Hirdetés

Xbox One - a fejlesztőknek is jó lehet egyszer?

|

Újabb változások történtek a Microsoft következő generációs konzoljának háza táján. Összeszedtük az elmúlt nap eseményeit.

Hirdetés

Volt valaha egy nagyon mély szakadék, melybe a Microsoft az Xbox One bejelentésével gyönyörű fejest ugrott, majd magára lapátolt némi sarat. Ebben segítettek neki a csalódott felhasználók is, akik annak ellenére, hogy évek óta hűséges Xbox 360 tulajdonosok, ígéretük szerint a következő generációban inkább a Sony mellé állnak. Megtalálva a gödör aljára rejtett ásót, az Xbox One gyártója elkezdett felfelé haladni, melyet először június közepén vehettünk észre, amikor bejelentette, hogy búcsút int a felhasználói szempontból kedvezőtlen DRM-nek. Cliff Bleszinski ekkor aggodalmát fejezte ki, úgy vélte, hogy ezzel a döntéssel a DLC-k száma emelkedni, míg a fejlesztőstúdióké csökkenni fog (ez egyébként nem egészen alaptalan megállapítás). Utóbbin változtathatnak az újonnan bejelentett szabályok, megszaporodhat a lelkes indie-k száma. 

Mert ez egy indie-ántánc

Az Xbox 360-nál sanyarú volt a független fejlesztők élete, hiszen kiadó nélkül gyakorlatilag esélyük sem volt arra, hogy terméküket a nagyközönség elé tárják. Igaz, akik olyat tudtak alkotni, amit a Microsoft forgalmazásra alkalmasnak talált, azok élvezhették a platform üzemeltetőjének áldását, előkelő helyet szerezhettek meg az Xbox Live Arcade-en, de nagyon kevesen jártak szerencsével. Félmegoldás volt az Xbox Live Indie Games elindítása, ahova 2012 januárjával bezárólag 2250 játékot töltöttek fel, de a korlátozások, mint hogy egy játék sem lehet 500 MB-nál nagyobb, hogy a játékok ára többé-kevésbé korlátozott, hogy nincsenek achievementek, inkább elriasztották az apró fejlesztőket, mintsem a próbálkozásra buzdították volna.

 

A tegnapi nap folyamán röppent fel a pletyka, hogy a Microsoft másodszorra is beadta a derekát, és némi pénzügyi és morális veszteség mellett, a nagyobb jó érdekében újabb döntésén változtat: felgyorsítja a jóváhagyási folyamatot és az iTunes App Store-hoz hasonlóan, egy legfeljebb 14 napos ellenőrzési procedúrát követően közzéteszi bárki alkalmazását, amennyiben az megfelel a szerződésben foglaltaknak. Ettől nem kell megijedni, általában a pornográf és kisebbségeket sértő tartalmakat tiltják, nem lesz az, hogy 10-ből 9 játékot visszadobnak, ha a fejlesztő nem ajánlja fel a veséjét az olasz maffiának.  

Most felhasználói Xbox One, most fejlesztői Xbox One...

Némi aggodalom övezte a bejelentést, hogy a devkitek (a konzol fejlesztői változatai) és a piacra szánt Xbox One-ok egy az egyben megegyeznek. Ezzel annyi a gond, hogy így bármely Xbox One-t át lehet alakítani devkitté, és onnantól, hogy a platform nyitottá válik, a hackerek is szabad kezet kapnak. Chad Gibson, az Xbox Live vezető programmenedzsere megjegyezte, hogy saját fejlesztői eszközökkel is lehet már játékot fejleszteni, kevesebb a protokoll, kevesebb a - később fölöslegesnek talált - szabályozás. Marc Whitten azt ígérte, hogy az önálló játékkiadást az augusztusi gamescomon részletezik, köztük azt is, hogy mennyit csippent le a Microsoft az indie-k által forgalmazott játékok bevételéből, hogy a független fejlesztőknek exkluzivitást kell-e fogadniuk, illetve hogy az Arcade-es játékokhoz hasonlóan jól látható helyen, vagy valahonnan a hatvanötödik menüből egy titkos gombkombináció megnyomásával hozhatjuk-e elő a listát. Szintén kérdéses az árazás, beleszól-e a Microsoft abba, ha valaki olcsón szeretné forgalmazni a játékát.

Az elemzők elemeznek

Mivel ez egy üzletileg különösen fontos lépés, előbújtak a játékvilág nagy megmondói is, hogy megbecsüljék, a döntés miatt milyen következményekkel kell számolnia a Microsoftnak és a játékostársadalomnak. Billy Pidgeon, független elemző szerint mindez ígéretesen hangzik, békét teremthet az indie-k és az Xbox gyártója között. Egyértelműen látszik, hogy a Microsoft hallgat a felhasználói és iparági visszajelzésekre. Elmondta, hogy az Xbox Live Indie Games megkérdőjelezhető minőségű és értékű játékokat gyártott, és hogy az Apple modellje a gagyi, másolt szoftverek elterjedéséhez vezet, ahol csak kis módosítás kell, hogy egy termék a toplisták élére kerüljön. 

