Korábbi cikkek a témában:
- Álom-világ 0. rész: Mi az MMO-k titka?
- Álom-világ 1. rész: A világ kapuja
- Álom-világ 2. rész: Az első lépések
- Álom-világ 3. rész: Missziók és küldetések
- Álom-világ 4. rész: Sztori a lelke?
- Álom-világ 5. rész: Fejlődés és képességek
- Álom-világ 6. rész: Álmaink csatái
- Álom-világ 7.rész: Mesterségem címere
- Álom-világ 8. rész: Közdazdaságtan MMO-módra
- Álom-világ 9. rész: Minden, ami vásárlás
- Álom-világ 10. rész: A goldfarmerek kérdése
- Álom-világ 11. rész: Mennyi időt vesz el egy MMO?
- Álom-világ 12. rész: Közösség a lelke?
- Álom-világ 13. rész: A kezelőfelület bűvöletében
- Álom-világ 14. rész: A kezelőfelületről bővebben
Ha egy MMO igazán megfogott minket, begyűrűzik az életünk más területeire is, akkor is, ha éppen nem a karakterünket irányítjuk. Az igazán jó MMORPG-k fejlesztői pedig felismerik ezt, és a lehető legtöbb különböző módon támogatják, hogy akkor is játszhassunk, ha éppen nem játszunk. Ha adott a lehetőség, hogy az ebédszünetben vitákba bonyolódhassunk a legújabb kiegészítőben rejlő lehetőségekről, ha a villamoson ülve ránézhetünk, hogy állnak licitjeink az aukciós házban, vagy ha nyaralás közben is értesülhetünk arról, hogy egy ritka szörny felbukkant valahol, és guildtársainknak szüksége lenne segítségünkre, ez ugyan etikailag némiképp vitatható, de elkötelezettségünket jelentősen növelő eszközt ad a kiadó kezébe. És amíg belemegyünk ebbe a játékba, addig úgy is érezzük, hogy ezek a megoldások mind a mi igényeinket szolgálják ki.
Az ősrobbanás előtt
Többször utaltunk már arra, hogy egy játék promóciója, élete a köztudatban megkezdődik már jóval kiadásának dátuma előtt. Ugyanez igaz a körülötte formálódó közösségekre, még akkor is, ha a kiadó ezt egyáltalán nem támogatja, hiszen már ekkor rajongói oldalak, fórumok születnek, ahol a beszélgetésekből már akár évekkel a megjelenés előtt guildek kezdenek formálódni. És – bármily meglepően hangzik is ez – ugyanez igaz a tulajdonképpeni játéktevékenységre is. Az elejtett információmorzsákból ugyanis sokan már ekkor elkezdik összerakni majdani karakterieket: kitalálják, milyen fajú, kasztú, foglalkozású avatárral kezdik a játékot. Bár ebben a szakaszban általában a későbbi játékosoknak csak igen kis része vesz részt aktívan, a folyamat támogatása és előtérbe helyezése nemcsak az előzetes lelkesedés generálása miatt hasznos, de azért is, mert segítséget nyújthat a később bekapcsolódó, kevésbé elkötelezett játékosoknak az elindulásban, vagy akár a nekik való közösségek megtalálásában.
Alapvetően elég is lehet egy hivatalos fórum néhány moderátorral, de sok más eszköz áll rendelkezésre már ebben a szakaszban is, hogy ennél azért profibb marketinggel erősítse a kiadó az elköteleződést. A világ történetének, a fajok és kasztok részletenkénti csepegtetését ki lehet egészíteni „Te milyen karakter leszel?” típusú szavazásokkal, de akár személyiségtesztekkel is, mint ahogy a The Secret World esetében is láthattuk. Személyessége miatt még erőteljesebb eszköz, ha a játék előrendelése mellett karakterünk nevének lefoglalására is lehetőséget kapunk, hogy például időben bebiztosítsuk a más játékokban már felépített MMO-identitásunk megőrzését.
Ugyanígy a más játékokban már meglévő közösségek átcsábítását is megkönnyíti, ha a guildek nevének lefoglalására is lehetőség adódik (ahogy például a Star Wars: The Old Republicban láthattuk).
Ha ezek mellett a játékról szóló előzetes információk csepegtetése is kisebb játékok vagy a játékosok más jellegű aktivitásra serkentése formájában valósul meg (tippelés, nyomozás vagy már ismert világ esetében például a kvízek), az még tovább erősítheti a várakozást. És még folytathatnánk a sort, pedig a játék még el sem indult...
A játék mellett
Az előbb említett eszközök persze akkor is hatásosak, ha éppenséggel már megjelent a játék: a megfelelően moderált hivatalos fórum pedig egyenesen életbevágóvá válik ebben a fázisban. Ekkor azonban néhány további lehetőség is bekerül a képbe, amikkel érdemes élni.
