Ez a teszt most egy kicsit más lesz. Nem lesz szó felbontásról és fps-ről vagy bármi olyasmiről, ami divatos vitatémának számít manapság (szerencsére a szokásos de jó lenne, ha nem lenne optimalizálatlan" refrén sem hangozhat el, érthető okokból). A Heroes of Might and Magic III egy egyszerűbb kor gyermeke, ahogy igazából mi is.
Azt hiszem a Heroes III-at nem sok embernek kell itt bemutatnom. A világ egyik legismertebb és legjobb körökre osztott stratégiai játéka, amit sokmillió ember hibáztat sokmillió álmatlan - de végtelenül boldog - éjszaka miatt. A New World Computing és a 3DO klasszikusát a Ubisoft most egy HD kiadással hozza vissza. Nosztalgia biturbó.
Sokkal több videojátékkal játszottam az életem során, mint amennyit büszke lennék bevallani, de egyiknek sem köszönhetek annyi boldog pillanatot és szép emléket, mint a Heroes III-nak. Vagyis inkább a sorozatnak. A szebb napokat is megélt széria a '90-es évek végén napi programból nagyon hamar napi rutinná avanzsált és úgy állítgatta a biológiai órámat, ahogy neki tetszett. Amikor papírzsepivel ékeled ki a golyós egér gombját, hogy az éjszaka közepén ne ébressze fel a szüleidet az indokolatlanul hangos kattogás, az könnyedén lehet életed legbüszkébb és legsötétebb pillanata egyben (ki mire használta kamaszkorában a papírzsepit, barátom - HP). Én azt hiszem inkább büszke voltam. Főleg akkor, amikor már odáig jutottam, hogy egész nap bekapcsolva hagytam a gépet, hogy a szüleimnek egy idő után természetes legyen a 486-os traktorszerű kerregése és beleivódjon az álmaikba is. Zseni voltam, na.
Sokkal később - megvárva a bűntény szokásos elévülési idejét - bevallottam anyunak, aki fel sem nézve a keresztrejtvényből csak annyit mondott, hogy "tudom". "Aki hülye, legyen fáradt" - tette hozzá félreérhetetlen anyussággal. Én pedig fáradt voltam. Mindig. És ezek szerint hülye is.
A Heroes III később is sokszor előkerült, rengeteg veszprémi lanparty állandó szereplője volt, de még amikor már Angliában éltem, akkor is több éjszakát hotseateztünk végig a lakótársaimmal. Készültek a saját a mapok, könyékig másztunk az orosz fórumokba, hogy extra megoldásokkal pakolhassuk tele a játékot, később pedig pusztán azért, hogy elinduljon Windows 7 alatt is. Persze ezt is az oroszok oldották meg, mert a gogos komplett verzió már futott, mint a kisangyal.
Érthető módon nagyon izgatottan vártam, hogy az eredeti lemez és a DLC-kkel súlyosbított digitális kiadás után mivel lep meg minket a Ubisoft, akinek az utóbbi időben bizony volt miért bocsánatot kérnie és reméltem, hogy mindezt nem akarja tetézni egy klasszikus meghurcolásával.
Demastered HD
A Heroes of Might and Magic III HD Edition egy nagyon ígéretes projekt lehetett volna. Az utóbbi pár évben volt időnk hozzászokni a remastered és HD kiadásokhoz, viszont sok stúdió egyszerűen félreérti, hogy miről is kellene ennek szólnia. Pár felújított textúrától nem lesz valami méltó újrakiadás, főleg ha alapvető feature-ök is hiányoznak. Nyilván nem könnyű, amikor az embernek egy klasszikus kerül a keze közé, mert amellett, hogy meg kell őriznie az eredeti mű értékeit, jelentőségteljes és intelligens módon kell építenie rá, hogy a nem különösebben megértő rajongók és a játékosok új generációja is elégedett legyen. Igen, a játékfejlesztés nem könnyű. Ha az lenne, mindenki csinálná. Szerencsére így csak mindenki beszél róla.
