Szinte minden játékos úgy érzi, hogy fejlődött valamiben a játékoknak köszönhetően - márpedig ha 8000 gamer egyetért valamiben, akkor azt komolyan kell venni. Tavaly a Mozdulj Gamer Mozgalommal és a JátékosLét Kutatóközponttal közösen egy kutatást végeztünk, amelynek célja az volt, hogy feltérképezze a játékosok sporttal és játékokkal kapcsolatos vélekedéseit, attitűdjeit és szokásait. Ennek során kiderült, hogy a játékok által fejlesztett készségek listájának élén a nyelvtanulás végzett, amin gamerként annyira nem vagyunk meglepve, hiszen a szerkesztőségből is sokan gyűjtögették össze angol szókincsük nagyobbik részét a videojátékokból.
Miért fontos kérdés ez?
Mert a kutatásban részt vevők életkora jellemzően 14 és 26 év között volt, vagyis nagyrészt a Z generációról beszélünk, akikhez új utak kellenek az oktatásban és a munkaerőpiacon is. Az 1990 után születettek hozzászoktak a digitális ingerekhez, a gyors információáramláshoz és a pozitív visszajelzésekhez, így nehezebb lekötni a figyelmüket a tradicionális oktatási eszközökkel. Nagyon fontos szempont, hogy a jövő munkaerőpiacán hogyan érvényesül ez a generáció, így ha őket megfelelő eszközökkel motiválják, sokkal hatékonyabbak lehetnek minden területen. A játékosított módszerek pedig sokkal célravezetőbbek lehetnek a klasszikus oktatási rendszer kudarcait látva (gondoljunk csak a nemrég közzétett, meglehetősen lehangoló PISA eredményekre, amelyek szerint szinte minden területen bőven az OECD-országok átlaga alatt vagyunk kompetenciák terén).
Damsa Andrei, a JátékosLét Kutatóközpont szakmai vezetője minderről így beszélt nekünk:
A gamifikáció (játékosítás) segítségével át tudjuk ültetni a játékokban meglévő motivációs erőt olyan környezetekbe is, amelyek alapvetően nem rendelkeznek ilyen tulajdonságokkal. Akár az oktatásról, akár a munka világáról van szó, a visszajelzés, a célok kitűzése, vagy a megfelelő információk felhasználása rendkívül fontos szerepet tölt be. A játékok pozitív hatásai azonban nem csak ezen a területen érhetőek nyomon, sokkal közvetlenebb eredményeket is megfigyelhetünk. Kutatások mutatják ki, hogy a játékosok körében erőteljesen fejlődhetnek azok a készségek és képességek (például logikai gondolkodás, a csapatmunka, vagy a problémamegoldás), amelyek fontos szerepet töltenek be az iskolai és a munkahelyi tevékenységek során is.
Játszva tanulunk
A fenti megállapítást egyébként jól tükrözi az a lista, amelyet maguk a játékosok állítottak fel saját fejlődésüket vizsgálva. A Z generáció már tudatában van annak, hogy a játék nem csak egy hobbi, lehet tudatosan jóra is használni, nem csak kikapcsolódásként. "Gyakorlatilag a nulláról indulva, tanulás nélkül kerültem be a legjobb 20 közé az angol OKTV-n. Ezt nagyrészt a játékoknak köszönhetem, persze a szüleim és a testvérem is segítettek kicsit" - írta a kutatás egyik anonim résztvevője, ami talán jól mutatja, hogy megfelelő közegben, szülői támogatással a videojáték remek eszköz lehet ahhoz, hogy fejlődni tudjunk vele több területen. A gamification szerepéről az oktatásban pedig több anyagot olvashattatok már a GameStar magazinban és online, és természetesen a jövőben is írunk majd nektek újszerű megoldásokról, projektekről, amelyek alapvetően a játékosított tanulást, a hatékonyabb és szórakoztatóbb önfejlesztést segítik.
A Mozdulj Gamer Mozgalom és a JátékosLét Kutatóközpont kutatásában résztvevők szerint a videojátékok által leginkább fejlesztett készségek:
- 83% - idegennyelv-tudás fejlesztése
- 72% - reflexek és reakcióidő javulása
- 65% - logika, taktika és stratégiai érzék fejlődése
- 60% - csapatmunka, együttműködés erősítése
- 53% - problémamegoldó képesség javulása
A játékos elemek akár a sportban is plusz motivációt adhatnak, amit ti is megtapasztalhattok, ha ellátogattok valamelyik Mozdulj Gamer rendezvényre! Gyertek, mozduljunk együtt!