Több mint 250 kipróbált társasjáték után az ember (jelen esetben konkrétan én) már joggal érezheti úgy, hogy sok mindent látott. Bőséggel volt ezek között olyan is, amiben kártyák vannak, azoknak adott kijátszási költsége, különleges hatása, meg típusa - ezen alapokra egyszerű és összetett, ismerős és újszerű élményt kínáló játékokat egyaránt lehet építeni.
A magyarul a Gémklub kiadásában megjelent, eredetileg The Vale of Eternity néven kiadott Sárkányok völgye több elemével is kiemelkedik az átlagból, tele van szuper ötletekkel, taktikai lehetőségekkel, és hát nem elhanyagolható az sem, hogy mennyire jól mutat.
Nyomokban sárkányt tartalmaz
Bár a cím azt sugallja, hogy elsősorban sárkányokkal fogunk találkozni, a dobozban rejlő 70 kártya mindegyike valamilyen más mágikus lényt ábrázol. Öt osztályba sorolhatók, aminek nagy jelentősége van, de nem azért, amiért elsőre gondolnád: minden kör elején felhúzunk kétszer annyi lapot a pakliból, ahány játékos játszik, és ezeket elhelyezzük a játéktábla megfelelő színű oldalaira. Ennek értelmében minél többen játszunk, annál több lap közül választhatunk, ezáltal 3-4 fővel jobban tudunk tervezni és kombózni, mintha csak 2-en mérkőzünk meg.
Nem kell szetteket gyűjtögetnünk, nem ezért fontos a lapok típusa, hanem azért, mert minden egyes színhez más érték tartozik: különböző lapok eldobásával különböző számú és értékű, kártyavásárlásra elkölthető követ szerezhetünk. Érdekes csavar, ötletes újítás, hogy ezen kövekből négynél többet soha nem tartalékolhatunk, de lehet nálunk akár négy 6-os értékű vagy négy 1-es értékű is (vagy bármilyen kombináció). Ha viszont például egy 5-be kerülő lapot veszünk meg egy 6-os kővel, a többlet elveszik, nem lehet se váltogatni, se visszajárót szerezni.
A kártyák lehelyezése után minden játékos sorban, egyesével választ egyet, majd visszafelé haladva még egyet, ezekre helyezi a jelölőit. Ezt követően a kezdőjátékostól indulva mindenki eldöntheti, milyen akciókat hajt végre a négy lehetséges közül, korlátlan számban: eladhatja a lefoglalt kártyát, hogy köveket szerezzen; megszelídítheti, hogy a kezébe húzhassa fel későbbi kijátszás céljával; kijátszhatja (megidézheti) kövek elköltésével; vagy fizethet annyi követ, amennyi az aktuális forduló száma, hogy egy korábban kijátszott lapot eltávolítson maga elől.
Azért lehet fontos megszabadulni már nem hasznos lapoktól, mert a fordulószám határozza meg, maximum mennyi lehet lent előttünk. Vannak állandó hatással bíró vagy fordulónként aktiválódó lapok, amiket jó megtartani (így motort építve, ami később számos előnyhöz juttathat minket), de azonnali hatást aktiválók is, melyektől gyakran hasznosabb kijátszás után megválni. A kártyák szinte mindegyike olyan bónuszt ad, ami ha nem is ér rögtön pontot, tényleg közelebb visz minket a 60 pont elérésével kiváltható győzelemhez, és sok aktivál erős kombókat, amiket élvezet végigcsinálni. Különösen trükkösek azok a lapok, amiket minden forduló végén vissza kell vennünk a kezünkbe - az alább látható Ördögfióka ráadásul semmibe nem kerül, de két 1-es követ ad minden kijátszásnál, tehát minden forduló során.
Lényegében ez ismétlődik 10 fordulón át, vagy addig, amíg valaki 60 pontot nem szerez. Hasonló játékokhoz képest egy menet sokkal gyorsabban lepörög, mivel a választási lehetőségek viszonylag korlátozottak, de azért van terünk a taktikázásra.
Szelídíteném!
A Sárkányok völgye élvezeti értékéhez sokat hozzátesz a gyönyörű, színes dizájn. A készítők egy karton sárkányt is beleraktak, aminek játékmenet szempontjából semmilyen szerepe nincs, csak dekorációs elem - ezt kicsit fölöslegesnek, a játéktábla közepére helyezve egyenesen hátrányosnak véltem, de feltehetően ez nem dobta meg a gyártási költségeket. Minden más komponens szép, a fa kezdőjátékos-jelölő különösen. Igaz, nem annyira tematikus, működhetne más dizájnnal, más körítéssel is, de jó, hogy ezt választották hozzá.
Arra érdemes készülni, hogy bár közvetlenül nem lehet kiszúrni másokkal, és nincs sok interakció a játékosok között, a kártyaválasztásnál azért lehet pár kényelmetlen szituáció: simán lefoglalhatunk mások által vágyott lapokat azért, hogy ők ne szerezhessék meg, mi pedig pusztán eldobhatjuk őket kövekért cserébe. Emögött nem feltétlenül szemétkedés áll, lehet, hogy pont annak a lapnak az értékét akarjuk felhasználni, ami másnak a motorjában lenne hasznos elem. Mivel viszonylag kevés lap van benne, egy idő után kitanulhatjuk, mire érdemes vadászni - egy kicsivel, de nem sokkal több elfért volna még, bár akkor nehezebb lett volna mindegyik működését, hatását egyedivé tenni. Kérdés, hogy szükség volt-e erre, nem lett-e volna jobb némi ismétlődés, hogy ha nem tudunk elvenni egy adott lapot, később legyen esélyünk ugyanolyat szerezni.
(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)
Sárkányok völgye
- Eredeti cím: The Vale of Eternity
- Tervező: Eric Hong
- Kiadó: Gémklub
- Játékosszám: 2-4 fő
- Korhatár: 14+
- Időtartam: 30-45 perc
- Játékszabály: Gémklub.hu