Különböző témákban is kipróbálta magát eddigi pályafutása során a 2000-ben alapított Frogwares (készített például játékot az Utazás a Föld középpontja felé és a Drakula alapján is), de munkásságának legfontosabb része egyértelműen Arthur Conan Doyle világhírű nyomozója. Már a stúdió első címe is ehhez a karakterhez kötődött a Sherlock Holmes: The Mystery of the Mummy képében.
Az azóta eltelt több mint két évtized során mindent megtettek a fejlesztők azért, hogy közel kerüljenek a Sherlock Holmes-rajongók szívéhez, a zseniális detektívet összeugrasztották többek között Arséne Lupinnel és Hasfelmetsző Jackkel is. Az egyik legegyedibb alkotásuk mégis a 2007-ben bemutatott Sherlock Holmes: The Awakened volt, amelyben Doyle hőse és annak hű társa, Watson doktor egy Cthulhu-hívő szektával találták magukat szembe. De nem ez volt az egyetlen alkalom, hogy a Frogwares H.P. Lovecraft öröksége előtt tisztelgett, a 2019-ben megjelent The Sinking Cityvel is így tett.
A 2021-es év aztán fordulópontot jelentett a csapat életében: eredettörténetet kapott a karakter a Sherlock Holmes: Chapter One-nal, amelyben a korábbiakkal ellentétben egy fiatal nyomozót terelgethettünk, aki az édesanyja halálának valódi okára igyekezett fényt deríteni. Az eddigi szálak a Frogwares legújabb projektjében, a Sherlock Holmes: The Awakened remake-jében érnek össze, ugyanis ez lesz az ifjú detektív első komoly - és egy nagy adag misztikummal nyakon öntött - ügye azután, hogy Londonba költözött és összeismerkedett John Watsonnal. A fejlesztőknek köszönhetően volt lehetőségünk egy demó erejéig kipróbálni az Unreal Engine 4-gyel feltámasztott játékot, tapasztalataink pedig azt mutatják, hogy a rajongóknak érdemes lesz odafigyelniük rá.
Bele a közepébe
Bár a Frogwares információi szerint a játékmenet során megfordulunk majd a Viktória korabeli London utcáin, New Orleans mocsárvidékén, a Skót-felföldön és egy svájci pszichiátriai intézetben is, az általunk kipróbált verzió során csak utóbbiból, egy későbbi pályarészből kaptunk ízelítőt, így a világ részletgazdagságáról egyelőre nem tudunk nyilatkozni. Nem úgy a fejlesztésekről. Már amikor Watson megérkezik az említett intézetbe, akkor megtapasztalhatjuk, hogy sokkal jobb minőséget képviselnek az átvezetők és a karakteranimációk, valamint az arcok jóval kidolgozottabbak és - ami meglehetősen hasznos a nyomozás során - több részlet leolvasható róluk, ugyanakkor az eredeti játék kedvelői örömmel nyugtázhatják, hogy vannak jelenetsorok, amiket kompletten átültettek.
Ahogy átvesszük Holmes felett az irányítást, szembeötlik egy másik komoly, de üdvözölendő változtatás is, miszerint az eredetiben tapasztalt és sokak által nehezményezett belső nézetet (az opcionálisan választható rögzített külső kamera a javított kiadás hozta el később) immáron a modern TPS-ekben is alkalmazott kameranézet váltja fel, amelyre nem csupán a folytonosság miatt volt szükség, de az "új" Sherlock egyik legfontosabb eszköze, az álcázás végett is. Már a Chapter One is fontos szerepet tulajdonított neki, hogy a karakter különböző öltözékekkel és kiegészítőkkel átlényegülhessen valaki mássá, és - egyelőre nem tudni, milyen mértékben, de - itt is hasznát veszi majd az álruhának. Korszerűsített irányítással kísérve vághattunk neki azt a lepukkant részleget felfedezni, ahol a pácienseket tartják, és hamar megbizonyosodhattunk róla, hogy a bentlakók nemhogy gondoskodást nem kapnak, hanem lényegében állatokként bánnak velük, és felhasználják őket egy nagyobb cél érdekében.
