Nehéz lehet elengedni valamit, amivel tíz éven át foglalkoztál, ápolgattad, szeretgetted, saját gyermekedként tekintettél rá, de a Bigben Interactive és a Kylotonn kénytelen volt hét felvonás után elbúcsúzni a WRC licenctől - pont akkor, amikor már egészen élvezetes játékokat készített a csapat. Minden évben látszott a fejlődés, és a WRC Generations-szel sikerült tavaly a csúcsra érni; tökéletes ez sem lett, de élvezetes abszolút.
Ők talán bánkódnak, de mi annyira nem sajnáljuk, hogy egy lényegesen tapasztaltabb csapat vette át a stafétát. A Codemasters több ízben megmutatta, hogy ért ralijátékok készítéséhez, először a Colin McRae nevével fémjelzett szériával, majd az ennek utódjaként futó DiRT-tel, és különösen a DiRT Rallykkal - jobb helyre nem is kerülhettek volna a jogok. Volt mit bizonyítania az EA Sports WRC-nek, és tartalom, alapvető játékélmény tekintetében nem is kívánhatnánk többet, viszont technikai oldalon olyan gondok vannak, amiktől az egész élvezhetetlenné válik.
Fiesta Svédországban
Nagyon könnyen lehetett volna (sőt, lehet is még) ez minden idők egyik legjobb, legteljesebb ralijátéka. Már most 17 helyszínen vezethetünk több mint 200 szakaszon, és ingyenes frissítésben érkezik majd később a Közép-Európa Rally, amiben Németországon, Ausztrián és Csehországon át hajthatjuk a masinákat. Száguldhatunk egyebek mellett Monte Carlo hegyei között, Svédországban, Japánban, Mexikóban, Szardínián és Kenyában is, indulhatunk kitalált versenyeken mediterrán, trópusi, óceániai tájakon; a változatosságra nem lehet panasz. Természetesen mindenhol más körülmények és tereptípusok várnak minket, ehhez igazodik a kezelhetőség is - ez 2023-ban nyilván abszolút elvárható egy ralijátéktól.
Az autókínálat szintén jelentős, összesen 68 járműből válogathatunk, modernek és klasszikusok közül egyaránt. A WRC, a WRC 2 és a Junior WRC autói (vagy autója, hiszen a JWRC-ben mindenki Ford Fiesta Rally3-at vezet most) mellett letűnt korok legendái, első-, hátsó- és összkerekes gépszörnyek is helyet kaptak, Citroënek, Peugeot-k, Fordok, Skodák, Lanciák, Minik és Subaruk, meg minden más. Ezeket szabadon finomhangolhatjuk minden esemény előtt, vagy nulláról rakhatjuk össze álmaink járművét Builder módban ízlésünk szerint kiválasztva, milyen alkatrészek heverjenek a motorháztető alatt, hogy nézzen ki a karosszéria, a kormány, az ülések, a váltó.
Ugrató, grat, tó
Módokból ugyancsak nincs hiány. Nemcsak a ralijátékokban kevésbé tapasztaltaknak, hanem minden játékosnak érdemes a Rally Schoolban kezdenie, ahol 12 próbatétel segít elsajátítani a ralizás alapjait, aszfalton, murván és hóban. Ez elmagyarázza, mit jelentenek a navigátor utasításai, ahogy a Regularity Rally szabályait is. Ennek során megfelelő tempót kell tartanunk, hogy az ellenőrzőpontokhoz a lehető legpontosabban érkezzünk, ugyanis minden másodperc eltérés büntetőpontot eredményez, ám kizárással járhat, ha túl sokáig állunk, vagy túl gyorsan hajtunk. Ezeket az eseményeket az nyeri meg, aki a legprecízebb, és a navigátor is csak hozzávetőlegesen ad infót a közelgő kanyarról, inkább arra figyel, hogy a tempónk megfelelő-e.
