A Dragon Age: Origins kritikai sikerét képtelen volt megismételni a Dragon Age 2, amelyet sok szempontból szétszedtek a rajongók, miközben az újságírók átlagban 10 százalékponttal értékelték kevesebbre (kivéve Chavát, ugyebár). Habár ennek ellenére jobban fogyott elődjénél a BioWare a harmadik rész fejlesztésével szeretné kiköszörülni a csorbát és a Dragon Age: Inquisition (a hármas számot kihagyták a névből, mivel nem közvetlen folytatásról van szó) eddigi információi alapján erre minden esélyük meg is van. Előzetesünk a GameInformer cikke és más források alapján készült.
A Dragon Age: Inquisition története Thedas földjén játszódik, ahol teljes a káosz: a Chantry a mágusokkal harcol, míg a Seekers of the Truth tagjai és a Templarok a saját útjukat járják, ráadásul Orlais-ban éppen polgárháború dúl. Ez a fajta megosztottság könnyen jelentheti a világ vesztét, hiszen egy portál nyílik az égen, amelyen keresztül démonok jelennek meg és elszabadul a pokol. Ebből adódóan mindennél fontosabb szerepe lesz az Inquisition nevű szervezetnek, amelyet nem befolyásol egyetlen külső hatalom sem, nem foglalkoznak a politikával, csakis a démoni fenyegetéssel törődnek. A játékos az inkvizíció egyik tagjaként kezdi meg tevékenykedését.
Tanulva a Dragon Age hibáiból, a főhősnek ezúttal saját szinkronja lesz és teljes mértékben testre szabhatjuk: mi dönthetünk a neméről, a nevéről, a kinézetéről, a kasztjáról (lehetünk warrior, mage és rogue), illetve a fajáról is (ember, törpe és elf, de a tervekben szerepel a qunari is). A játék viszont elsősorban nem a karakterünk fejlődéséről szól majd, hanem az inkvizíciós seregről, amelyet szintén fejlesztenünk kell. Seregünk méretét megnövelhetjük például kapcsolatok kiépítésével, küldetések teljesítésével, szívességekkel, zsarolással, felfedezéssel, ősi relikviák beszerzésével és így tovább. Mindennek természetesen jelentősége is lesz, hiszen példának okáért egy kastély kellő nagyságú hadsereggel megostromolható, viszont pár emberrel aligha.
A Dragon Age: Inquisition világa több részre bomlik, viszont mindegyik szabadon bejárható és felfedezhető lesz, azonban a különböző démoni és e világi ellenfelek nem alkalmazkodnak majd főszereplőnk fejlettségi szintjéhez, tehát óvatosan azzal a hősködéssel (erről lejjebb bővebben is beszámolunk). Noha a szabadság hatalmas lesz, várhatóan mégis a történeten és a narratíván lesz a hangsúly (a rivális The Witcher 3: Wild Hunt esetében már hallhattuk ezt). A fejlesztők szerint továbbá az előrehaladásban nem az játszik majd fontos szerepet, hogy mennyi küldetést teljesítettünk, sokkal inkább a már korábban említett seregünk mérete és ereje lesz a döntő. A keleti Fereldentől a nyugati Orlais-ig terjedő területek változatosak és hatalmasak lesznek, az eddigi Dragon Age epizódoknál sokkal nagyobbak, de szerencsére bejárhatjuk őket lóháton is (igen, lesz mount rendszer).
A különböző régiókban temérdek felfedezni való, rengeteg küldetés és mellékszál, barlangok, dungeonök, valamint további elfoglaltságok várják az átutazót, ráadásul mindegyik terület másmilyen lesz: némelyik mocsaras, más sivatagos, vagy éppen hegyvidékes. Számolnunk kell a szeszélyes időjárással is: tegyük fel, hogy esik az eső, ekkor sárossá válik a terület, tehát lassabban haladunk és harcolunk, míg a homokviharok akár meg is sebezhetnek. Ezenkívül másképp is interakcióba léphetünk a környezettel, például a mágus képes megjavítani az összeomlott hidakat, illetve ha találunk egy elhagyatott vagy romos őrhelyet, azt megtehetjük az inkvizíció egyik bázisává. A nappalok és éjszakák váltakozásának is nagy jelentősége lesz, sötétben például másfajta ellenfelekkel találkozhatunk, mint napfényben.