Megfogyva bár, de törve nem
Ebben a szegmensben Sherlock nem számíthat Watsonra, így minden, a Chapter One-ban már alaposan megismert trükkjét be kell vetnie a továbbjutás érdekében, amelyben nagy segítségére van az átdolgozott kezelőfelület is, aminek köszönhetően átláthatóak a megtalált információk, a bizonyítékok és az elmepalotánk elemei is. Ha nem lenne evidens a szobák minden szegletének feltérképezése, akkor a Z-gombbal fedhetjük fel a kimaradt tárgyakat, a Q-val pedig különös megfigyelő-érzékünket használva fedezhetjük fel az avatatlan szem számára láthatatlan részleteket és alapos vizsgálódás után rekonstruálhatjuk a nyomozás szempontjából fontos eseményeket is. A próbakör alatt a játékmenet részét képezte az a zárfeltörési mechanika is, minek során a fém meghajlításával kell ügyeskedni, de reméljük, ezt nem használják túl a későbbiekben, mert egy idő után unalmassá, frusztrálóvá válhat.
A legfontosabb segédeszközünk mégis az elmepalotánk, ahol párosíthatjuk egymással az információkat, hogy következtetésre jussunk egy-egy kérdést illetően: például azzal kapcsolatban, hogy miképpen, milyen eszközöket és lehetőségeket használva távolítsuk el azt az őrt, aki köztünk és a következő szoba között áll. Noha megesik, hogy többször is végig kell rohanni a bejárható területen, amíg heuréka pillanatunk lesz, a Frogwares nem bonyolította túl a továbbjutást sehol, és a puzzle-ök esetében sem ragadtatta el magát, kis agyalással és még alaposabb felfedezéssel mindent ki lehet találni. Fontos viszont az, hogy ki legyen tűzve az a feladat, amit meg szeretnénk oldani, e nélkül egyes esetekben csak bolyonganánk eredménytelenül, ahogy a Chapter One-ban is. Természetesen az előzmény ismerete nem szükséges, ugyanis felbukkanó tippek és magyarázatok segítenek azoknak, akiknek kimaradt az említett játék, vagy elfelejtették azóta a metódust.
Valami közeleg
A Sherlock Holmes: The Awakeneddel töltött megközelítőleg háromnegyed óra során egyelőre még csak nyomokban volt felfedezhető a lovecrafti hangulat, viszont a végére ráerősített a játék egy beteg, Gerda személyében, akinek babája, Heidi a továbbjutásunk kulcsa. Heidi van olyan hátborzongató, mint bármelyik filmekben látott játékfigura, legyen az Chucky (Gyerekjáték) vagy Annabelle (Démonok között), és előrevetíti azt, hogy ez nem egy szokványos Holmes-ügy lesz. Miközben kikérdezzük őt, figyelmeztet minket, hogy szörnyű dolgok fognak történni, ha nem a kedvére való kérdéseket tesszük fel, de a demóban egyelőre nem volt következménye a hibázásnak.
A Frogwares szerint ez lesz az a kaland, amelyben traumán és félelmen keresztül bebetonozódik Holmes és Watson barátsága, és ez fogja megtörni a fiatal detektív elméjét annyira, hogy megszülessen a mindenki által ismert, magának való zseni, akivé válnia kell. Elvégre Holmes egy olyan túlvilági entitással kerül szembe, amely minden logikának ellentmond, és olyan kérdésekre keres választ, amelyekre nincs racionális magyarázat.
Nagyon izgalmasnak ígérkezik megélni ennek a folyamatnak a pillanatait, és elvileg már nem is kell rá sokat várnunk: a Sherlock Holmes: The Awakened várhatóan 2023 tavaszán jelenik meg PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra, Xbox Series X/S-re és Nintendo Switchre.