saját versenyzőt sem kreálni – ez hiányzik a legjobban. Az online játék esetében azt kell megadnunk, hogy mennyire vagyunk tapasztaltak, ügyesek, és a játék olyanokkal sorsol össze, akikkel azonos szinten játszunk. Persze semmi nem garantálja, hogy mindenki jól méri fel, mennyit tud, de az online összecsapások többségében azért sikerült tényleg méltó ellenfeleket találni, akik sem agresszívak nem voltak, sem nagyon ügyetlenek. Ez a mesterséges intelligencia által irányított autósokról nem mondható el, többször is keményen belém jöttek és kiperdítettek, és gyakran még én kaptam büntetést emiatt. És ha már ütközések: a törésmodell minden beállítás mellett borzalmas, ez az egyik olyan terület, amiben jövőre – vagy ha nagyon megengedőek vagyunk, 2017-re – a sorozatnak sokat kell fejlődnie.
Jó barátod, a bukótér
Mivel az F1 2015-öt teljesen a nulláról kezdték el készíteni, néhány változás azonnal érezhető. Abszolút pozitív irányba változott a kezelhetőség: már közepes beállítások, minimális segítség mellett is ügyesnek kell lenni, de aki elég profi, megpróbálhatja a legnehezebb fokozatokon megszelídíteni a vad paripákat. Egy rosszul bemért fékezés, egy szűken vett kanyar után a bukótérben kötünk ki, de ha ráérzünk, idővel minden gördülékenyen megy. Egyáltalán nem árkádos, de tanulható.
Az egész játék alatt két dolog fogott meg igazán. Az egyik a csapatrádió, melyen keresztül viszonylag sokat kommunikálnak velünk, szólnak, ha túlhevült a fék, és kicsit óvatosabban kell vele bánnunk, vagy túl hideg, és meg kell próbálni keményebben használni; ahogy akkor is ha fogy az üzemanyag.
PlayStation 4-en egy mikrofonnal, Xbox One-on pedig például a Kinectet használva hangutasításokat is adhatunk, megkérdezhetjük a várható időjárást, vagy jelezhetjük, ha az adott körben bemennénk a boxba. Előbbin külön jópofa, hogy alap beállításként a kontroller hangszóróján keresztül halljuk a beszédet, így a hangszórókból csak az autók zúgása hallatszik.
A másik a látvány. Alapvetően azt mondom, hogy lehetne még szebb, de az ugrás az előző részhez képest azonnal látható, és nem túlzás kijelenteni, hogy az F1 2015 az eddigi legszebb F1-es játék. Esőben az egész elképesztően hangulatos, a kamerára tapadt vízcseppektől kezdve a kasztnira hulló esőn át az aszfalton maradt tócsákig minden bámulatos, és nem zavart, hogy többször csúsztam ki, az élményért megérte, én meg legalább megtanultam csúszós úton autózni. Konzolokon is 1080p-ben, 60 fps-sel fut – kivéve belső nézetből, akkor instant 30-ra zuhan, némelyik pályán pedig az alá. Ez rombolja az összképet, de a játék ettől nem lesz játszhatatlan; köztes megoldásként a pilóta mögé szerelt közvetítőkamerát tudom javasolni, azzal minden stimmel.
A következő szezon
Az F1 2015 tökéletesen elfogadható lenne akkor, ha ez lenne az első F1-játék. Oké, hogy generációváltás, és értem, hogy kicsi a csapat, de ilyen kevés játékmóddal, lehetőséggel ez az egész elég fapados hatást kelt. Én őszintén hiszek abban, hogy az F1 2016 már tényleg jó lesz, pótolnak benne sok mindent, ami most kimaradt, csiszolnak rajta itt-ott, és ha feljebb nem is, a 80-as kategória aljáig eljut. Sokat dobna rajta az is, ha további szériákat tennének elérhetővé (mielőtt a Turn 10 Studios a Forza Motorsport 6-ba bekerülő Formula E autókkal megmutatja, hogy jobb formaautós versenyjátékot csinál) De ne legyünk telhetetlenek; jövőre beérjük azzal, ha legalább Forma-1 játékként megállja a helyét.