Hirdetés

Egyslágeres cégek - kopik az Angry Birds fénye

|

A játékiparban sem ismeretlen jelenség a hirtelen berobbanó, majd gyorsan lecsengő hype, emlékezzetek csak a Flapy Birds-re, de ez csak a jéghegy csúcsa.

Hirdetés

Megvan az a dal, hogy Who Let the Dogs Out? Persze, hogy megvan. És a Macarena? Naná. És az It’s Raining Men? Halleluja! Oké, akkor most fejből kérem a három előadót, akik ezeket a mindenki által ismert számokat éneklik. Nincs meg, ugye? Persze, mert mindhárom one hit wonder, vagyis olyan sláger, aminek az előadója nem tudott még egy hasonlót villantani, így a dalok megmaradtak az emlékekben, az énekesek meg feledésbe merültek. Könnyen lehet, hogy valami hasonló fog történni az Angry Birdsszel és még pár játékkal – a one hit wonder ugyanis a játékpiacon is létező jelenség, és soha nem volt annyira aktuális beszélni róla, mint manapság.

Megunt kisállatok

Eleve kevesen tudják valószínűleg, hogy mi az Angry Birds fejlesztőcsapatának neve, bár a GameStar olvasói közül bizonyára azért többen mondják most kórusban. A Rovio cég 2003 óta létezik, de csak 2009-ben került be a köztudatba az Angry Birdsszel, ami több mobilplatformon is óriási siker lett – gondolom, senkinek nem kell bemutatni. A játék és folytatásai olyan jól prosperáló, sikeres céggé emelték a Roviót, hogy azt a finn gazdaság is megérezte, sőt a helyi kormány ráállt a tehetséges játékfejlesztők támogatására (aminek lett is eredménye; hogy mást ne mondjak, jelenleg az egyik legmenőbb mobilos játék, a Clash of Clans fejlesztője is finn).

A vállalat tündöklése pár évig tartott, a címszereplő madarak és sertés ellenfeleik több folytatást, spinoffot és persze rengeteg plüssfigurát, egyéb merchandisingot, sőt tematikus vidámparkot is kaptak. Mindezek ellenére piaci elemzők már tavaly pedzegették, hogy a Rovio lejtmenetbe került, és ez most már biztosnak tűnik. A cég tavasszal elég rossz eredménnyel zárta üzleti évét: nyeresége 26,9 millió euró volt, ami 52 százalékkal kevesebb, mint a korábbi évben. A bevételek alig (3 százalékkal) nőttek, miközben a cég létszáma 500-ról 800 fősre duzzadt. (Persze ebben nem csak játékfejlesztők vannak, a Rovio az Angry Birds franchise-ra építve felhúzott mindenféle egyéb divíziót, mindenekelőtt egy animációs stúdiót.) A visszaesésnek meglett a következménye: Mikael Hed, a cég elnök vezérigazgatója pár hete lemondott pozíciójáról. Továbbra is a cégnél marad, de már csak az említett animációs részleget irányítja. Az új góré Pekka Rantala lesz, aki a Nokiától került a Rovióhoz kereskedelmi vezetőként, és vélhetően egy szigorúbb multis szemléletet hoz majd a garázsfejlesztőként indult cég irányításába (bár azért ne felejtsük el, hogy a Nokia sem volt nagy siker az elmúlt években).

Pukkadó lufik

A Rovio esete nem egyedi, nyilvánvaló párhuzamot lehet vonni például a Zyngával, amit a Farmville-en kívül kevés játékról ismerünk (pedig akadtak bőven). A közösségi parasztszimulátor olyan népszerű volt, hogy amikor a cég 2011 végén tőzsdére ment, tízdolláros áron bocsátott ki részvényeket, ami hétmilliárd dollárosra árazta be a vállalatot. Aztán ahogy a Farmville júzereket vesztett, és a bevételek elmaradtak a várakozásoktól, úgy esett az árfolyam: az elmúlt két évben nem tudott hat dollár fölé menni, de inkább kettő-három körül maradt – e cikk írásakor éppen kerek három dollár, ami azt jelenti, hogy a cég nem egészen három év alatt 70 százalékot veszített értékéből.

