Hirdetés

Mi az a G-Sync, és miért olyan hasznos?

|

Egyre több helyen bukkan fel az Nvidia technológiája, de sokan még mindig nem igazán értik, miről is van szó. Segítünk rendet tenni a fejekben.

Hirdetés

Nemrég megérkezett a szerkesztőségünkbe egy Acer Predator XB1 monitor, ami nemcsak 4K-s felbontással, hanem G-Sync támogatással is rendelkezik. Ekkora pixelszám mellett bizony komoly terhelésnek van kitéve a hardver, így szükség is van a G-Sync segítségére.

Hirdetés

Na de mi is az a G-Sync? 

A legtöbb monitor állandó képfrissítési rátával rendelkezik. Ez általában 60Hz, vagyis másodpercenként ennyi képkockát képes megjeleníteni a panel. Ha a videokártya minden másodpercben pontosan ennyi frame-et rajzolna ki, akkor nem lenne semmi probléma, csakhogy nem ez a helyzet. Az aktuális játékállástól függően a képkockaszám bizony komolyan megváltozhat: ha épp semmi izgalmas nem történik (mert mondjuk a földet nézzük), akkor felugorhat, ha viszont kismillió effektet kell megjeleníteni, akkor alaposan beeshet.

Előfordulhat tehát, hogy a GPU és a monitor nincsenek szinkronban, és a videokártya épp akkor küld egy új képkockát kirajzolásra, miközben a monitor egy másikon dolgozik. Ilyenkor képszakadás, úgynevezett screen-tearing jön létre, az adott kép egyes részei nem passzolnak tökéletesen, szabad szemmel is látható, hogy el vannak csúszva egymástól.

A szakadást meg tudjuk szüntetni, ha bekapcsoljuk a legtöbb játékba beépített V-syncet, ami biztosítja, hogy a videokártyánk a monitor képfrissítésének megfelelően küldje a képkockákat (már ha képes legalább ennyit kipréselni magából), ez azonban akadozáshoz és input laghoz vezet.

A G-Sync lényege, hogy nem a GPU-t igazítja a monitorhoz, hanem szinkronban tartja a kettőt, ezáltal folyamatos, szakadásmentes megjelenítést tesz lehetővé, és segít elsimítani azokat az akadásokat, amelyeket egy esetleges fps drop miatt látnánk. Amíg a monitor nem áll készen a következő képkocka fogadására (ergo nem rajzolta még ki teljesen az előzőt), a GPU nem küldd újabb frame-et.

Ehhez azonban két dologra is szükség van. Nemcsak egy megfelelő Nvidia kártyára, hanem egy G-Sync kompatibilis monitorra is. Ma már szinte az összes nagy gyártónak vannak ilyen megoldásai, de mivel a technológia működéséhez egy extra chipet is be kell építeni a monitorba, ez megemeli a megjelenítők árát. Szerencsére az elmúlt években fokozatosan egyre barátibb lett ezen monitorok ára, sőt, ma már gamer laptopok kijelzőjénél is találkozhatunk a G-Sync támogatással.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)