A harcrendszer a Dragon Age: Origins-ben megismerthez hasonlít majd, más szóval nem a gombok nyomogatása, hanem a megfontolt támadások és a társakkal való együttműködés hozza majd meg a kívánt sikert. Erre számíthatunk az ellenfelektől is, akik ahelyett, hogy nekünk ugranának, keresik a megfelelő lehetőséget, csapatosan támadnak, kihasználják a környezet előnyeit - ezt szerencsére mi is megtehetjük - és azt is figyelembe veszik, hogy mennyi életerőnk van, milyen képességekkel rendelkezünk és hol helyezkedünk el az aktuális helyszínen. Eltérő típusú támadásokra kell számítanunk, hiszen lesz közelharci, távolsági, támogató és lopakodó ellenfél is, tehát érdemes a csapatunk "összeállításánál" figyelembe venni a ránk leselkedő lehetséges veszélyeket.
A csata hevében társaink felett ismét átvehetjük majd az irányítást, kiadhatjuk nekik, hogy mit tegyenek, ennek köszönhetően az éppen kialakult helyzethez a rögtön képesek alkalmazkodni. Az ilyesfajta együttműködést egy páncélozott sárkány megtámadása prezentálja a legmegfelelőbben: egy közelharci csapattagunk szétzúzza a lábát védő páncélt, majd a rogue mögé kerül, megmérgezi a fedetlenül hagyott végtagot, ennek hatására a sárkány nem tudja használni a lábát, megbotlik, ekkor lendül támadásba a mágus nagy erejű varázslataival és mindenki más is. Jól hangzik, ugye?
Lesz crafting rendszer is: nem csupán a fő karakter, de a csapattársak képességeit és felszerelését is testre szabhatjuk, lehetőségünk lesz nyersanyagokból páncélt craftolni, amik az első információk szerint máshogy mutatnak majd a különböző fajokon.
Ismét a Dragon Age 2 példáját felhozva, a BioWare ezúttal az égre is megesküdött, hogy a Dragon Age: Inquisition PC-s változatának irányítása valóban PC-re lesz szabva, tehát teljes támogatást élvez majd az egér és a billentyűzet. A technikai részénél maradva, a Frostbite 3 vélhetően minden eddiginél szebb megjelenést és nagyobb világot biztosít a játékosok szórakoztatására, mindemellett képes lesz áthidalni a jelenlegi és a következő generáció közötti szakadékot - ezzel szeretnék megoldani a mentések átvitelét is.
Lesznek visszatérő szereplők is, például a második fejezetből feltűnik Cassandra és Varric, valamint jelen lesz Morrigan is, bár ő nem követ minket, viszont egy cameo-nál több szerepe lesz. Akad azért egy újonc is Vivienne személyében, aki egy szemrevaló mágus lesz. Az ismerős és vadonatúj karakterek mellett újfent oda kell figyelnünk a válaszainkra, ugyanis mindennek következménye lesz, döntéseink az egész világra és a történetre is kihatnak majd és nem csupán kis mértékben, alkalomadtán látványosan is.
Végül, de nem utolsó sorban előkerült a Dragon Age: Inquisition multiplayerének kérdése is, amelyre a fejlesztők csak annyit reagáltak, hogy nagyon megtetszett nekik a Mass Effect 3 esetében alkalmazott többjátékos mód, tehát valószínűleg hasonló megoldásra számíthatunk.
Hogy a fenti ígéretekből és részletekből végül mit tud megvalósítani a BioWare a 2014-ben esedékes Dragon Age: Inquisition megjelenésig (PC, PS3, X360, PS4 és Xbox One platformokra), arról elhamarkodott lenne most nyilatkoznunk, ellenben már ennyiből is látszik, hogy valóban megfogadták a játékosok észrevételeit és abból még soha nem sült ki semmi rossz.