A Ubisoft az utóbbi egy évben viszont úgy csinál, mintha nem értené a játékosokat. Pedig ez az a csoport, amelyik minden alkalommal artikulálatlanul üvölti bele a véleményét a kibertérbe, szóval meglehetősen nehéz félreérteni. A PC-s játékosok számára a Ubisoft majdhogynem semmit sem tett hozzá a Heroes III-hoz; akik most örülhetnek, azok a tablet-tulajdonosok. A Heroes III HD Edition legnagyobb előnye, hogy már útközben is gond nélkül játszhatunk vele, de mivel én még mindig szkeptikus vagyok a mobilgéminggel kapcsolatban, ezért erről majd Paca mesél nektek.
A Simpsonék már megcsinálták
Foglalkozzunk a dolog PC-s oldalával, hiszen már két évtizede ez a Heroes sorozat otthona. A legnagyobb probléma, hogy a Heroes of Might and Magic 3 HD Edition lényegében csak az alapjáték, a Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia, nem tartalmazza a két kiegészítőt, az Armageddon's Blade és The Shadow of Death DLC-ket. A Ubi hivatalos közleménye szerint a New World Computingnál csak az alapjáték forráskódját találták meg, ezért nem kerültek bele a HD kiadásba a kiegészítők. Ez főleg azért probléma, mert ezek még nem a "négy pálya, ja meg itt egy új sárkányszkin" szerű kiegek voltak és rengeteg olyan extra tartalmat és feature-t raktak hozzá az alapjátékhoz, amik nélkül kicsit fapadosnak tűnik már az élmény így 15 év után. Főleg úgy, hogy léteznek olyan ma is elérhető változatai a Heroes III-nak, amikben megtalálhatóak a DLC-k is, sőt, a Steamworks-támogatástól eltekintve szinte minden új funkciót össze lehet bele kukázni a netről. Igen, kényelmetlen és szöszmötölős meló, de többek között azért vagyunk PC-s játékosok (amikor azok vagyunk), mert szeretjük az ilyesmit. Van mozgásterünk és mi be is táncoljuk.
Fridióóó...tűűűmtűűűm
Szebb lenne a HD Edition? Őszintén szólva nem tudom. Inkább azt mondanám, hogy más. Én a Heroes III-mal akkor játszottam, amikor egy tollra rácuppantott vonalzó még repülő volt és a Playmobil katonáim véres csatái a szőnyegen olyan valósághűek voltak, hogy aludni is alig tudtam utána. A Heroes III-at számomra megszépíti az idő és a nagyobb felbontás (he?), illetve egy átszínezett sárkány egyszerűen nem tesz hozzá annyit, hogy homlokközépig szaladjon a szemöldököm. Inkább csak egy kicsit máshogy ugyanolyan, de valljuk be, a Ubisoft sem izzadta túl dolgot, annyira pedig főleg nem, hogy indokolja a 15 eurós árat. Az intróhoz és az átvezetőkhöz - amik a maga idejében hihetetlenül szépek voltak és a mai szimulátor-szaggatta játékvilágban is bőven megállják a helyüket -, hozzá sem nyúltak. Lehet, hogy tiszteletből, lehet, hogy lustaságból. Igazából mindegy.
A Heroes of Might and Magic HD Edition kicsit olyan, mint amikor 10 év után visszamész a régi iskoládba. Ismerős látvány, ismerős szagok, sok szép emlék, de mégis hiányérzeted van. Minden ott van, amiért régen szeretted, de a régi barátok helyett seprűfrizurás fiatalok csoszognak a folyosón és valahogy hiányzik belőle az, amiért beleszerettél. Ráadásul 15 euró egy párizsis szendvics a büfében.
A Heroes of Might and Magic HD Edition teszt a játék Steames verziója alapján készült, amit a Ubisoft biztosított számunkra.