Hirdetés

Hogyan fejlődj úgy az életben, ahogy a játékokban? 1. rész

|

Te milyen képességeket fejlesztesz karaktereden egy játékban? És a valóságban magadon? Meg tudod tervezni tudatosan magad?

Hirdetés

Az ún. „szkillfa” sok játék visszatérő eleme. A fa pedig az egyik legősibb ismert szimbólum, nagyon gazdag jelentéstartalommal. Több részes írásomban elég messziről indítom a témát: lesz szó a fa ősi szimbolikájáról, az evolúcióról, az internetről, és persze arról, hogy mi játékosok miért, és hogyan használjuk a fát, egészen pontosan a szkillfát (vagyis a lehetséges képességeket szemléltető szimbólumot). A cikksorozat utolsó részében pedig körüljárjuk azt, hol is lehetne hasznosítani a szkillfát a játékok világán kívül (pl. a suliban vagy a munkahelyen), hiszen végül is lehet úgy nézni a dolgokat, hogy az egész élet egy játék. Végül pedig adok pár ötletet arra nézve, hogyan alkosd meg a saját életed valódi szkillfáját, mely az általános iskolától egészen a munkaerőpiacig elkísér.

A fa, mint ősi szimbólum mindenhol jelen van

Carl Gustav Jung, a világhírű svájci pszichiáter óriási jelentőséget tulajdonított a világfának, vagy életfának, mint jelképnek. Ez ugyanis egy archetípus, más néven őskép. (Jung az olyan jelképeket nevezte így, amelyek annyira ősiek, hogy szinte minden kultúrában jelen vannak, ennél fogva egy kicsit minden élő embernek ugyanazt jelentik.) A magyar népi hagyományokban ugyanúgy szerepel a Világfa mint Azeroth történelmében. A sámánoknak ez a szimbólum egy munkaeszköz is volt: a fa gyökerei vezettek a túlvilágba, a lombkoronája pedig a mennyországba. Mennél magasabb/alacsonyabb szintre révült a sámán, annál nagyobb hatalmú szellemekkel/sárkányokkal találkozhatott. Sok helyütt ma is szokás ültetni egy „életfát” az újszülött gyerkőc születésekor. Pszichológusok nagy kedvence a fa-rajz teszt, ami egy szakembernek nagyon sokat mesélhet a személyiséged fejlődéséről.

A Földön zajló biológiai evolúciót is lehet egy óriási családfán jelölni. Ha pedig elég vad a képzeleted, akkor az Interneten fellehető kapcsolatok, hálózatok mintázatába is belelátod az ősi szimbólumot, netán az Univerzum, vagy az agyadban most is működő neuronhálózat is tűnhet számodra hasonlónak egy óriási fa lombkoronájához hasonlónak:

Mi, a játékosok sem véletlenül használjuk a fát a hősünk (pl. birodalmunk) fejlődésének ábrázolására! Biztos vagyok benne, hogy a cikket olvasók nagy része tökéletesen tisztában van vele, hogy mi is az a szkillfa (vagy skilltree). Ennek ellenére arra kérlek titeket, hogy nyilvánvalósága ellenére elemezzük egy kicsit ezt a kulcsfontosságú játékelemet. Szerintem megéri.

Milyen szkillfák léteznek?

A legtöbb játékban a szkillfád a kasztodhoz (character class) kötött. Tehát ha te mágust játszol, nem elérhetőek számodra a lovagok képességei (skilljei). A legtöbb RPG-ben specializálódunk egy irányba, ami teljesen érthető a játékfejlesztők szemszögéből: így különféle szerepek (roles) formálódhatnak, (úgy mint „DPS”, vagy „tank”), illetve nem alakulnak ki mindenhez értő hősök. Ha nem lennének kasztok, és az összes képesség elérhető lenne mindenkinek, előbb utóbb valaki előállna a legütőképesebb kombinációval, amit utánozni kezdene az összes játékos. Ez pedig egyhangú játékhoz vezethetne (képzeljetek csak el egy olyan World of Warcraftot, ahol mindenki hasonló bulid-del nyomul).

Ennek ellenére léteznek olyan játékok, ahol a fejlesztők meg merik engedni, hogy bármilyen képességet kitanulhass. Az első példa, a Civilization sorozat. Biztos emlékeztek, hogy a ti általatok irányított társadalom és annak tudása (kultúrája) bármilyen irányba fejlődhetett, nem volt megszabva, hogy egy nép csak „harcos” vagy csak „kereskedő” legyen. Ha azonban szerettél volna egy valamiben kiemelkedő népet létrehozni, meg kellet szabnod a fejlődés irányát.

Egyes vívmányok kifejlesztésének pedig több feltétele is volt: Például csak abban a társadalomban fejlődhet ki vallás, ahol eltemetik a halottakat. Elsőre nem mindig logikus, de a Civilization sorozat fejlesztői általában elég szakszerűen beleásták magukat a régi korok történelembe és a kultúrantropológiába: a halottak eltemetése például azért feltétele vallásnak, mert az a primitív népcsoport, ami nem foglalkozik a halottai eltemetésével, az nagy valószínűséggel nem is hisz a túlvilági életben, így nagy valószínűséggel vallásos sem lehet (mi másért vacakolna a sírral, vagy a halotti máglyával?).

Folytatása következik!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)