Az sem segített persze, hogy a csúcson megvették a Draw Something című játékot, éppen azelőtt, hogy pár hét alatt elveszítette volna rajongói nagy részét. Az is hozzájárult a kudarchoz, hogy 2012 nyarán – amikor a Google keresője már kiadott pár ezer találatot a „Farmville-lufi” kifejezésre – kiderült, hogy a Zynga-vezérkar elkezdte kimenteni a pénzt, többek közt saját részvényeik eladásával. De az idei hírek sem voltak megnyugtatók: áprilisban jött ki az első negyedéves jelentés, amiből kitűnt, hogy az aktív felhasználók tábora egy év alatt majdnem feleződött, napi 53 millióról 28 millióra zuhant (most is nagyjából annyi, a második negyedéves jelentésben is csak 29 millión áll). Az első negyedévben 61, a másodikban 63 milliós veszteséget jelentettek, az elmúlt bő egy évben majdnem 20 százalékos leépítés történt, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy a Microsofttól tavaly odaigazolt (ejtsd: kipaterolt) Don Mattrick nagy csodát tudna művelni a szebb napokat látott vállalattal.

És hogy mobilos példát is mondjak, a King Digital körül is egyre több az aggodalmas hang, kongatják a vészharangot az elemzők rendesen. A cég fejlesztette ugye a Candy Crush Sagát, ami hihetetlenül népszerű… volt tavaly és még talán év elején is, de a freemium csoda rohamosan veszít rajongótáborából. Augusztusban jött ki a cég negyedéves jelentése, és a második negyedévre öt százalékkal csökkent a bruttó forgalma az elsőhöz képest. Ez nem tűnik nagy visszaesésnek, de ezt szinte mind a Candy Crush Saga hanyatlása okozta, és ez olyan vészjelző volt a részvényeseknek, hogy a King-papírok árfolyama egy nap alatt majdnem negyedével zuhant. Nem sok jót jósolnak a következő negyedévre sem.

Haldokló konzoljátékok? Aha…

A dolog pikantériája, hogy sem a Candy Crush Saga, sem az Angry Birds nem eredeti játék. Előbbi csak újracsomagolta és a mikrotranzakciós üzleti modellhez passzintotta a Bejeweledet, ami önmagában egy sokadik klónja volt a „rendezz hármat egymás mellé” játékoknak (ilyenek már C64-en is voltak). Az Angry Birds pedig a Crush the Castle című népszerű flashjáték koppintása egy az egyben (csak a madaras cukiságmáz a hozzáadott érték), de annak is voltak már elődei, például a Wiis Boom Blox.

Ehhez képest a sikerjátékok fejlesztői elképesztő nagy arccal tudnak nyilatkozni, ha mikrofont tolnak eléjük. Tommy Palm, a Candy Crush Saga fejlesztője, akarom mondani játékguruja (nem vicc, ez a hivatalos munkaköre) például év elején azt mondta, a videojáték jövője a mikrotranzakció, kár ellene kapálózni, nincs más járható út. A Rovio fő marketingese, Peter Vesterbacka pedig 2011-ben még messzebb ment: egy konferencián azzal állt elő, hogy haldokolnak a hagyományos konzolos játékok, mert a játékosok már nem akarnak ilyeneket, hanem a gyors és pörgő mobilos csodákra kattannak. Hát, én azért megnézném a Mass Effect 4-et.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy nem eszik olyan forrón a kását. Akármilyen magabiztosak is a hirtelen óriási sikertől megrészegült fejlesztők, a játékpiacon – és főleg a mobiljátékpiacon – egymást váltják a pünkösdi királyságok. A Candy Crush Sagát most éppen a Clash of Clans fénye homályosítja el, de egy-két éven belül az is egy elnyűtt, régi póló lesz, amit a játékosok lecserélnek majd egy új menőségre. És az a cég, ami ilyen one hit wonderekre építi a birodalmát, veszélyes hullámvasút-menetekre számíthat a piacon.

(És hogy megspóroljak nektek három keresést: Baha Men, Los del Rio és Weather Girls.)

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)