A karaktereket, a különböző tárgyakat és ellenségeket nyilvántartó, jól kereshető és szűrhető adatbázisok a hivatalos weboldalakon sok időre lefoglalhatják a játékosokat, hogy ne a játékon belül kelljen mindennek utánanézniük, amit sok esetben kidobott, elfecsérelt időnek éreznének, és jelentősen csökkenthetné a játékélményt is. Ha ugyanezeket a funkciókat mobilapplikáció formájában is elérhetővé teszi számukra a kiadó, azaz akár útközben is kikereshetik, melyik legyen a következő megszerzendő fegyverük, még tovább fokozódik a kényelemérzet, és adott esetben még többet foglalkoznak a játékkal a világon kívül is, anélkül, hogy úgy éreznék, ez más tevékenységektől veszi el az idejüket. Ugyanez igaz a bevezetőben már említett alkalmazásra, ami az aukciós ház figyelését és akár a licitálást vagy a tárgyak licitre bocsátását is lehetővé teheti.
A karakterek megtervezésének támogatása (például interaktív képességfák) webes és mobilos alkalmazásokkal szintén a fentiekhez hasonló kényelmi funkció, amiért különösen a nagyobb változásokat hozó kiegészítők vagy patchek megjelenését megelőzően lesznek hálásak a játékosok. Pláne, ha a szerverek már éppen leálltak, de az alkalmazások addig is elérhetők maradnak.
Amiről itt szó van, az tulajdonképpen a játékmenet egy részének kiszervezése a világon kívülre, az MMO-kra amúgy nem kifejezetten jellemző hordozhatóság és mobilitás jegyében. Ennek a munkának a legnagyobb részét a rajongók persze így is, úgy is elvégzik majd wiki-oldalakon és egyebütt, de ha a kiadó maga adja át ezeket az eszközöket, az egyfelől szélesebb réteg számára teszi elérhetővé őket (azok az alkalmi játékosok is megtalálják őket, akik egyébként nem keresnék), másfelől pedig az elkötelezettebb játékosok körében is növeli a kiadó és/vagy a fejlesztő iránti elkötelezettséget.
Közösségépítés
De nem csak az egyjátékos vonatkozású tevékenységeket támogathatja a játék a világon kívüli eszközökkel. A nagyobb csaták, raidek szervezése például most is jelentősebb részben a játékon kívül, a különféle játékosközösségek saját fórumain történik. Egy komoly funkcionalitással bíró felület a szövetségek, céhek saját oldalai számára viszont ennél több lehetőséget is rejt: olyan adatbázis születhet általa az egyes csoportok szokásairól, ami az új tagrekrutálást is támogatja, vagy éppen az adott játékosnak segít a számára megfelelő közösség megtalálásában.
Emberek és istenek
Hasonlóan erős eszköz a kiadó kezében, ha különféle módszerekkel támogatja a rajongói oldalakat (mint például a Blizzard), és ezzel akár versenyhelyzetet is teremt köztük, ami az éppen nem támogatott oldalak számára is inspiráló lehet a még több, még jobb tartalom előállítására.
Egy hivatalosan is támogatott, a kiadó által elismert rajongói oldal magához vonzza a játékosokat, akik az itt fellelhető exkluzív tartalomért, esetleg nyereményjátékokért aktívabban vesznek részt az oldal életében. Valójában azonban az oldal puszta elismerése a kiadó részéről már emeli annak tiszteletét. A virtuális világ alkotói a játékosok többségében óhatatlanul egyfajta istenekké válnak. Ők az Alkotók, akikhez fohászkodnak, ha nem elég erős a karakterük, és akiket szidnak, ha valami nem úgy megy, ahogy nekik tetszik. Rajtuk múlik a virtuális világbéli nagyon is valós életük. Kis túlzással tehát azt állíthatjuk, hogy a hivatalos rajongói oldalak bizonyos értelemben szentek. De ugyanez igaz a játékmesterekre és a hivatalos fórumon jelenlévő, megszemélyesített moderátorokra is, akik így bizonyos értelemben az istenek földi helytartóinak számítanak. Ez volt a The Saga of Ryzom játékmesterek által vezetett világon belüli akcióinak és többek között a World of Warcraft fórumának titka is.
Nagyon nagy vonzerővel bír, ha a játékosok úgy érezhetik, hogy ha elég ügyesek, befolyással bírhatnak a világ további fejlődésére, mert többé-kevésbé közvetlen kapcsolatba kerülhetnek azokkal, akik a világukat létrehozták; így nem csak egymással vitáznak, de szavaik talán meg is hallgattatnak.