A karriermódban eldönthetjük, a három kategória (WRC, WRC2, Junior WRC) közül melyikből szeretnénk indulni, majd események során bizonyíthatunk elsősorban a főszponzornak. Minden héten választhatunk, mit szeretnénk csinálni: versenyen indulni, jótékonysági eseményen részt venni, csapatunkat képezni, bővíteni vagy pihentetni, a garázshelyek számát, a személyzet befogadóképességét növelni, esetleg új autót vásárolni. A támogató mindig megjelöli, ő mit preferálna, de van, hogy megfelelő autó hiányában nem tudunk részt venni azon az eseményen, így mást kell csinálnunk - ez szerencsére nem olyan nagy rúgás a megítélésünknek.
A felbérelt mérnököket magunkkal hívhatjuk versenyekre, de néha pihenni kell küldenünk őket. Egyedi perkekkel, fejlesztésekkel segítenek minket, lerövidíthetik például az egyes alkatrészek javítási idejét. Menedzselnünk kell a költségeket is, nem jó, ha túl sokat költünk javításokra, a személyzetre, vagy új kocsikra. Ebben a módban pont annyi a változatosság, amennyi kell, számos kocsit kipróbálhatunk.
Van továbbá bajnokság, amiben valamely WRC-s, WRC2-es vagy Junior WRC-s csapattal indulhatunk, és beállíthatunk különböző hosszúságokat mind a szakaszok számát, mind az eseményekét illetően. A Moments módban az aktuális szezon legjobb pillanatait nézhetjük meg, majd élhetjük és játszhatjuk újra, mindig egyre többet. Adott feltételeket kell teljesítenünk, meghatározott körülmények között - például legalább 5 másodperces különbséggel végezni az élen, adott pozíciót elérni, vagy időben végezni. Jelenleg egy olyan esemény van, ami csak az EA Play előfizetőinek érhető el - érdekes módja ez az előfizetésre ösztönzésnek. Online klubokba verődhetünk, hogy nem párhuzamosan zajló eseményekben állítsunk be eredményeket és mérjük össze azokat másokéival, indulhatunk élőben rendezett vagy időmérő megmérettetéseken gép és más játékosok ellen is, amik cross-platform működnek, bár így is sokat kellett várni, míg egy esemény el tudott indulni, főleg azért, mert a ready gombot nem mindenki találta meg.
Féket rakhattunk volna bele azért
Az EA Sports WRC minden pozitívumát kihúzzák a technikai problémák, amik nem hogy apró kellemetlenséget okoznak, konkrétan élvezhetetlenné teszik a játékot. Én PlayStation 5-ön játszottam, de a felhasználói beszámolók szerint Xbox Series konzolokon ugyanez a helyzet, és vannak, akik PC-n is tapasztalják a szörnyű screen tearinget, ami annyira számottevő, hogy kifolyik tőle az ember szeme. A framerate sem egyenletes, előfordulnak jelentős bezuhanások, ami úgy különösen szomorú, hogy a játék egyébként nem kiugróan szép, sőt egyes elemei kifejezetten elnagyoltak.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
A kocsikat szépen kidolgozták, de a növényzet, a kövek textúrája vagy a hó láttán könnyen azt gondolhatjuk, a DiRT Rally 2 ennél szebb volt, és az alkatrészek is csak lepotyognak egyben, a törésmodellel sem foglalkoztak olyan mélyen, ahogy azt a jelenlegi generációs hardverek lehetővé tennék. Konzolokon a látvány szinte egyáltalán nem finomhangolható, a HDR-t és a fényerőt tudjuk állítgatni, de nincs lehetőség váltani felbontást vagy framerate-et előtérbe helyező mód között, így nem tehetünk semmit, egy megfelelő javításig kénytelenek vagyunk elviselni a problémákat - vagy más alternatíva után nézni.
Egy napon talán sikerül a mostani hibákat javítani, mert nem orvosolhatatlanok, és ezek alatt egy tényleg kiváló ralijáték bújik meg, segédletek nélkül is szuper kezelhetőséggel. Kár, hogy pont a Codemastersnek nem sikerült elsőre mindennel betalálnia.