Michael Pachter szerint felhasználóbarát és bátorító a döntés, a játékok száma megszaporodhat és még az is meglehet, hogy néhány próbálkozás kimondottan jól sikerül.

A DFC Intelligence-nél dolgozó David Cole véleménye valamivel negatívabb, de még ő is pozitívan tekint az egészre: „Ha bárki kiadhat játékot, mindig ott van a kétség, hogy nem lesz-e tele a platform szeméttel. Az egész befolyása az Xbox üzletre valószínűleg elhanyagolható lesz. Annyi történik, hogy a fogyasztók egy csomó olyan termékhez férnek hozzá, amik már megjelentek PC-re és mobilokra, szóval nem hiszem, hogy bárki emiatt venne Xbox One-t.”

Végül az IDC kutatási menedzsere, Lewis Ward emelt szót, aki szerint igenis nagy dolog ez a kis fejlesztőknek: „Nézzük csak meg a Minecraft elképesztő Xbox 360-as sikerét. Képzeljük el, hogy a Microsoft mennyi mindent tehet az indiekért, ha abbahagyná önmaga sorozatos lábon lövését a súlyos felhasználási feltételekkel.”

És mit gondolnak maguk a fejlesztők?

Ami igazán számít, az természetesen a független fejlesztők véleménye. A Monaco: What’s Yours is Mine készítője, a Pocketwatch Games csapatát erősítő Andy Schatz elárulta, hogy egy nyílt platform sokkal jobb, és bár élvezte a Majescóval (a játék kiadója) való közös munkát, ha lehetősége lett volna rá, sokkal kevesebb stresszt kellett volna átélnie. „Ha a Microsoft nem reklámozza a játékodat, ugyanolyan hatalmas dolog lesz bármilyen számottevő eladást kiharcolni” - tette hozzá.

Matt Thorson, a TowerFall fejlesztőjének hatalmas változást hozhat a Microsoft döntése: „Számomra az önálló kiadás hiánya nagyon megnehezíti a döntést, hogy egyáltalán fejlesszek-e adott platformra. Soha nem dolgoztam a Microsofttal, de hallottam rémisztő történeteket más indie-ktől. Remélem, hogy tisztában vannak a problémákkal és készek munkát fektetni a Sony utolérésébe. Úgy tűnik, jó úton vannak ezzel és a javítások díjának korábbi eltörlésével.”

 

Volt olyan is, aki nem szállt el a döntéstől. Jennifer Schneidereit a Nyamyam Gamestől nem tud megbocsájtani a Microsoftnak, hiszen ők mindig olyan mentalitást tanúsítottak, amivel kizárták a független fejlesztőket a köreikből. Schneidereit maga is dolgozott a Microsoftnál, és tudja, hogy a cég céljai és iránya gyakran változik, ezek némelyike az utolsó pillanatban elkövetett gyors tapasz, aztán a végeredmény olyan lesz, mint az Xbox Live Indie Games, ahol a Microsoft megadja a platformot, de nem nyújt támogatást, hogy az sikeres is legyen.

 

A Polygon szintén megkérdezett néhány szakmabelit, akik többek között az indie címek elhelyezése, a bevételek miatt aggódnak. Brian Provinciano, a Retro City Rampage fejlesztője kijelentette, hogy miután Xbox 360-ra fejlesztett, még csak venni sem fog egy Xbox One-t, nemhogy játékot készíteni rá. „A Microsofttal való munka a karrierem legboldogtalanabb pontja volt. A szabályzat egy dolog, de a fejlesztői kapcsolatokról sem szabad megfeledkezni”

 

Átugrani a korlátot 

Phil Spencer a mai nap során Twitter üzenetekben válaszolt a felhasználók kérdéseire, így tőle is megtudhattunk egyet s mást. Kiderült például, hogy a fejlesztők annyi RAM-ot használnak, amennyit csak szeretnének, illetve hogy a keresőt és a Marketplace-t is úgy alakítják, hogy könnyű legyen megtalálni az arra érdemes címeket. 

Egyelőre nincs mindenki meggyőzve arról, hogy az Xbox One most már versenyképes, és érdekes, hogy ha az indie-kről van szó, még a Nintendónak is jobb a hírneve, akármennyire is gyengén teljesít a Wii U. Novemberig még sok minden változhat persze, de ezeket a jeleket már különösebb erőfeszítés nélkül lehet pozitívnak értékelni.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)